Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internet


Rockoholic

Rekommendera Poster

Ja som topic lyder har jag lite problem med att min anslutning "pausar"

 

Tidigare hade jag Bredbandsbolaget och anslöt genom deras trådlösa modem. Har nu bytt till ComHem och deras modem (Cisco EPC2425). Där har problemen börjat.

 

När jag bara surfar lätt funkar det utmärkt, jag får fina värden på bredbandskollen med väldigt bra svarstider (10-15ms får väl anses vara bra när jag kör trådlöst). Allt flyter på rätt bra. Men vissa sidor blir plötsligt väldigt tröga att ladda. Det händer ofta när jag kör t ex Spotify och Adium samtidigt.

 

Jag börjar fundera på om det kan ha något att göra med att jag ansluter till så många olika platser samtidigt? Spotify t ex bygger väl på någon form av p2p om jag inte missminner mig?

 

Det verkar som att Adium/msn också bygger på någon form av direkt uppkoppling mot den jag pratar med? För med vissa kan jag chatta helt ostört och en del strular det som hejsan med. De kan skriva till mig utan att det kommer fram hos mig (utan felmeddelanden hos dem). Ibland kan de skriva till mig men inte jag till dem o s v. Detta avhjälps genom att starta om Adium. Det tar dessutom väldigt lång tid ansluta jämfört med BBB.

 

Det känns inte som att det är datorrelaterat då jag aldrig upplevde problemen med BBB.

 

Kort och gott skulle man väl kunna säga att det känns som att mitt internet pausar vissa anslutningar och sedan helt enkelt inte vill ta upp dem självmant igen. Hur råder jag bot på detta? Jag kanske borde vända mig till ComHems kundservice, men med tanke på tidigare erfarenheter av deras support hoppas jag slippa det denna gången. De skulle lika gärna kunna byta ut sin support mot en telefonsvarare som säger "Har du provat att starta om modemet?" Och ja, det har jag provat ;)

 

Hoppas det finns någon kunnig som kan hjälpa mig :)

 

MVH Niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken comhems support eller nät är känt för att vara bra. Varför bytte du leverantör?

 

Tror inte ditt fel ligger i modemet eller dess FW som du nämt i en annan tråd utan snare hos comhem och deras kassa DNS eller att de begränsar viss trafik på vissa portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComHem lockade med bra hastighet till bra pris. Nåja, så fort bindningstiden är över blir det nog tillbaka till bredbandsbolaget då. Aldrig mer ComHem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju slippa dem fortare, men då för du köpa ut resterande bindningstid.

 

Är det en rent modem du har fått eller är det med router och kör du med sladd eller trådlöst? Prova att byta DNS till https://www.opendns.com/start/ och/eller använda kabel i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett rent modem med både kabel och wifi. Provat att köra med kabel, blev bara lite bättre. Får kika lite på det där med open DNS då. Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat med OpenDNS, kör med kabel. Problemen kvarstår... Ringde dessutom ComHem i fredags och deras tekniker skulle kika på problemet... Blir det inte ordning på det snart vet jag inte vad jag gör... ska jag behöva sitta med icke fungerande internet i ett år?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har samma problem, jag behöver dock inte göra så mycket samtidigt för att det ska börja bråka.

 

Det som händer är att jag sitter och surfar i godan ro, för att sedan mötas av att alla sidor börjar ladda extremt långsamt. Och då menar jag extremt långsamt. Det känns väldigt sporadiskt, men jag kan hålla med om att det verkar hända extra mycket när jag öppnar flera sidor samtidigt. Det känns lite som att man får hålla tummarna varje gång man besöker en sida.

 

Jag använder samma modem som du, dock via en Time Capsule. Visst finns det trådlöst även i modemet, men det vill jag inte använda (jag använder trots allt en Time Capsule av en anledning.). Skulle ändå inte tro att det funkar bättre utan.

 

Allt detta började när vi uppgraderade till 24Mb för ungefär en månad sedan. Då började vi med att använda vårt gamla modem, och det funkade ganska bra. Sedan bytte jag ut det mot det nya modemet, men då blev det genast en hel massa problem, så jag bytte tillbaka till det gamla modemet igen. Detta fortsatte jag sedan att använda tills för ett par dagar sedan, då det helt plötsligt slutade att fungera. Jag testade då med det nya modemet igen, vilket fungerade men med ovanstående problem. Jag antar att ComHem avaktiverat det gamla modemet eller något via fjärrstyrning, då det känns ganska typiskt att det slutar fungera nu helt plötsligt, efter flera år. Jag använder dock hellre ett gammalt fungerande modem än ett nytt som funkar otroligt uselt.

 

Vi är dock inte de enda som har detta problemet, jag hittade en annan tråd som behandlar samma sak och samma modem (som förövrigt tog ungefär 30 sekunder att ladda in precis...).

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=867758

 

 

Förstår inte hur ComHem kan skicka iväg detta skräpet. Med tanke på allt skit man har hört om deras support också så vet man knappt om det ens är lönt att ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...