Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Accelerate, min nya iPhone app


AveCesar

Rekommendera Poster

Jag tycker att det är en ganska artig ton med tanke på att jag syftade på hänsynslösa och kriminella individer av den värsta sorten. Jag har mer respekt för folk som rånar banker än för sånt drägg som tar sig friheten att riskera andras liv genom att leka på allmän väg. Av någon konstig anledning förekommer ofta en ton där man raljerar runt typen av kriminalitet - lite "höhö, snuten hade inte en chans..." Det är tråkigt eftersom dessa brottslingar kan uppleva att de finns en viss acceptans för deras brott. Ungefär som pedofiler skulle känna om de kunde berätta på måndagsfikat hur de "hade pullat en liten tioåring och hur nära de var att torska när nån ringde snuten..." och folk bara garvade i stället för att spotta dem i ansiktet. Kanske nån kan skriva en sån app för iPhone där man kan slå rekord i att smuggla tjack eller slå folk på käften? Det är ju trots allt ganska milda brott jämfört med den dräggkultur där fortkörare dödar och lemlästar massor av oskyldiga människor varje år.

 

Instämmer.

 

Men, appen har potential. Skulle bil och andra fordon med klara, tydliga regler tas bort, så kulle jag inte ha någonting emot appen. Det vore roligt att se hur snabbt man kan komma upp i med benen, rullskridskor och liknande.

 

Men när det gäller bilar och andra fordon där fortkörare dödar åtskilliga människor och skadar stor skada varje år så borde det rent av vara kriminellt att uppmuntra till dessa vansinnesdåd. Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att köra för fort och det finns heller ingen förlåtelse. Att sätta andras och sitt eget liv på spel för att ta ett rekord är ju ännu värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

 

Men, appen har potential. Skulle bil och andra fordon med klara, tydliga regler tas bort, så kulle jag inte ha någonting emot appen. Det vore roligt att se hur snabbt man kan komma upp i med benen, rullskridskor och liknande.

 

Men när det gäller bilar och andra fordon där fortkörare dödar åtskilliga människor och skadar stor skada varje år så borde det rent av vara kriminellt att uppmuntra till dessa vansinnesdåd. Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att köra för fort och det finns heller ingen förlåtelse. Att sätta andras och sitt eget liv på spel för att ta ett rekord är ju ännu värre.

 

Du fattar min poäng precis! Skitkul app om man cyklar, springer, skidar, åker långfärdsskridskor eller bil på en privat bana. Jag skrev från början att jag inte alls hade några synpunkter på det utan på antydningarna om att köra fort på allmän väg. Trådskaparen och hans små försvarare har haft alla chanser att klargöra att det inte handlar om dräggkörning på allmän väg, men ingen har varit särskilt tydlig med det hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta andras och sitt eget liv på spel för att ta ett rekord är ju ännu värre.

Du kan inte vara så förtjust i motorsport, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är problemet? En klassisk vinkel angående fortkörning är ju för liten snopp... ;)

Men iMatte, vi kom ju överens om att inte avslöja varandra... ;-)

 

Men om fortkörarna har liten penis så kanske de har har kompenserats med en stor häck så att de får plats med ovanstående app med tillhörande iPhone? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken total härdsmälta! Moralisk megalomani blandad med mental urspårning, allt ackompanjerat av demagogiskt verbalvåld, falska antaganden och starkt avavcerande allmän paranoja, blandad med tydliga drag människoförakt.

Fyy, hör inte sånt Papperskorgen till? Eller Rikets sal?

 

Trots de oerhört allvarliga fördömanden och skrämmande scenarion, har jag efter osedvanligt moget övervägande kommit fram till följande: jag ska köpa appen (om inte fatwan ännu hunnit utlysas) så jag hinner mörda någon/några i trafiken, innan jag själv blir nermejad då appen har fått så stor spridning runt i den elaka världen att dess demoraliserande följder på trafikbeteendet slagit igenom katastrofalt och på bred front. Hoppas den finns ännu kvar på App Store, så jag slipper bli tvungen att ta till pedofilin. Tas den bort så riskerar världen att bli alldeles laglig och tråkig, där alla följer hastighetsbegränsningarna så att färre mördas i trafiken, och överbefolkning blir nästa, dödligt akuta problem. Det vore väl onödigt att behöva hitta på en ny app med dödliga effekter, när vi nyss har fått en, alldeles färsk och varm och fin.

