Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Objective-C kurs på Svenska


Treps_92boy

Rekommendera Poster

Asså seriöst är vi Svenskar lata eller är de bara såhär i Applevärlden?

Själv är jag än så länge PC användare men skall gå över till Mac :D

 

Men när jag skulle lära mig webbdesign så var de ju hur lätt som helst.

Visual Basic var lätt, PHP och CSS också...

 

MÅSTE ju finnas någon som har gjort en kurs i hur man programmerar iPhone program.

Så OTROLIGT många i Sverige som gör de och INGEN har gjort en guide på Svenska.

 

Inte ens grunderna finns ute på Svenska.

Det är ju skitkasst!

 

Hehe och jag vet att datavärlden är på Engelska men allt annat finns ju på olika språk så detta

borde vi ju kunna lösa på något sätt :D

 

Eller vad säger ni andra?

 

Om de är någon som kan Objective-C ganska bra och vill dela med sig om sina kunskaper så

ställer jag mer än gärna upp och bygger upp en professionell hemsida på Svenska, och han/hon som

kan Objective-C får göra en väl utformad guide med vad grunderna och fortsättning...

Jag kan sköta rättsstavningar och se till så texten ser snygg ut

Detta hade varit väldigt nice tycker jag!

 

Tänk er själva, en hemsida med iPhoneprogrammering på Svenska. Med bilder, text och ev. filmer.

Som jag sa jag kan stå för hemsidebyggandet, och webbhotell :D

Då vill jag att hemsidan skall vara stilren. Inga slangord osv utan skall vara REN svenska på :D

Förklaringar på vad alla olika saker är och hur dem används osv. T.ex. vad ett objekt är mm.

 

Är det någon som vill vara med och hjälpa mig med detta?

Kontakta mig här eller på min

MSN: Treps_92boy@hotmail.com

Skype: Treps_92boy

 

Detta skulle verkligen göra nytta för väldigt MÅNGA personer...

Så folk slipper betala runt 16.000 kronor för att gå en BARA tvådagars kurs

 

Ha de bra och hoppas någon nappar på idéen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rekommederar en bok som jag själv började med:

http://www.amazon.com/Beginning-iPhone-Dev...K/dp/1430216263

sen finns det massor andra böcker På ENgelska.

The iPhone Developer's Cookbook är en bra bok. håller på att läsa den nu.

 

Sök på google books om du behöver böcker.

 

Denna boken som du länkade verkar vara den bästa, tittade liten på förhandsgranskningen om den via Google :D

 

Två frågor bara:

 

1. Finns en som är med iPhone OS 3.0 skall man ta den istället (kör 3.0 på min iPhone)?

2. Är de en färgbok? Man ser bättre då?

På de första sidorna jag såg så var de färg men sen blev de svartvitt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså seriöst är vi Svenskar lata eller är de bara såhär i Applevärlden?

Själv är jag än så länge PC användare men skall gå över till Mac :D

 

Men när jag skulle lära mig webbdesign så var de ju hur lätt som helst.

Visual Basic var lätt, PHP och CSS också...

 

MÅSTE ju finnas någon som har gjort en kurs i hur man programmerar iPhone program.

Så OTROLIGT många i Sverige som gör de och INGEN har gjort en guide på Svenska.

 

Inte ens grunderna finns ute på Svenska.

Det är ju skitkasst!

 

Hehe och jag vet att datavärlden är på Engelska men allt annat finns ju på olika språk så detta

borde vi ju kunna lösa på något sätt :D

...

 

De flesta som programmerar till iPhone är vana utvecklare som använder engelska guider och dokumentation, att översätta dessa till svenska är slöeri med tid, då alla förr eller senare måste gå över till engelska, vissa termer finns det helt enkelt ingen bra översätting på heller.

 

Det finns inget större ekonomiskt incitament att göra en svensk hemsida, trist men nog tyvärr sant. Gå in i Xcode (utvecklingsverktyget som följer med din Mac gratis när du väl köpt en). där finns massor med bra exempelkod och all dokumentation som du någonsin kan behöva, det gäller bara att lägga tid på att lära sig hur man hittar och tolkar det man läser korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå så det finns typ alla olika sorters kommando i Xcode??

 

Men kan ju säga att de lär npg bli mycket lättare när man väl har fattat vad OOP är och när man väl har Xcode framför sig och skall börja.

Det som man bör göra först är ju att lära sig Mac OS X FÖRST och sen lära sig vart allt finns i Xcode.

Detta tror jag skulle göra allt mycket lättare :D

 

Men är de någon som vill vara med och göra en hemsida så tror jag fortfarande det hade varit bra.

Även om allt är på Engelska i datavärlden så finns de ju Objective-C kurser för 16.000 kronor på Svenska.

Därför tror jag att de skulle vara bra. Finns ju Svenska sidor inom HTML, CSS, PHP och VB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xcode är inte enbart ett verktyg utan det följer med massor av exempelkod och dokumentation. Sedan kan man naturligtvis läsa böcker och gå kurser om man tycker att Apples dokumentation är svårläst, men i princip ska du klara dig med det som följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå så det finns typ alla olika sorters kommando i Xcode??

 

Men kan ju säga att de lär npg bli mycket lättare när man väl har fattat vad OOP är och när man väl har Xcode framför sig och skall börja.

Det som man bör göra först är ju att lära sig Mac OS X FÖRST och sen lära sig vart allt finns i Xcode.

Detta tror jag skulle göra allt mycket lättare :D

 

Xcode innehåller kompletta api beskrivningar för bla Cocoa och Objective-C. Även API:er för Java, C, C++ finns där. Dessa hålls uppdaterade via nätet och om du prenumererar på uppdateringarna får du dessa automatiskt.

