Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Objective-C kurs på Svenska


Treps_92boy

Rekommendera Poster

Jag vet att många (även jag) har ett ganska stort problem.

Många vill lära sig att programmera program/spel till sin iPhone/iPod Touch men detta är inte så lätt.

Finns ju JÄTTEMÅNGA bra böcker på nätet om just Objective-C programmering, MEN

ingen av dem är på Svenska.

Varför vill man ha det på Svenska?

Enkelt svar på detta. Inom programmering så finns det så otroligt många svåra ord och det är väldigt lätt att man missar något viktigt som kan leda till att sitt program inte fungerar som det skall.

 

Därför undrar jag:

Är det någon som vet någon bra hemsida där man kan lära sig grundera på Svenska. Eller om dem vet någon film på Svenska (ungefär som Stanford släppte)?

 

Vet ju att när man skulle lära sig göra hemsidor så använde man sig av Webbdesignskolan...

Skulle vilja ha en hemsida, film, bok (vad som helst) som just lär ut om iPhone programmering.

 

Är väldigt tacksam för ALL hjälp jag/vi kan få

 

Ha de bra !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Objective-C är vad jag förstår ett objektorienterat språk så om du är nybörjare finns det en mängd böcker om just objektorienterad programmering som säkerligen fungerar lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är min fråga, vart köper man dessa böcker och, någon vanlig bokhandel eller?

Sen är dem på Svenska?

 

Tack för svar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bok om java som är objekt orienterat, finns på svenska och heter Java direkt med Swing av Jan Skansholm. Kolla på bokus.com så finns det en uppsjö av programmerings böcker vissa på svenska.

 

Dock så skulle jag rekommendera dig att läsa på engelska från början då i stortsätt all bra info på internet finns just på engelska.

 

Om du är helt grön på programmering rekommenderar jag följande bok (dock på engelska men väldigt pedagogisk och riktar sig till nybörjare):

http://www.pragprog.com/titles/ltp2/learn-...ram-2nd-edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger att man köper den Java-boken. Hur mycket av det man lär sig i den boken skulle man ha nytta av inom Objective-C ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger att man köper den Java-boken. Hur mycket av det man lär sig i den boken skulle man ha nytta av inom Objective-C ?

 

 

Relativt lite skulle jag säga. Visst, principen är densamma, och du lär dig hur loopar och allt annat fungerar, men syntaxen i Objective-C är väldigt annorlunda. Lika bra att lära sig Objective-C direkt från början i så fall. Kan du något annat språk och ska börja med Objective-C blir du annars bara irriterad över hur konstigt allt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du koda till iPhone/Touch så rekommenderar jag boken:

http://www.pragprog.com/titles/amiphd/iphone-sdk-development

 

Finns bara som beta pdf än så länge men den går igenom det mesta och är OS 3.x aktuell. Dock är den fortfarande på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Relativt lite skulle jag säga. Visst, principen är densamma, och du lär dig hur loopar och allt annat fungerar, men syntaxen i Objective-C är väldigt annorlunda. Lika bra att lära sig Objective-C direkt från början i så fall. Kan du något annat språk och ska börja med Objective-C blir du annars bara irriterad över hur konstigt allt är.

 

 

Vad jag har läst på andra forum så har du helt rätt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du koda till iPhone/Touch så rekommenderar jag boken:

http://www.pragprog.com/titles/amiphd/iphone-sdk-development

 

Finns bara som beta pdf än så länge men den går igenom det mesta och är OS 3.x aktuell. Dock är den fortfarande på engelska.

 

Vad är de som just är så bra med denna bok?

Visar dem bilder i med färg eller förklarar dem bara hur allt går till och visar massa olika exempel eller typ projekt som man kan öva på osv?

 

Fortfarande väldigt tacksam för den som kan sponsra mig/oss med en svensk sida/bok/film etc :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är de som just är så bra med denna bok?

Visar dem bilder i med färg eller förklarar dem bara hur allt går till och visar massa olika exempel eller typ projekt som man kan öva på osv?

 

Fortfarande väldigt tacksam för den som kan sponsra mig/oss med en svensk sida/bok/film etc :D

Det är den enda boken jag läst gällande iPhone utveckling och jag tyckte den var bra, förklarade bra hur man bygger UI till iPhone och mappar det till kod etc samt att den gick igenom olika typer av program och vyer som är vanliga på iPhone. Dock så bör du kanske kunna lite om programmering innan du köper just denna boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du programmera så måste du kunna engelska. Utan engelska kan du inte läsa dokumentation och utan dokumentation blir det svårt att komma längre än att göra mycket enkla saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du programmera så måste du kunna engelska. Utan engelska kan du inte läsa dokumentation och utan dokumentation blir det svårt att komma längre än att göra mycket enkla saker.