 

ps/ delar av inlägget kan innehålla ironi ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fattar min poäng precis! Skitkul app om man cyklar, springer, skidar, åker långfärdsskridskor eller bil på en privat bana. Jag skrev från början att jag inte alls hade några synpunkter på det utan på antydningarna om att köra fort på allmän väg. Trådskaparen och hans små försvarare har haft alla chanser att klargöra att det inte handlar om dräggkörning på allmän väg, men ingen har varit särskilt tydlig med det hittills.

Hastighetsgränser gäller väl även för cyklar? (Fast en snabb cykel är antagligen sämre som massmordvapen än en bil.)

 

Angående programmet:

Ser ingen direkt idé med det eftesom det är lätt att fuska (med cykel osv) och bilar har ju oftast en fungerande hastighetsmätare. Skulle hellre lägga pengarna på en acc-mätare som man ex ställer in på 0-100 km/h (bil) eller 100 m (spring) och som sedan visar en snygg graf med hastighet, acc osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när fungerar en iPhone:s GPS på ett flygplan?

 

Förarlösa lågsniffande modellplan only?

(obs. med extra avrättarknapp inbyggd i fjärrkontrollen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en ganska artig ton med tanke på att jag syftade på hänsynslösa och kriminella individer av den värsta sorten. Jag har mer respekt för folk som rånar banker än för sånt drägg som tar sig friheten att riskera andras liv genom att leka på allmän väg. Av någon konstig anledning förekommer ofta en ton där man raljerar runt typen av kriminalitet - lite "höhö, snuten hade inte en chans..." Det är tråkigt eftersom dessa brottslingar kan uppleva att de finns en viss acceptans för deras brott. Ungefär som pedofiler skulle känna om de kunde berätta på måndagsfikat hur de "hade pullat en liten tioåring och hur nära de var att torska när nån ringde snuten..." och folk bara garvade i stället för att spotta dem i ansiktet. Kanske nån kan skriva en sån app för iPhone där man kan slå rekord i att smuggla tjack eller slå folk på käften? Det är ju trots allt ganska milda brott jämfört med den dräggkultur där fortkörare dödar och lemlästar massor av oskyldiga människor varje år.

Tillåt mig en försiktig fråga iMatte!? Har någon du känner blivit ihjälkörd av en fortkörare?

Att påstå att fortkörning är allvarligare än knarkhandel och pedofili tycker jag är lite magstarkt. (Eller menar du de som deltar i street racing?) Om jag kände någon som dött av narkotika (vilket jag gör) eller blivit våldtagen av en pedofil skulle jag nog bli lite stött av jämförelsen.

 

Måste bara få fråga om det är skillnad på fortkörning och fortkörning? Är det brottsligheten som är det svåra? En person som kör 5 km/h för fort på en nittioväg i Sverige är en djävligare människa än en person som kör 350 km/h på autobahn där det är lagligt att köra så fort?

 

Har roat mig med att lite snabbt söka på Google efter trafikolyckor med dödlig utgång där fortkörning är orsaken men hittar inte någon. Naturligtvis finns det sådana men tidningarna verkar inte skriva om dem!? (Här kommer du naturligtvis att motbevisa mig, men jag hittar faktiskt ingen just nu.) Jag prenumererar inte på någon dagstidning själv, men kommer inte ihåg att jag läst i lokalpressen om någon dödsolycka pga fortkörning. Enligt NTF skulle man kunna spara 125 liv per år om alla höll hastigheten. Det är möjligt att det stämmer men jag hittar ingen statistik på deras hemsida om fortkörning. Vilka står bakom NTF?

 

Tror att de flesta skulle köra lagligt om de drabbades av detta:

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3718

Om man höjer böterna generellt så slutar alla att köra för fort. Inte de som råkar missa hastighetsskylten förstås, men alla andra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju köra bil på bana och där kan man ju köra så fort man vill, cool app verkar det som! Man är ju bara korkad om man kör jättefort på vanlig bilväg, nä kör på bana om ni vill sätta rekord med bilen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS funkar väl även i luften?

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Håkan_Lans#Patent Tredje patentet "Position indicating system"

 

Jo, men man får ju inte ha på telefonen i annat läge än "Flygplansläge" när man är i ett flygplan och då fungerar inte GPS (jag har då aldrig fått gps att fungera då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gubbar. Ni borde testa att köra i någon rimligt traffikerad del av USA. Man behöver inte bryta hastighetsrekord för att vägsäkerheten ska kännas fullkomligt vanvettig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte vara så förtjust i motorsport, eller hur?

