Jump to content
Just nu i M3-nätverket

macanvändare sedan igår.

hamanlindstrom

Recommended Posts

hamanlindstrom

hej, jag köpte mig en mac igår och det har kört ihop sig lite smått.

detta är ju superenkla grejer egentligen men jag är helt nollställd i hjärnan.

vi börjar med två grejer så får jag väl fylla på allt efter som med nya frågor eller om nån kanske vill ta det via mail med mig så jag slipper skämmas ;)

-jag försökte få tag i nåt trevligt program för att packa upp rar-filer men jag kopplar inte ens hur man installerar program. jag får ett gäng filer men det vill liksom inte installeras när jag försöker köra .exe-filen, jag får bara upp som ett textfönster med massa fräcka kommandon.

jag kanske ska köra nåt annat program som är enklare och bättre, jag vill ju helt enkelt bara kunna packa upp rar-filer.

-jag köpte mig även ett program som heter airfoil för att kunna strömma musiken till förstärkaren. det fungerade till en början men nu kan jag bara välja mellan att trömma ljudet till "computer" eller "bjorn macbook pro" vilket gör att jag bara strömmar det vidare till datorns egna högtalar, en jävla miss.

det verkar även som att man bara väljer vilket program som ljudet ska strömmas ifrån då jag gärna hade haft allt ljud strömmat så man slipper ändra och ha sig. som om jag hade en vanlig sladd kopplad bara.

hoppas jag inte har varit för otydlig med mina frågor.

ska lägga på ett kol här på jobbet så jag kommer hem till min nya ögonsten nu.

tack på förhand. /den där björn.

Framförallt är det enklare än du gjort det innan :-)

hamanlindstrom

är ju ganska säker på att jag laddade ner programmet för mac os x, men jag får kika på det när jag kommer hem.

ingen som har nån koll på airfoil och vet vad jag har missat där? det fungerade ju till en början men inte nu. jag har letat som tokig efter var man kan välja vart det ska strömmas men hittar ingenting.

är ju ganska säker på att jag laddade ner programmet för mac os x, men jag får kika på det när jag kommer hem.

ingen som har nån koll på airfoil och vet vad jag har missat där? det fungerade ju till en början men inte nu. jag har letat som tokig efter var man kan välja vart det ska strömmas men hittar ingenting.

välj "system audio" i listan för vad som ska strömmas så får du "allt" ljud.

sen får du nog skriva vad du försöker strömma till för enhet så blir det lättare att veta vad som kan vara fel :)

hamanlindstrom
//...ett program som heter airfoil för att kunna strömma musiken till förstärkaren...//

-men var hittar jag det där "system audio"?

hamanlindstrom

nu har ju tom min airport försvunnit från listan, nu står det alltså bara "computer". jag blir fan galen på detta, varför har man inga polare som använder mac?!

hamanlindstrom

nu måste jag verkligen få hjälp med detta. jag är ansluten tilll mitt nätverk men jag får alltså inte upp airporten på listan av vad jag vill strömma till. det fungerade ju så bra till en början sedan var den helt enkelt inte där längre. måste få bukt på det här nu så det vore toppen om någon kunde lotsa mig igenom det här.

Om du klickar på solfjädern uppe på den gråa ramen. Vad säger den då? Är du ansluten eller är den

avstängd? Är solfjädern "ifylld" eller utgråad eller "tom" (inga våglinjer i) ?

Oroa dig inte... detta löser vi :)

hej, jag köpte mig en mac igår och det har kört ihop sig lite smått.

detta är ju superenkla grejer egentligen men jag är helt nollställd i hjärnan.

vi börjar med två grejer så får jag väl fylla på allt efter som med nya frågor eller om nån kanske vill ta det via mail med mig så jag slipper skämmas ;)

-jag försökte få tag i nåt trevligt program för att packa upp rar-filer men jag kopplar inte ens hur man installerar program. jag får ett gäng filer men det vill liksom inte installeras när jag försöker köra .exe-filen, jag får bara upp som ett textfönster med massa fräcka kommandon.

jag kanske ska köra nåt annat program som är enklare och bättre, jag vill ju helt enkelt bara kunna packa upp rar-filer.

-jag köpte mig även ett program som heter airfoil för att kunna strömma musiken till förstärkaren. det fungerade till en början men nu kan jag bara välja mellan att trömma ljudet till "computer" eller "bjorn macbook pro" vilket gör att jag bara strömmar det vidare till datorns egna högtalar, en jävla miss.

det verkar även som att man bara väljer vilket program som ljudet ska strömmas ifrån då jag gärna hade haft allt ljud strömmat så man slipper ändra och ha sig. som om jag hade en vanlig sladd kopplad bara.

hoppas jag inte har varit för otydlig med mina frågor.

ska lägga på ett kol här på jobbet så jag kommer hem till min nya ögonsten nu.

tack på förhand. /den där björn.

