Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid installation av OSX på ny hårddisk


tic24

Rekommendera Poster

Hej på er alla experter ;)

 

Hårddisken är en: SEAGATE MOMENTUS 7200.4 500GB 7200RPM 2.5# S-ATA/300

 

Har vädiga problem med installation av Snow Leopard (Har även provat installera Leopard med samma resultat).

 

Har formaterat den med GUID & Mac OS Extended (journalförd) så det ska vara ok.

 

Installationen stannar och säger att installationen misslyckats. (Detta gäller när hårdddisken sitter i datorn)

 

Har även provat stoppa hårddisken i en extern kabinett och kört via usb. Då funkar installationen klockrent !

 

Prövade stoppa in den ny installerade hd i datorn igen med hopp att det skulle funka men uppstarten kommer bara till den grå rutan där en ring med ett streck visar sig. Sen händer inget :(

 

Hoppas att nån kan hjälpa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att hårddisken sitter ordentligt i macen.

starta om och håll ner Option-knappen för att se om hårddisken dyker upp som en boot drive.

 

den sitter förmodligen inte i ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att hårddisken sitter ordentligt i macen.

starta om och håll ner Option-knappen för att se om hårddisken dyker upp som en boot drive.

 

den sitter förmodligen inte i ordentligt.

 

Jo nog sitter den i ordentligt...det är något annat som inte lirar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså upp denna symbolen som visas i detta dokumentet

Nu är nog inte texten i det dokumentet till hjälp för dig i övrigt...

 

Funderade på om datorn var skyddad av Open Firmware men det bör du väl inte ha gjort. I så fall skulle det kommit upp en annan symbol.

 

Fungerade datorn innan, varför byter du hårddisk?

Lite förvånad över att den fungerar externt, men inte när du monterar in den.. och det är Snowleopard du installerat.

 

Vad händer om du sätter in SnowLeopardskivan, och startar upp från den. Syns hårddisken när du väljer skivverktyg.

Kan du formattera om hårddisken med hjälp av Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså upp denna symbolen som visas i detta dokumentet

Nu är nog inte texten i det dokumentet till hjälp för dig i övrigt...

 

Funderade på om datorn var skyddad av Open Firmware men det bör du väl inte ha gjort. I så fall skulle det kommit upp en annan symbol.

 

Fungerade datorn innan, varför byter du hårddisk?

Lite förvånad över att den fungerar externt, men inte när du monterar in den.. och det är Snowleopard du installerat.

 

Vad händer om du sätter in SnowLeopardskivan, och startar upp från den. Syns hårddisken när du väljer skivverktyg.

Kan du formattera om hårddisken med hjälp av Skivverktyg?

 

Jo precis den där symbolen är det !

 

Ja vill uppgradera till 500 ist för 250 därför byter jag :) Och ja datorn funkar utmärkt med 250gb i...kör på den nu !

 

Jo hårddisken syns i skivverktyg och jag kan formatera den...när jag sen drar igång installationen så går det oerhört segt och sen efter nån timme så kommer det upp att den har misslyckats :(

 

Jag har provat installera om min 250gb bara för att se förloppet och det gick ju väldigt snabbt och smidigt.

 

Kan det vara så att hårddisken är lite halvtrasig...funkar ju bra när man sätter den i ett externt sata chassi och ansluter via usb men direkt när man kopplar den direkt till sata så blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara fel på chipset i hårddisken. Har du möjlighet att reklamera den så gör det, radera den först bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara fel på chipset i hårddisken. Har du möjlighet att reklamera den så gör det, radera den först bara.

 

Jo ska ta och göra det...den är ju bara några dagar gammal så det ska ju inte vara något problem !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i skivverktyg när jag skulle formatera att "kontrollera skivbehörigheter/reparera skivbehörigheter" inte går att klicka på 500gb hd medan på 250gb så går det...

 

Bara konstiga saker med denna disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade dustinhome där jag köpt disken så dom skulle skicka ut retursedel...om dom konstaterar att det är fel på disken skickar dom en ny.

 

Med min otur så betyder väl det att dom inte hittar något fel och då blir man ju något så less.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har själv den disken i min MBP (se sign). Inga konstigheter alls. Första gången hittade inte installationsskivan hårddisken men andra gången jag bootade från den, var det bara att arkivera/installera...

 

Så något är helt klart vajsing! Min rullar på utan konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, nu är problemet fixat ! Det blev byte av logikkort på den så nu funkar det.

Får väl den i början på veckan...ska bli väldans trevligt att slippa pcskiten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick datorn i måndags och allt såg ut att funka...men...

När jag överför en fil, ca 4gb så stannar den då och då... (hänger sig) för att sen fortsätta.

Blir badbollar lite här och där...

 

Så resultatet blir åter till verkstan !

Hoppas bara att man får den innan jul för hur ska man annars klara sig är ju frågan :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vilken version av disken har du köpt? Den med Seagates eget stötskydd eller den utan? Har disken ett eget inbyggt skydd mot stötar kan dess funktion krocka med sudden motion sensorn inbyggd i Macbooken och symptomen brukar vara de du beskriver eller i värre fall kernelpanik.

 

Lösningen är att köra en disk utan eget stötskydd eller stänga av den i disken firmware. Det senare brukar dock kräva att man kör tillverkarens programvara under Windows.

 

Lite läsning:

 

http://www.legitreviews.com/article/967/1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har både en med gforce och en utan.

Det är samma problem med den utan som den med.

Provade avaktivera sensorn men det hjäpte inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kan också vara bygeln kring 1,5 eller 3,0 gigabit som spökar till det. Pröva att bygla den till 1,5 gigabit enligt länken ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inget lämpligt att bygla med i nuläget :(

 

Den borde ha kommit till serviceverkstan nu så då får dom klia sig lite i huvudet...

Förra veckan när den var där så byttes logikkortet....känns ju lite konstigt om det skulle vara fel på det nya men men

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt när nya prylar strular.. Har samma disk (fastän äldre) och den fungerar fint-fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått tillbaka min dator.

Det har konstaterats att min seagate 500gb inte lirar ihop med just moderkortet för 15" 2.53Ghz Mid 2009 Macbook PRO.

Apple säger säga veta om problemet och dom jobbar på en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gjord ju inte saken bättre men det är i alla fall en konkret förklaring. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur jag hade att den lite äldre datorn och äldre hårddisken fungerade.. Det verkar vara en bra hårddisk så det var synd att det inte fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm...men förhoppningsvis kommer det en mjukvarufix som löser detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...