 

Jag har läst igenom hela diskussionen och tycker faktiskt den är ganska roande. Jag förstår helt klart iMattes poäng, och det är en ganska stor skillnad på motorsport och fortkörning. Du tog hans mening lite ur sitt sammanhang, vid motorsport är alla i viss mån med på vad som händer. De är dessutom ofta professionella förare som är under strikt säkerhetsbevakning. Fortkörning å andra sidan sätts ovetande folks liv på spel. Enligt mig är det inte alls samma sak.

 

Kul app btw, om den är för skidor, cykel eller annat. Det enda är bara, hur bra funkar den egentligen? Min iPhone 3G har väldigt svårt att få gps-kontakt, den kör nästan bara på triangulering. Då kan den inte funka så bra, eller hur?

 

Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker programmet ser kul ut, och jag kommer garanterat plocka rekordet på skidor! :-)

 

Men jag får hålla med om att de känns dumt att uppmana folk att köra för snabbt, inte för att de kan köra ihjäl sig själva utan för att de lätt drabbar oskyldiga..

 

Men de inte sagt att idioter skulle varit idioter utan denna app.

 

Kanske skulle vara riktigt hightech att bara tillåta access till bil delen när iPhonenen befinner sig på en bilbana. Vilket är möjligt då programmet just använder sig av GPS. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härmed intygas att appen Accelerate fungerar som förväntat, dvs alldeles förträffligt, med tanke på förutsättningarna (GSM-systemets inbyggda begränsningar), förstås.

Jag har under nyligen överlevda helg haft möjlighet att mäta hastighet på isen iförd ett par långfärdsskridskor och annat otympligt, avsett att hindra tänkande människor från att utvecklas fritt och -allmänt uttryckt - leva. Sviterna av denna meningslösa bravad manifesteras just nu i oförmågan att resa sej från soffan, då detta fordrar att man klarar att sträcka på benen. Jag skulle kunna garantera min familjs försörjning genom att saluföra mjölksyra, egentillverkad och ekologisk.

 

Bortsett från att hastigheten på isen var inget imponerande att skryta med, infann sej även en annan svårighet, nämligen den att det behövdes en extra hand att hålla i den halkiga iPhonen med. Lagd i ryggsäcken gjorde den bara så mycket nytta att man kunde avläsa själva det dokumenterade "rekordet" efteråt. Nota bene, den klarade kylan utan konstigheter.

 

Dessbättre blev det i bilen på hemvägen. Man får sin hastighet avläst var annan eller tredje sekund; exaktheten "pulserar" något, dock. Jag fick bl.a. veta att jag konstant har kört lite för fort så länge jag haft den här senaste bilen. Inga böter har jag dock åkt på, vilket bör betecknas som "mystiskt", minst sagt. Många mil blev det, under många år... och inga böter alls (?!).

Mitt nuvarande hastighetsrekord lyder "112 km/h", uppnått på en 110-väg, under en vansinnesomkörning på vinterväg med mittsträng, nya friktionsdäck och lätt dimma/snörök/skymning. Bilens hastighetsmätare visade lite drygt 120 och det vansinniga stod den omkörda bilens förare för, som försökte förhindra omkörningen genom att hålla till vänster och öka farten. Den typen av livsfarliga manövrar brukar ju vanligtvis jag själv tillämpa när någon dåre tror sej kunna köra om mej; därför tyckte jag det var otroligt dumt och farligt gjort. Det var inte Accelerates fel. Men dåren fick leva. Den här gången. Jag hade inte lust att preja, eller tid att stanna och mörda fanskapet. Ibland tvingas man göra storartade omprioriteringar och visa sej i besittning av extrem flexibilitetsförmåga. Har man anlag så har man.

 

Appen är så kul som den verkar. Den är även bra på att dra ut batteriet (är väl GPS:en). Inga personlighetsklyvande eller verklighetsförändrande bieffekter har kunnat iakttas, vilket samvetsgrant rapporteras härmed. Appen kan rekommenderas, utan några andra förbehåll, av undertecknad.

Dessutom har jag ett extra, hemligt, alldeles särskilt skäl att tacka AveCesar för appen Accelerate.

AveCesar, tack för Accelerate!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...