Välkommen till forumet och Macintosh. Jag har inga detaljerade svar för just dess frågor men generellt är det betydligt enklare med Mac. I bland så enkelt att man inte tror det är sant och gör därför fel. Du har fått beskrivet hur man installerar program. För att ta bort program drar man dem till papperskorgen, dvs från mappen program.

hamanlindstrom

"solfjädern" är ifylld och den säger att airporten är igång, internet fungerar ju också.

men sen är det stop.

hamanlindstrom

någon som vill avråda mig från att göra en sk "återställning" av airport expressen? verkar vara den enda möjliga lösningen. fattade det som att man skulle kötta in ett gem i nåt hål på den.

någon som vill avråda mig från att göra en sk "återställning" av airport expressen? verkar vara den enda möjliga lösningen. fattade det som att man skulle kötta in ett gem i nåt hål på den.

En återställning kan oftast vara den enklaste lösningen, om det nu är airport expressen det är fel på.

Du får bara ange dina önskade inställningar åter igen, inget märkvärdigt.

edit: .. och ja, man "kôttar" in ett gem.. :)

http://support.apple.com/kb/HT1450?viewlocale=sv_SE

/p

ta upp airport-verktyg och kolla om du får upp din airport där, kan räcka att bara starta om den därifrån

hamanlindstrom

jävlar vad bra det blev! tack så hjärtligt för hjälpen!

nästa problem då; jag får inte bildskärmen att matcha tv:n. jag får liksom inte med hela bilden när jag drar upp den på tv:n. på pc kan man ju gå in på grafikkortet och dra ut bilden tills den passar.

Angående program för att packa upp .rar filer så rekommenderar jag BetterZip (http://macitbetter.com/). Programmet är gratis om du enbart ska packa upp filer men kostar en liten slant om du även vill kunna packa ihop .rar filer.

Riktigt bra program. Har inte stött på någon packad fil som inte funkat. Programmet stänger ner sig (försvinner från dockan) när upppackningen är klar. Klarar av lösenordsskyddade filer också utan problem. Ger också en bra grafisk bild av hur lång tid upppackningen tar.

Tror det programmet passar bättre än UnRrarX då det programmet kräver terminalen. Tror jag i alla fall.

hamanlindstrom

ingen som har koll på hur man ställer in skärmen så man fyller ut hela bilden på tv:n?

sedan behöver jag ett proffs på airfoil. jag får inte ljudet att synka med bilden när jag kollar på film (läs: porr). jag läste nåt när jag laddade ner airfoil om att det skulle vara bra och skickade ljudet trådlöst och i synk, allt stämmer utom synkandet.

tacksam för svar.

fler frågor lär dyka upp.

Om du använder Airfoiles egen video player så kan du synka ljudet.

post-27210-1265719031_thumb.png

Mvh Tobbe

ingen som har koll på hur man ställer in skärmen så man fyller ut hela bilden på tv:n?

Vilket är egentligen problemet? Att bilden från datorn inte täcker tv:n eller att bilden från datorn är "för stor" för tv:n?

I vilket fall så är min erfarenhet att Macen brukar göra rätt, så att det är på tv:n som man måste ändra inställningarna. De flesta moderna tv-apparater (jag utgår ifrån att Du kör platt- och inte tjock-tv) brukar ha ett antal olika bildformat; 4:3, 16:9, Zoomed 16:9, Fullscreen 16:9... Kolla mellan dessa.

/ Kiwi

• 1 month later...
hamanlindstrom

jag får ju fyllt upp tv-skärmen men den är inte i proportion till datorn. den är liksom för ihoptryckt. exempelvis så blir cirklar ovala.

på pc kan man ju gå in på skärminställningar och "dra" bilden rätt men här kan jag inte hitta nåt.

när jag väljer de vanliga inställningarna, alltså inte "379884 X 784 (utdraget)", så får jag två feta, svarta fält på båda sidorna om bilden.

nån måste ju känna igen det här problemet?

tacksam för svar.

/björn.

En bra upppacknings program som tar "allt" heter The Unarchiver och är gratis.

jag får ju fyllt upp tv-skärmen men den är inte i proportion till datorn. den är liksom för ihoptryckt. exempelvis så blir cirklar ovala.

på pc kan man ju gå in på skärminställningar och "dra" bilden rätt men här kan jag inte hitta nåt.

när jag väljer de vanliga inställningarna, alltså inte "379884 X 784 (utdraget)", så får jag två feta, svarta fält på båda sidorna om bilden.

nån måste ju känna igen det här problemet?

tacksam för svar.

/björn.

Som tidigare inlägg skriver så brukar det vara trubbel med inställningarna i TV'n och inte i macen. När jag kopplade in min 42" Panasonic plasma, fick jag ändra overscan i TV-inställningarna. för att få till det. Jag ansluter mha en hdmi-adapter till tv'n. På jobbet kör jag mycket med en VGA-adapter och projektor. Även där känner macbooken av vad som kopplas in true plug and play :kaffe: .

Har du provat Plex som media center? Det funkar kanon!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...