Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur många tjeckiska operetter kan du nämna?


JonasForss

Rekommendera Poster

Det är ju svårt det här, har ju diskussionen visat, fast jag har lite emot att det finns minst en scen i Sverige där man kan få se Trollflöjten eller liknande på riktigt nån gång om man vill i sitt liv, vissa verksamheter kan få ha lite stöd ja för att inte stängas. Trist om Operan/Dramaten skulle bli shoppinggalleria eller nåt och om de skulle ta fullt betalt tror jag ingen skulle ha råd att gå så till viss del vissa saker även finkulturella kan få lite av våra kulor. Om än det kan bli orättvist. Men pengarna borde räcka till dem oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar
Och jag återkommer till frågan som du undviker: Vem ska bestämma vad som är bra musik? Varför ska den som vill lyssna på en opera få ett bidrag till sin biljett på åtskilliga hundralappar när jag får betala hela min kostnad för att uppleva Jon Hassell live?
iMatte,

för tusan…

- hela din inställning till den här frågan är så full av okunnighet och halsstarrig fördomsfullhet

(och det vet du dessutom - du är ju faktiskt inte så dum!) att det är oerhört svårt att försöka diskutera den.

Du jämför kulturpolitik med pedofili och operett med bajs och påstår att jag undviker att svara på din fråga.

Det finns frågor som inte går att svara på därför att de är så insinuant ställda att varje försök till svar inte

bara riskerar att, utan t o m avsiktligt kommer att missförstås.

Men jag tar risken och försöker trots att jag återigen riskerar att utsättas för dina grova och illasinnade, men…

- som vanligt, välformulerade, intelligenta och roliga sarkasmer, (suck!)

men för tusan… och kom ihåg att jag gör det för att jag gillar dig och vad du skriver och tycker (utom i ett fall!)!!

 

Svaret på din fråga är - givetvis - att ingen ska bestämma eller heller bestämmer vad som är bra musik utom du eller

den som lyssnar till musiken. Kulturpolitik handlar om någonting helt annat. Syftet är att säkra mångfaldens överlevnad.

 

Lika lite som presstödet påstår att Svenska Dagbladet, som får presstöd (mycket presstöd) är en bättre tidning än

Dagens Nyheter (i Skåne, där jag befinner mig just nu, är förhållandet detsamma mellan Skånskan o Sydsvenskan),

lika lite påstår Kulturrådet eller Kulturdepartementet att Stockholmsoperan eller Riksteatern är bättre än Jon Hassel

(strålande musiker som jag gärna njuter av, jag föredrar visserligen hellre andra trumpetare - Jon har förresten sam-

arbetat i ett ovanligt lyckat och nyskapande projekt med den starkt statssubventionerade Nederlands Dans Theater!!

- men, som sagt, helt ok!) eller Pink Floyd. Syftet är där, liksom på kulturområdet - att säkra mångfaldens överlevnad.

 

Pink, Jon och Dagens Nyheter har stor överlevnadspotential alldeles på egen hand, SvD o Stockholmsoperan bedöms

inte i samma grad ha det, och många (än så länge åtminstone tillräckligt många) kommer förmodligen att sörja om de

försvann, dock inte för att vi sörjer de anställdas arbetstillfällen, som du ganska grymt antyder, utan för att vi kommer

att uppfatta det som svårare att leva dem förutan. (Du har fel också i annat avseende, iMatte. Att vara t ex operaälskare

i dagens populärmusikfixerade samhälle är bara så långt ifrån att söka en konform trygghet, du vilar mycket säkrare i

din - i just det här avseendet, märk väl - publikfriande och konstnärsföraktande opportunism! :devil:)

 

Alltnog, jag vågar mig inte på någon tolkning av det faktum att du, som annars brukar förespråka en allt annat än osynlig

hand för att styra det mesta i samfundet, just på kulturens område intagit en så sällsamt marknadsfundamentalistisk ytter-

lighetsståndpunkt, men kanske dväljs här en besvikelse över något, vad vet jag…

 

Jag unnar dig faktiskt ett riktigt omskakande möte med 'den institutionaliserade kulturen', en riktig opera rent utav…

 

en opera seria, ett livselixir, - skål! /J

 

ed. strök ner några elakheter… :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att en bokstav fallit bort ur Jons efternamn i hastigheten,

- han stavar med två s och två l - precis som jag…

lustigt, vi kanske har något gemensamt han och jag… :D /J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som här dalarna så envisas man med att ha en symfonietta, dvs en strypt symfoniorkester för skattepengar. Varför i hela världen ska ett landskap som oss ha en mindre symfoniorkester? Enbart för "topparna" i samhället, inget annat. Vad kostar denna lilla musikensemble....? Förr la man pengar på allmän musikskola. Idag för en smal elit.... :utskallning: På ca två timmar når man Stockholms Central med tåg och kan ta sig till konserhuset och insupa hur mycket musik man vill.

DalaSinfoniettan är inte en "strypt symfoniorkester". Liten, visst, men dock en symfoniorkester. Räcker bra till den klassiska repertoaren - Haydn, Mozart etc, och mycket annat. Praktisk till de relativt små konsertlokaler ni har i Dalarna. Vill man göra Mahlersymfonier hyr man in extramusiker och har konsert i Dalhalla. Ni har fått mycket orkester för pengarna. För att inte tala om det goda rykte en region får när den kan visa upp ett fungerande kulturliv.

Att orkestern bara skulle vara för "topparna" i samhället är inte sant. Inte heller är orkestern till för "en smal elit...." Jag förstår inte hur du kommit fram till den slutsatsen, finns ingenting som stöder ditt påstående.

Orkestern har inte ersatt musikskolan/kulturskolan. Det finns fortfarande kulturskola och musikundervisning i Dalarna, eller hur? Du efterlyser 30 musiklärare till Dalarna - de finns - i orkestern. Jag skulle tro att de flesta musikerna i orkestern också undervisar. Vad är bättre för en ung musikstuderande än att undervisas på sitt instrument av en musiker?

Musikintresserade ungdomar behöver inte bara undervisning, de behöver också lyssna på musik, gärna levande sådan. De får de nu eftersom varje konsert DalaSinfoniettan gör turnerar runtom i Dalarna, och på så sätt når ganska långt ut i bygderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...