Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur många tjeckiska operetter kan du nämna?


JonasForss

Rekommendera Poster

Tja, nu blir det politik igen, och detta är ju inte heller någon direkt nyhet, men...

 

I oktober gick Göran Hägglund ut med 'verklighetens folk' och Jimmie svarade

i samband m SD:s kongress på Expressens debattsida här d 16 okt.

 

Jimmie skrev bl a att:

"För den kulturradikala eliten, där höga företrädare för KD uppenbarligen ingår,

är det svenska kulturarvet tråkigt, rasistiskt och bonnigt… /…/ …De är mer intresserade

av tjeckisk operett, hånleendes åt den som föredrar 'Allsång på Skansen'"

 

Peter Kadhammar avrättade Jimmies inlägg i en krönika i Aftonbladet här den 21 okt.

(han exemplifierar t ex med att bara i år har STV hittills sänt 21 timmar allsång från

Skansen, medan senaste gången man sände en operett - fransk, dock - var 2007)

 

Även jag baxnar inför Jimmies val av exempel…

- Hur kan han välja ett så fullständigt galet exempel på vad 'den kulturradikala eliten'

vill pracka på 'svenska folket'????

 

Eftersom mitt arbetsområde är bl a musikteatern, vet jag att just tjeckiska operetter

är det som brukar efterlysas av självutnämnda 'vox pupili' och som annars bara brukar

spelas på - just det - privatteatrar…

Just nu spelar t ex 'My Fair Lady' av Friedrich Löwe på Oscars här i Stockholm. (Löwe var

visserligen Österrikare, men det är väl strängt taget sk-t samma i detta sammanhang.)

Andra exempel på tjeckiska operetter är:

'Värdshuset Vita Hästen' av Ralph Benatzky (tjeck!)

Franz Lehár, skapare av bl a 'Glada änkan', 'Greven av Luxemburg' och 'Leendets land'

var snarare slovak (född i Komárno i nuvarande Slovakien)

Imre Kálmán (kallad Emmerich), han med 'Czardasfurstinnan', 'Grevinnan Mariza' o

'Cirkusprinsessan' var ungersk jude (dock med i samma nationella 'koncern'

- dubbelmonarkin Österrike-Ungern - som övriga 'tjecker') så han var tvungen att bli

flykting i Amerika så småningom (ung. som Frederick Loewe - som dock emigrerade

frivilligt)

 

Alltnog, har ni - kära forumdeltagare - sett, eller känt er påtvingad, någon tjeckisk

operett på sistone? Isåfall vilken?

 

Eller har ni möjligen någon idé om hur Åkesson tänker (eller inte tänker)?

 

Anledningen till frågan är att jag just hörde ett radioprogram om sången 'fattig bonddräng'

ur filmatiseringen av Astrid Lindgrens 'Emil'.

Musiken till denna älskade sång, som bl a gett upphov till en egen grupp på 'Facebook', är

skriven av en tjeck som begripit sig på det svenska folklynnet betydligt bättre än Jimmie,

nämligen Georg Riedel

 

Med SD:s politik skulle vi inte haft någon sådan sång.

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Jimmie Åkesson försöker hitta genvägar till den svenska ’folksjälen’ för att få det enkla och lättroade småfolket (den genuina svenskheten) att känna igen sej i hans partis komouflerande paroller. Lämpligast är det att angripa de andra konservativa partierna, som ligger nära 4 %-spärren, för att fjärma sej från det genuint svenska, ’dumma’, folket. Vi kommer förmodligen att få se mer av den varan framöver. Greppet är lika gammalt som begreppet ’makten’, eller åtminstone fascismen.

 

Själv använder jag mej av min lagstadgade frihet att kunna byta kanal, alternativt stänga av TV:n, när Allsång sänds. Fast några avsnitt har jag sett och av detta dragit slutsatsen att Allsång inte främst är en musikalisk tilldragelse, utan framför allt en rit, en social session med sammanhållande förtecken (syften).

