Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nedgradering av EFI 1.7 till 1.6


tic24

Rekommendera Poster

OBS! Detta verkar endast gälla dom senaste Macbook PROs (MID 2009)

 

För ett tag sen så köpte jag mig en SEAGATE MOMENTUS 7200.4 500GB 7200RPM 2.5# S-ATA/300.

Har haft väldiga problem med att få den att funka med min macbook pro men igår var jag in och lusläste på Macrumors och fann där en lösning som jag gärna vill dela med mig till andra som har detta problem med badbollar och allmänt lagg.

 

Det verkar som att det är uppgraderingen till EFI 1.7 som ställer till det dessvärre...den som gör att hårddisken ska kunna köra i sata 3gb/s istället för sata 1.5gb/s

 

Nu finns det en lösning som gör att man kan nergradera till EFI 1.6 och efter att jag gjort det så tuffar det på riktigt bra numer. Provade med AJA System Test och får där ca 75mb/s på både skriv & läs nu efter uppdateringen

 

Utklippt från Macrumors.com.

 

1) Download the linked .dmg file.

 

EFI 1.6 Verktyg för nergradering

 

2) do not mount file

 

3) plug in a usb drive any size

 

4) REformat this USB drive in Mac OSX HFS+ Journaled in disk utility.

 

3885412119_ec819e724f_o.png

 

5) Click on the newly formatted drive Volume, then click on the tab restore (same row as erase).

 

6) in this panel you will see two white input boxes, in source you will browse and select the .dmg downloaded in step 1, you can either brose it or drag and drop it in the source bow.

 

7) in the Destination box, drag and drop the newly formatted Volume from step 4/5

 

* no need to have the erase destination box checked/ticked.

 

8) hit the restore button/

 

9) once this is done, unplug and replug the usb drive, shut down the machine

 

10) boot up the machine while its booting up, before the apple icon pops up, press and hold the OPTION button until your drives/partitions pop up.

 

11) in my case i had three pop up, my bootcamp partition my main mac harddrive, and the BOOTABLE USB drive i just made, select the bootable USB drive (yellow orangish color) Use Arrows to navigate and Enter button to select

 

12) once this is selected the apple logo will come up and a dark gray bar will start to move right under it. Sit relax and wait for the process to be done.

 

END: you have now downgraded to EFI firmware 1.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har nåt liknande fel, har en 13".. och jag har satt i en 250GB hårddisk jag köpt vid sidan om tidigare. Jag tycker aldrig denna datorn varit direkt snabb. Badbollar ofta, hela datorn segar ihop sig vid multitasking (t.ex. photoshop, winrar och surfning samtidigt, då hänger sig youtubefilmen som spelas), kan det vara nåt sånt här fel? Annars kommer jag bara lämna in den på service..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det låter ju iaf som samma problem som ja hade.

 

Men prova nergradera och se om det blir bättre sen om det inte blir det så är det ju bara köra programuppdateringen igen och installera efi 1.7 igen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även haft flera kernel panics. Jag har inte haft tid att nergradera än.

 

Men jag googlade felet och flera säger att det bara är bättre att lämna in datorn och kräva moderkortsbyte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...iofs så byttes moderkortet på min oxå innan jag provade detta. Dock så funkade det inte alls med seagate disken då och efter bytet så blev det badbollar.

 

Hoppas det löser sig med ett byte av moderkort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...