Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Julmusten hotad - av flaskbrist


snowreeler

Rekommendera Poster

  • Svars 136
  • Created
  • Senaste svar

Dom kan väl inte? Var det mustreceptet som var en familjehemlighet? Eller kanske var nåt annat.

På en restaurang i min stad har de enbärsdricka, och den är jädrigt god, och ganska lik julmust, vet inte vilken som är godast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är inte någon renlevnadsmänniska. Man måste unna sig lite gott, alla dör ju förr eller senare ändå. Men jag vill såklart inte heller bygga en livsstil fylld av onyttigheter.

 

Sådant som bara smakar som flytande socker är det första jag väljer bort. Julmust vet jag inte när jag drack senast. Jag fokuserar på öl istället, det är min dryckeslast. Tillsammans med lite annat alkoholhaltigt, men mest öl. Såhär års julöl eller i vart fall lite kraftigare historier. Ikväll en stout från Nynäshamns Ångbryggeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är *fortfarande* inte glögg. Det är kryddad maltdryck. Det är inte samma sak. Glögg skall tillverkas på ett rött vin, helst ett starkvin. Gör du nåt kryddat på Pripps Blå blir det bara kryddad Pripps Blå, gör du det på kryddad svagdricka blir det bara kryddad svagdricka. Inte glögg.

Enligt SAOB är glögg nedanstående. "o. d." (och dylikt) kan säkert innefatta körsbärsöl. Eller annat. Om man så önskar. I vart fall görs glögg inte enbart på rött vin.

 

post-28798-0-66000500-1450304848_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte någon renlevnadsmänniska. Man måste unna sig lite gott, alla dör ju förr eller senare ändå. Men jag vill såklart inte heller bygga en livsstil fylld av onyttigheter.

 

Sådant som bara smakar som flytande socker är det första jag väljer bort. Julmust vet jag inte när jag drack senast. Jag fokuserar på öl istället, det är min dryckeslast. Tillsammans med lite annat alkoholhaltigt, men mest öl. Såhär års julöl eller i vart fall lite kraftigare historier. Ikväll en stout från Nynäshamns Ångbryggeri.

Kan man betraktas som renlevnadsmänniska om man häller i sig en massa upplöst socker? Tveksamt. Hellre då en alkoholsvag öl. För renlevnadshetens skull, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte någon renlevnadsmänniska. Man måste unna sig lite gott, alla dör ju förr eller senare ändå. Men jag vill såklart inte heller bygga en livsstil fylld av onyttigheter.

 

Sådant som bara smakar som flytande socker är det första jag väljer bort. Julmust vet jag inte när jag drack senast. Jag fokuserar på öl istället, det är min dryckeslast. Tillsammans med lite annat alkoholhaltigt, men mest öl. Såhär års julöl eller i vart fall lite kraftigare historier. Ikväll en stout från Nynäshamns Ångbryggeri.

Valsviken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Valsviken?

Sotholmen. Var inte Valsviken en porter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kan man betraktas som renlevnadsmänniska om man häller i sig en massa upplöst socker? Tveksamt. Hellre då en alkoholsvag öl. För renlevnadshetens skull, alltså.

Nej, det tror jag inte. Det var därför jag skrev att jag inte såg mig som en sådan. Dricker mer än gärna alkoholsvag öl, men det är få som lyckas få till smaken med låg alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två gånger om året slinker det ner must. Det är inte så farligt. Vad är jul utan lite must?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Vad är jul utan lite must?

 

Julbordet kräva must!

Eftersom essensen började användas först i början av 1900-talet undrar man hur folk firade jul förr! :D

 

Jag klarar mig alldeles utmärkt utan julmust. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt försöker Coca-Cola få oss att dricka Coca-Cola i stället för julmust. Varför gör de inte egen julmust i stället?

 

attachicon.gifCocajula.jpg

Agnes hade tydligen blivit övertalad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom essensen började användas först i början av 1900-talet undrar man hur folk firade jul förr! :D

 

Men så dog de allesammans. Varenda en!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska du inte brusa upp med läskiga smileys... :D

Tar de musten ur dig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad sa tjuren Ferdinand på julafton var det Frust , frust Frust!

Nej det var must must must !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herrljunga klassisk julmust
Solklar testvinnare! Fyllig och stabil – en riktigt god och smakrik must som gör att man längtar till jul. Utan att sticka ut bjuder den här julmusten på traditionella aromer och en lagom söt eftersmak. Traditionell utan att vara tråkig!
Cirkapris: 12 kr.
Volym: 1 liter.
Betyg: 5 av 5

 

Wasa gammaldags julmust
Cirkapris: 16 kr.
Volym: 1,5 liter.
En underbar julig doft. Smakar som en julmust smaka! Denna har en söt och frisk smak och passar fint både till julmaten och adventsfikat. Någon i testpanelen tyckte dock att den lämnad efter sig en oangenäm smak av skog.
Betyg: 4 av 5

 

Julmust från Norrland
En svag fyra. Fin doft, smak och sötma, men detta är en relativt blygsam must. Passar fint när du vill ha något läskande – denna är inte fullt så fyllig i smaken som de övriga i testet.
Volym: 33 cl.
Cirkapris: 12 kr.
Betyg: 4 av 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eftersom essensen började användas först i början av 1900-talet undrar man hur folk firade jul förr! :D

 

Utan must då kanske? Som tur är går utvecklingen framåt med det mesta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den vi brukar ha hemma

 

Apotekarnes årsmust 2015
julmust_light_140cl.png
Volym: 75 cl.

I år har Apotekarnes smaksatt sin specialmust med kardemumma. Juligt – visst, men ingenting om man är ute efter det klassiska. Känns som en färdigbladad grogg, tyckte någon. Eftersmaken kunde ha varit bättre.
Betyg: 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sotholmen. Var inte Valsviken en porter?

Jo, en vinterporter på runt 10 %. Vad ordet vinter gör förutom att fixa namnet vet jag inte.

Sotholmen extra, antar jag. Lillflaska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...