 

Jag skulle sitta klistrad vid vartenda avsnitt av Allsång på Skansen om artisterna byttes ut mot välvårdade svenska grisar. Publiken fick gärna vara oförändrad; den skulle ändå inte märka någon skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sitta klistrad vid vartenda avsnitt av Allsång på Skansen om artisterna byttes ut mot välvårdade svenska grisar. Publiken fick gärna vara oförändrad; den skulle ändå inte märka någon skillnad...
Håller med, det är alldeles för lite dragspel på teve, oavsett kanal.

Men, hörni…

nu blir det ju lite vulgo med en gång…

Jag menade allvar,

(kan man det här :innocent:)

alltså,

- hur tänkte egentligen Jimmie?

 

och…

 

dragspel var precis var tjecken Georg (känner honom väl!) tänkte på

när han skrev låten för Björn Gustafsson (d.ä.) som bonddrängen Alfred

(du å ja, Alfred!) - enradigt!

 

jeres /J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, hörni…

nu blir det ju lite vulgo med en gång…

Jag menade allvar,

(kan man det här :innocent:)

alltså,

- hur tänkte egentligen Jimmie?

jeres /J

 

Sorry då. Vara vulgo var inte min medvetna avsikt. Tyckte jag tänkte seriöst (humor kan vara ett sätt att vara seriös på, om än lite ’individuellt‘) men var kanske lite för ’snabb’, dvs överhoppande tankelänkar mellan associationerna (kanske mitt sätt att sortera läsare och ev respondenter).

Om inlägget stör den förväntade utvecklingen för din tråd, får du gärna begära hos nån moderator att det tas bort eller döljs. Det är helt OK för mej.

Och, återigen, ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inlägget stör den förväntade utvecklingen för din tråd, får du gärna begära hos nån moderator att det tas bort eller döljs.

Det är helt OK för mej.

Nej, nej, jag läser allt du skriver!

Här ska intet döljas!!!

(jag fattade humorn! - lugn…)

Jag undrar om ock du har tänkt hur Jimmie tänker?

(jag hoppas gärna dra igång nå't igen :devil:

- även om 'tjeckiska operetter' är liiiite långsökt… :D)

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller har ni möjligen någon idé om hur Åkesson tänker (eller inte tänker)?

 

Jag gissar att "tjeckiska operetter" inte var tänkt att tolkas bokstavligt utan mer som en symbol för dyr finkultur som bekostas av betydligt fler än dem som njuter av den. I så fall tycker jag nog att han har en poäng. Institutionaliserad kultur har inte mycket värde enligt mig, mest en angelägenhet för de närmast sörjande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att "tjeckiska operetter" inte var tänkt att tolkas bokstavligt utan mer som en symbol för dyr finkultur som bekostas av betydligt fler än dem som njuter av den. I så fall tycker jag nog att han har en poäng. Institutionaliserad kultur har inte mycket värde enligt mig, mest en angelägenhet för de närmast sörjande.

Ok, som vanligt på provokationshumör! :rolleyes:

men,

just "tjeckiska operetter" är alltså ett sällsynt dåligt exempel på det du (och Jimmie) nu inte gillar,

eftersom uppsättningar av dessa oftast bekostas av allt annat än 'institutionaliserad kultur'

- antingen av Oscarsteatern eller Anneli Kinnunens privata sällskap (heder åt henne, förresten!)'

 

Om nu dessa operetter, symboliskt eller inte, var ämnade att väcka folkets vrede över bortschackrandet

av ett svenskt kulturarv, varför valde han denna, av hela det omnämnda kulturetablissementet så innerligt

hatade, symbol för osvenskhet, samtidigt som busslaster av lantsvenskar kommer till tätorterna för att

avnjuta just – för det mesta allt annat än offentligt finansierade – 'tjeckiska operetter'?