 

Håller med; alla api:er och dokumentation är på engelska och alla bra webbsidor som du kanske vill kolla in om olika programmerings saker är på engelska. Så varför inte lära sig på engelska? Är det något ord eller koncept man inte förstår kan man ju använda google eller wikipedia och få det förklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men återigen läs det du kan om OOP innan du ger dig in i iPhone-träsket vare sig det är på svenska eller engelska, jag tror helt och ärligt att du lär dig mer om du från början förstår grunderna i OOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kodade i Ruby på 90-talet, då var allt på japanska. ;)

Konichiwa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den enda boken jag läst gällande iPhone utveckling och jag tyckte den var bra, förklarade bra hur man bygger UI till iPhone och mappar det till kod etc samt att den gick igenom olika typer av program och vyer som är vanliga på iPhone. Dock så bör du kanske kunna lite om programmering innan du köper just denna boken.

 

Vad för sorts programmering bör man kunna något om?

Jag har programmerat lite inom Visual Basic, kan HTML/CSS fullt ut och lite JavaScript tror du detta räcker?

Just de!

Kan lite om PHP också :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du programmera så måste du kunna engelska. Utan engelska kan du inte läsa dokumentation och utan dokumentation blir det svårt att komma längre än att göra mycket enkla saker.

 

Jo det har du helt rätt i!

Jag kan ganska bra Engelska men blir ju så mycket lättare med Svenska :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kodade i Ruby på 90-talet, då var allt på japanska. ;)

 

Hehe då hoppas jag du är bra på de också :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men återigen läs det du kan om OOP innan du ger dig in i iPhone-träsket vare sig det är på svenska eller engelska, jag tror helt och ärligt att du lär dig mer om du från början förstår grunderna i OOP.

 

När du säger att jag skall lära mig OOP menar du då att jag skall FÖRST lära mig vad det innebär och hur OOP fungerar eller vill du att jag skall lära mig OOP inom olika programmeringsspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rekommederar en bok som jag själv började med:

http://www.amazon.com/Beginning-iPhone-Dev...K/dp/1430216263

sen finns det massor andra böcker På ENgelska.

The iPhone Developer's Cookbook är en bra bok. håller på att läsa den nu.

 

Sök på google books om du behöver böcker.

 

Hur fungerar de i denna bok. Visar dem mest hur Xcode fungerar eller gör dem de samtidigt som dem lär ut om just kodningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dem visar hur xcode/IB fungerar. I bilder.

Mycket lätt språk. inte alls svårt engelska som på andra böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för sorts programmering bör man kunna något om?

Jag har programmerat lite inom Visual Basic, kan HTML/CSS fullt ut och lite JavaScript tror du detta räcker?

Just de!

Kan lite om PHP också :P

 

En god förståelse av C eller C++ eller Java eller Ruby kan vara bra samt OOP (Objektorienterad programmering). Alltså inget för dig om du är nybörjare. Men det är inte ofta man försöker lära sig programmera mobiltelefoner före man kan programmera annat, men det går säkert det med.

 

HTML/CSS är enligt mig inte programmering, det är att formatera text. VisualBasic kan hjälpa men det beror nog lite på hur bra VB kodare du är, men boken ger dig kanske en del men den kan upplevas som lite svår då kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger att jag skall lära mig OOP menar du då att jag skall FÖRST lära mig vad det innebär och hur OOP fungerar eller vill du att jag skall lära mig OOP inom olika programmeringsspråk?

 

Läs först den bokan jag länkade till tidigare "Learning to program" den går igenom programmeringsgrunder som är generella för all Objekt-orienterad programmering (OOP) så som Arv, klasser och polymorphism etc.

 

Sen kan det vara läge att gå vidare mot Cocoa/Objective-C/iPhone-utveckling.

 

--

Vill du förkovra dig i mer OOP så kan jag rekommendera Budd "An introduction to Object-Oriented Programming" samt Craig "The interpretation of Object-Oriented Programming Languages ". Sen bör man som god OOP-programmerare ha koll på något som kallas Patterns, Boken du skall kolla efter där är Gamma et al. "Design Patterns", sen kan det vara bra att läsa Fowlers "Refactoring" också.

 

Men ta en sak i taget och så vipps är du framme vid dit mål. Är programmering ett stort intresse efter dina första staplande steg kanske en högskoleutbildning inom IT kan vara något att satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 16.000 kr att slänga ut finns det en kurs på http://www.jersey.se/kurser-utbildning/int...l-cobjective-c/

 

Men det är troligtvis inte ett alternativ... :borstatanderna:

 

För ytterligare 16.000 kr så kan du även gå: http://www.jersey.se/kurser-utbildning/iph...ling-grundkurs/

 

Men för 32.000 kr så får du sjukt många böcker om programmering.

 

--

 

Kanske man skall börja hålla kurser för säg 6000 kr per person i stället :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...