tobbe_t Postad 15 november, 2009 Share Postad 15 november, 2009 Hej! Har ett knepigt problem med min nya macbook pro som jag kör snow på. När jag sitter och surfar via mitt trådlösa nätverk så kan allt bara stanna upp när jag surfar, efter ett par minuter så kommer allt igång igen. Jag har hela tiden kontakt med mitt trådlösa nätverk. Har två andra bärbara datorer hemma (PC) och en ipod touch och dessa har inte detta problem. Någon som har något bra tips? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 15 november, 2009 Share Postad 15 november, 2009 Prova med att byta kanal Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klätterväxt Postad 15 november, 2009 Share Postad 15 november, 2009 Jag har exakt samma problem med min MacBook 13" Aluminium, får testa att byta kanal. Har också alltid kontakt men det löser sig oftast om man startar om AirPort. Har alltid trott att det var operatörens fel. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jungell Postad 15 november, 2009 Share Postad 15 november, 2009 Titta på inställningarna i din router/gateway. Många stänger av datorernas internet för att kontrollera att allting fungerar som det ska och så vidare. Så det behöver inte alls vara datorn! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tobbe_t Postad 16 november, 2009 Författare Share Postad 16 november, 2009 Har provat att byta kanal/er. Tyvärr ingen skillnad. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RixPuck0 Postad 16 november, 2009 Share Postad 16 november, 2009 Hmm... Har precis samma problem med mina 2 MBP (SL).. Men "pauserna" blir kortare om jag surfar med FF i stället för Safari. Jag får dock inte några ofrivilliga "pauser" om jag surfar med mina 2 PC som jag har Win 7 på. Jag kan starta upp den ena MBP med Leopard lite senare i kväll, så ser jag om det är SL som är boven i dramat.. /Anders PS. Har en AirPort Extreme som basstaion.... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ubb66 Postad 16 november, 2009 Share Postad 16 november, 2009 Jag har också samma problem med min Macbook pro med Snow Leopard. Surfar med Firefox. Använder Time capsule som basstation. Har hela tiden trott att det beror på Comhem. Jag har inte haft detta problem länge utan det har kommit ganska nyligen. Jag undrar om det kom i och med uppgraderingen till Snow Leopard. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nabben Postad 16 november, 2009 Share Postad 16 november, 2009 Här är det tvärtom, iMacen med fasta linan segar ihop medan Macbooken som tar internet trådlöst från iMacen tuffar på. Funderar på om det inte är cachen i Firefox och Safari som är boven. Firefox 3.5.5 har plötsligen fått en sällsynt förmåga att krascha minst en gång om dagen. MacBooken kör Safari. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bdaa Postad 16 november, 2009 Share Postad 16 november, 2009 Testa att pinga routern. Det går att använda nätverksverktyget och skriva in ip till routern. Jag hade förlorade paket och instabil ping när jag använde mitt trådlösa nät och 802.11g, fick gå ned till b för att det skulle flyta bra. Jag vet inte om det är routern eller min imac som är problemet, verkar konstigt att flera har problem efter att ha uppdaterat till SL. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nabben Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Innan ni börjar krångla för mycket, kör säker start och skivkontroll. Såg tex på MacBooken efter uppdateringen i går att Nätverksverktyg hade valt automatisk istället för den tidigare förvalda. Så nu har vi låst den inställningen med -lätt att glömma ibland. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tobbe_t Postad 17 november, 2009 Författare Share Postad 17 november, 2009 Jag använder inte en airport extreme. Kör en netgear router. Surfar i safari men det är samma problem i firefox. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Du borde kontroller hur mycket packetloss du har. Program som KissMAC eller iStumbler fixar det. Prova också något annat trådlöst nätverk för att utesluta att felet ligger i din dator eller i airport. Verkar vara ett vanligt fel att de billigare modellerna av trådlösa routers inte fungerar så bra med mac. Antingen om de inte följer standarden eller har tveksam kvalitet på komponenterna eller helt enkelt bara har dålig antenn och mottagare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Thomas Ytterberg Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Även Apples Nätverksverktyg kan visa statistik över förlorad trafik. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pargaluk Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Hej Jag har ett liknande problem hemma med min MBP som jag kör trådlöst mot en AirPort Extreme som är kopplad till en Thompson router/modem. Jag tror att problemet ligger i modemet då jag nyligen fick den och problemen har uppståt därefter. Det spelar heller ingen roll om jag kör trådlöst eller med kabel direkt in i modemet, problemen kvarstår. Skall försöka få tag på ett modem utan router då jag tror att det är där problemen ligger. Ni kanske inte har samma problem men vill åtminstonen tippsa. //P Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ubb66 Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Hej Jag har ett liknande problem hemma med min MBP som jag kör trådlöst mot en AirPort Extreme som är kopplad till en Thompson router/modem. Jag tror att problemet ligger i modemet då jag nyligen fick den och problemen har uppståt därefter. Det spelar heller ingen roll om jag kör trådlöst eller med kabel direkt in i modemet, problemen kvarstår. Skall försöka få tag på ett modem utan router då jag tror att det är där problemen ligger. Ni kanske inte har samma problem men vill åtminstonen tippsa. //P Jag läste någonstans samma sak gällande Comhems nya modem. Jag fick det för några veckor sen och jag tror det var då problemen började. Skall kontakta Comhem och be att få ett modem utan trådlös router och se om det blir bättre. Idag har det varit fruktansvärt segt. Har knappt kunnat surfa över huvud taget. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ubb66 Postad 17 november, 2009 Share Postad 17 november, 2009 Här och här kan man läsa om folk med samma problem hos Comhem. Fast det kan ju gälla andra leverantörer också. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ubb66 Postad 21 november, 2009 Share Postad 21 november, 2009 Jag följde ett tips som stod på en av sidorna jag länkade till ovan. Det var att stänga av flood detection i firewall inställningarna på modemet. Sen dess fungerar det utan störningar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.