Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macanvändare sedan igår.


hamanlindstrom

Rekommendera Poster

en sak till björn,

När jag har min tv inkopplad så ser det ut så här i min meny över bildskärmar.

1.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

TV:n. Du har koll på om det är 4/3- eller 16/9-format på filmen. Om det är 4/3 på filmen och du har en 16/9-TV ska det vara svarta fält på sidorna (oavsetg om majoriteten av svenska folket breddar bilden och tittar på groteskt deformerad bild)?

 

Ta gärna en 16/9 film och ställ in med (ska väl även porr vara av nyare snitt). Alternativt tar du 4/3 och inser redan innan att rätt inställt kommer att medföra svarta fält på sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
hamanlindstrom

grejen är alltså inte att jag vill bli av med några svarta fält, de är bara för tjocka.

lufsen; jag har också en panasonic och jag har kört overscan så att allt "passar" liksom, hörnen ligger där de ska osv. MEN, du har säkert samma problem på din om du kollar efter noga. om du kollar på en film (16:9) så är de svarta fälten något fetare än vad de ska vara och om du kollar på exempelvis en rund ikon så är den något oval. hade samma problem med min pc men där kunde jag gå in på nätverkskortet och justera det manuellt.

 

sedan har jag en ny grej som jag skulle behöva hjälp med.

går det att trådlöst koppla mitt trådlösa modem > airport express > datorn

alltså, inga sladdar. ni hajar.

 

tacksam för svar. /den där björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen är alltså inte att jag vill bli av med några svarta fält, de är bara för tjocka.

lufsen; jag har också en panasonic och jag har kört overscan så att allt "passar" liksom, hörnen ligger där de ska osv. MEN, du har säkert samma problem på din om du kollar efter noga. om du kollar på en film (16:9) så är de svarta fälten något fetare än vad de ska vara och om du kollar på exempelvis en rund ikon så är den något oval. hade samma problem med min pc men där kunde jag gå in på nätverkskortet och justera det manuellt.

 

 

Hej Björn!

 

Nu har jag kollat extra noga och kopplat in min TV och jag kan inte se att ikonerna blir runda eller att det överhuvudtaget finns svarta fält runt filmer med 16:9, dvs filmer som är gjorda med "aspect ratio" 16:9. Däremot finns det ju en uppsjö format för film och om jag tittar på en film i Plex som har 2.35:1 eller 2.21:1 Vilket är vanliga format på film som man kan ladda ner (har jag hört kompisar säga) och mäter så gott det går med tumstock så får jag rätt bildförhållande men med svarta kanter naturligtvis.

 

Mer om format finns på http://www.projectorcentral.com/formats.htm men det kan du säkert redan.

 

När det gäller det vanliga skrivbordet så har jag räknat pixlar och mätt på ikonen Airportverktyg, som verkar vara rund, utan att se några som helst ihoptryckningar.

Jag är ledsen att jag inte kunde hitta samma fenomen som när du kopplar in din TV och jag hoppas verkligen att det är någon enkel inställning och inte något strul med "hårdvaran".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hamanlindstrom

självklart menade jag i format 2:21:1 som fälten är för feta. men men, det är som sagt ett väldigt litet skitproblem om än störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...