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall tycker jag nog att han har en poäng.

Hämtar du verkligen näring till din argumentation från SD:s ledare?

(eller läser jag fel eller missförstår någonting???)

- Blir du därmed inte till förväxling lik din alldeles egna ideosynkrast Jan Björklund?

:D /J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen alls och det är helt sannt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen alls och det är helt sannt...

Nå, känner du dig, å andra sidan, pådyvlad några sådana av en hånleende kulturelit?

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, jag försöker lite då, men lovar inga djupare analyser; känner ett visst motstånd mot fördjupning i ämnet och repulsion mot fenomenet fascism i de eventuellt återstående resterna av det som för bara en knapp generation sedan stolt kallades för (det svenska) folkhemmet, med stort F.

 

Jag har sett många operetter med - direkt eller indirekt - tjeckiska ursprung eller anknytning. Många filmer också, främst Formans och Mentzels, men även andras, både tjeckiska och slovakiska. Har även lyssnat till mycket klassisk musik härstammande från samma nationella ursprung. En hel del tjeckiska/slovakiska böcker blev det också. Under några år av mitt liv har jag kunnat följa både kulturliv och politiska skeenden i regionen på ganska nära håll.

Men tjeckiska operetter är väl inte tänkt som huvudspåret i tråden, antar jag.

 

Jag tror att Jimmie Å. har bara ’dragit till’ med något som han trodde kunde tjäna syftet att attrahera ’massorna’ genom att peka ut något främmande och obegripligt, som kostar OSS massa pengar, som vi inte har någon nytta eller glädje av (i motsats till det folk(hems)kära fenomenet Allsång..).

Han kunde inte dra till med östblocket eller något enskilt ’kommunistdiktatoriskt’ land; den retoriken funkar inte längre (undras när moderaterna kommer att inse detta faktum?). Där är J.Å. politiskt smartare än "Calle ubåt", eller var det "Calle Georgien"?

Jag tror att man lätt kan begå ett misstag genom nedvärdering av J.Å:s politiska begåvning OCH det potential som han vet finns att gräva fram bland de svenska folkhemsruinerna. Han är smart och har näsa för politiskt effektiva metoder. Han söker inte omvända några ideologiska opponenter, nej; han vet att det i de konservativa leden (hela höge®n plus stor del av sosseopportunisterna) finns tillräckligt många ’vänner’ och potentiella ’osäkra väljare’ som vid gynnsamma vindar lätt låter sej föras över på en annan kurs, den fascistiska, eller närbesläktade. Han vet ganska väl vad för intressanta strömningar som döljs bakom de relativt rumsrena, oficiella parollerna i ’släktpartierna’. Mej kan han inte omvända, det vet han och skiter i mej, men de nyliberaler som är missnöjda med de egna partiers positionering, de kan påverkas, om de förstås inte redan är på väg in i ’gemenskapen’, helt självmant...

 

Det får räcka för nu. Hoppas jag inte sabbar tråden.

Så måste jag medge att jag inte har läst en enda mening i ’kulturdebatten’ man hänvisar till. Så mina synpunkter får ses som ganska generella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack 'climacx' för ett fint och genomtänkt inlägg…

 

vi är överens i det mesta,

jag tror dessutom i likhet med iMatte, att

"…'tjeckiska operetter' inte var tänkt att tolkas bokstavligt utan mer som en

symbol för dyr finkultur som bekostas av betydligt fler än dem som njuter av den.'

 

…däremot inte att det ligger någonting i det, bl a eftersom just 'tjeckiska operetter'

är en så sällsamt illa vald symbol för just denna institutionskultur som såväl Jimmie

som iMatte ogillar.

(jag tror dessbättre inte att någon av dem har några erfarenheter av vad de fördömer)

 

När jag en gång var institutionschef fick jag ständigt på k-ften därför att jag inte spelade

mer av just Benatzky, Lehár och Kálmán eftersom det var det folk ville ha!…

 

jag, liksom alla andra chefer för en 'Institutionaliserad kultur' som inte har 'mycket värde'

utan 'mest /är/ en angelägenhet för de närmast sörjande.'

 

Det är just här jag inte hänger med i Åkessons svängar,

dessa 'tjeckiska operetter' hatas ju i själva verket av kulturetablissemanget, men älskas av

folket och spelas nästan uteslutande på privata teaterscener utan skattesubventioner.

 

I min föreställningsvärld skjuter han sig i foten…

men jag kanske underskattar hans taktiska fingertoppskänsla…

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du <JonasForss> har en hel del specialkunskaper som du, i just den här specifika diskussionen, inte kan förvänta dej att kreti och pleti också ska besitta.

Visst har en och annan (båda nämnda vid namn) skjutit sej i foten, men jag tror inte att varken J.Å. eller någon enda pjäs (bonde?) i hans bruna armé märker nåt av det... för det var lösa skott. Kulturen har alltid använts av brunskjortorna för att skapa och projicera de ’patriotiska massornas’ hat mot ’främmande krafter’ (i Polen var det t.ex. under andra världskriget dödsstraff och omedelbar avrättning för den som spelade Chopin eller deklamerade de inhemska storpoeternas verser). I Tyskland brände man böcker under hatorgier riktade mot yttringar av både inhemsk och främmande kultur, samtidigt som det var OK att spela Wagner, som valdes att symbolisera grandiositeten i de egna, övermänskliga, ariska leden.

 

Hur kommer det sej att du söker gemensamma drag hos J.Å. och iMatte?

Det är lätt att anta att ingen av dem har några större kunskaper i det som för dej, i det här sammanhanget, har en central och självklar betydelse. Båda har ju också arslet bak (om uttrycket är gångbart i detta kultiverade sällskap), men står ändå inte närmare varandra på grund av denna likhet. Alla har vi blindfläckar där vi kan pressas, göras bort, eller ’bestraffas’, så iMatte, så jag och så även du. Det förefaller inte heller vettigt och absolut inte rimligt att sammanföra iMatte med J.Å. under en och samma flagg. Tyder snarare på att ni personligen har en och annan gås oplockad med varandra... vilket ni inte ’borde’ ha såvida ni båda inte lider av en tämligen svårartad, intellektuellt relaterad variant av Highlander-syndromet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det pratas tjeckiska opera så associerar jag snarare till Bedřich Smetana och Antonín Dvořák eller för den delen František Škroup – men då är jag nog å andra sidan inte så bevandrad i de fina konsternas värld. (De två första är väl förstås mer kända för sitt komponerande.)

 

Här står höjpunkter som "Brudköpet är en komisk opera… dessutom melodiös och därigenom tillgänglig och handlingen är munter och underhållande" och "Tjockskallarna, komisk opera i en akt" att finna. Det kanske trots allt inte är så långsökt att koppla på tjeckisk opera och svensk allsång…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart som källvatten att tjeckiska operetter ska visas i TV, helst då SVT som jag antar att han pratar om!

 

SVT ska mätta allas munnar, vilket jag tycker att dem gör. Sedan är vissa saker dyrare än andra, men det är väl tur det? Hade allting varit dyrt hade vi sett väldigt lite utav allt. Men det finns ju dem som vill se tjeckiska operetter och dessa hjälper väl också till med att finansiera SVT? Då hade det varit konstigt om vi skulle strunta i deras intressen bara för att det är dyrare. Alla paletter ska tillfredsställas.

 

Jag skulle inte vilja se en tjeckisk operett, men jag vill se skräckfilm, dokumentärer om skräck, samhällskritiska program och så vill jag se debatter. Jag får ju se allt detta, så varför skulle inte den kulturella finsmakaren få njuta utav sitt?

 

J.Å är en manipulativ pungpåse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy Åkesson har nog lite problem med skillnaden mellan opera och operett - han ville väl slå mot "konstiga operor" men hamnade bland folkkära operetter. Så går det när man lever i ett län med lite (eller numera är det väl helt utan) musikteater. Medicinen är: mer musikteater till Blekinge!

 

Om någon turnerar med en bra uppsättning av "Värdshuset Vita Hästen" är jag beredd att stödja ett gästspel i Sölveborg (kanske på Valje nöje, granne med Åkesson) Inte för att det är min favoritoperett men jag tror att den skulle gå hem i stugorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… att de gör … Språkpolisen är aktiv även här i finrummen… :borstatanderna:

 

Jag ber om ursäkt! :P Jag kan reglerna, men jag har lite svårt att tillämpa de och dem på korrekt sätt!

Konstigt nog så hade jag gått igenom flera årskurser innan läraren lärde ut att det inte heter "dom", utan "de" och "dem"! :S

 

Jag är skadad för livet! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är skadad för livet! ;)
Nja, det är inte så svårt att få ordning på det där - det är samma skillnad som mellan du och dig (de och dem).

 

Du såg dig. (i spegeln)

De såg dem.

 

Du kan alltså byta ut du och de samt dig och dem för att se om det stämmer (annars tycker jag nog att det är helt rimligt att använda dom i vardagssammanhang). Man skulle ju knappas säga "Dig tycker att …" - lika fel vore det att använda "dem" i den meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är inte så svårt att få ordning på det där - det är samma skillnad som mellan du och dig (de och dem).

 

Du såg dig. (i spegeln)

De såg dem.

 

Du kan alltså byta ut du och de samt dig och dem för att se om det stämmer (annars tycker jag nog att det är helt rimligt att använda dom i vardagssammanhang). Man skulle ju knappas säga "Dig tycker att …" - lika fel vore det att använda "dem" i den meningen.

 

Det där var ett mycket bättre knep än "vi, oss" knepet...

 

Ursäkta OT, tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtar du verkligen näring till din argumentation från SD:s ledare?

 

Jag antar att både du och Åkesson ogillar pedofilisk sadism? Med din logik så innebär det att även du "hämtar näring till din argumentation från SD:s ledare".

 

En retorik sprungen ur ett huvud som sett kanske alltför många tjeckiska operetter... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Hur många tjeckiska operetter har du egentligen sett, iMatte?

 

Tja, har man sett en operett så har man sett alla, per definition. Man kan inte gå genom livet och ständigt upprepa misstag. Du vaknar väl inte varje morgon och tar en tugga av ditt eget bajs? Någon gång i ettårsåldern drog du gissningsvis slutsatsen att bajs smakar vedervärdigt. Resten av livet kan du dra slutsatsen att inga förutsättningar kring detta har ändrats - det räcker med att känna skuggan av lukten för att gissa att smaken är den samma. Precis på samma sätt behöver jag inte plåga mig igenom alla operetter som sätts upp. Det räcker med att känna lukten av dem för att jag - bildligt talat - ska känna bajssmaken i munnen. Samma sak gäller för melodifestivaler och dansbandsaftnar.

 

Vill du fördjupa dig i tankebanorna, slå upp "empiri".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(jag tror dessbättre inte att någon av dem har några erfarenheter av vad de fördömer)

 

Man behöver inte ha erfarenhet från något för att fördöma det - vare sig det handlar om instutitionskultur, våld, slaveri eller flugsvamp på mackan. Jag tror helt enkelt inte att kultur som baseras på centralstyrning har särskilt goda förutsättningar att utvecklas fritt och dynamiskt. I stället blir den statisk och konservativ för att anpassa sig till villkoren för att få de centralstyrda bidragen. Något som kanske tilltakar fyrkantiga och fega människor som alltid vill vara på den säkra sidan och ha en norm att hålla sig till så att man alltid tycker om "rätt" saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...