 

Själva grunderna i OS X kan du ju kolla på videos på på apples hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej aja det är okej. Har alltid tyckt att Apple's produkter ALLTID är genomtänkta till skillnad från MS :P

Jag tror fortfarande på idén om att göra en hemsida :D

 

Är de inte någon som är på?

Som kan Objective-C bra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande ingen som skulle kunna tänka sig att göra en liten skola med bara Objective-C med mig?

Jag bygger upp en hemsida och står för webbhotell etc och den personen jag letar efter får sköta texten med en kurs i Objective-C programmering, från grund till expert :D

 

Någon?

 

Kontakta mig på:

 

MSN: treps_92boy@hotmail.com

Skype: treps_92boy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en bra ide, det vore lättare att förstå grunderna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en bra ide, det vore lättare att förstå grunderna då.

 

Kan du Objective-C eller vet du någon som kan de så kan jag och du/han lösa detta :D

Kommer ju vara en del jobb av denna person som skall göra guiden, sen lär jag ha massa

att göra med hemsidan också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen är det inte någon som är bra på Objective-C som skulle kunna ställa upp?

 

Man skulle till och med kunna tjäna pengar på de, tänk er själv hur eftertraktat detta skulle vara?

Lägga 100 kr så får man full tillgång till hela hemsidan eller nått.

De bestämmer vi ju senare om de skall vara gratis eller om det skall kosta :P

 

Någon?

 

Adda mig på:

MSN: Treps_92boy@hotmail.com

Skype: Treps_92boy

 

Hoppas någon kan svara och vara med :)

Eller vad säger ni?

Får höra lite fler förslag eller folk som tycker denna idé låter bra, måste ju ha en efterfrågan för att det skall hända något.

Så slipper folk betala 16.000 kronor på en TVÅDAGARS kurs utan gratis eller ca 100 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen är det inte någon som är bra på Objective-C som skulle kunna ställa upp?

 

Man skulle till och med kunna tjäna pengar på de, tänk er själv hur eftertraktat detta skulle vara?

Lägga 100 kr så får man full tillgång till hela hemsidan eller nått.

De bestämmer vi ju senare om de skall vara gratis eller om det skall kosta :P

 

Någon?

 

Adda mig på:

MSN: Treps_92boy@hotmail.com

Skype: Treps_92boy

 

Hoppas någon kan svara och vara med :)

Eller vad säger ni?

Får höra lite fler förslag eller folk som tycker denna idé låter bra, måste ju ha en efterfrågan för att det skall hända något.

Så slipper folk betala 16.000 kronor på en TVÅDAGARS kurs utan gratis eller ca 100 kr

 

Finns det folk som kan Obj-C och har tid/lust att göra svenska guider så kan dom nog snickra ihop en hemsida också...

 

Skall du ta betalt för infon som finns gratis på engelska? det verkar ju lite mindre begåvat då din redan smala målgrupp blir försvinnande liten. :chockadskeptisk:

 

--

 

Förlåt om jag låter gnällig men jag tycker detta är slöseri med tid, har du specifika frågor om Obj-C eller dyl ställ dom i detta forumet så får du nog svar... Använd en engelsk bok och ta dig tiden att förstå, du kommer aldrig bli en bra utvecklare om du inte lär dig att läsa facklitteratur på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall ju göra de så simpelt för sig som möjligt.

 

Säg dina ord till Webbdesignskolan så får du se vad dem säger...

 

 

Skall ju inte göra de svårare för dig än va det är.

De som vill lära dig om Objective-C är ju inte någon professor i gammeldans typ på 55+ ?

 

De är ju ungdomar som kanske inte gått i skolan så länge, där är vår målgrupp.

Med andra ord människor som inte kan Engelska så bra.

Eller så kan de vara så att vi får in en kille som vill bli programmerare men är dyslektiker. Vilket innebär att hela hans dröm blir förstörd. Är ju fortfarande svårt för honom men underlättar lite :P

Annars kan de vara t.ex. en tjej som vill lära sig men orkar inte fördjupa sig i det hela pga att man måste läsa allt på Engelska, då ger dem upp. Detta är en stor anledning till varför vi inte har tjejer inom IT

Finns massa fler alternativ :P

Eller om man är LAT som ALLA IT-killar är och därför är de bra med Svenska :P

 

Förstår ni hur jag menar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog dock att en stor majoritet av de som ger sig på Objective C redan är programmerare, så dina målgrupper känns lite märkliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nee jag tror att många som har programmerat sen tidigare är ganska unga som ger sig på detta och därför kan de vara bra... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigaste är nog att ta en kurs i engelska och sen läsa dokumentationen som finns på nätet. Den är dessutom alltid uppdaterad vilket informationen som står i böckerna inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah de kan man göra

Eller som jag, kan Engelska men av lathet orkar inte läsa allt på Engelska :P

 

Känner någon sig manad så hade det varit kul att göra en sida iaf :P

 

Ha de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah de kan man göra

Eller som jag, kan Engelska men av lathet orkar inte läsa allt på Engelska :P

 

Känner någon sig manad så hade det varit kul att göra en sida iaf :P

 

Ha de!

 

Jag tror din ide kan fungera (en betaltjänst alltså) om den görs seriöst. Böcker säljer förvånansvärt bra trots samma information finns tillgänglig helt gratis- hurvida det beror på att folk är lata eller tröga låter jag vara osagt.

 

Men att folk uppenbarligen är villiga att betala för att få informationen sammanställd är uppenbart, Det svåra för ditt projekt är att hitta någon som har kompetens nog att göra en "online" bok som håller en nivå att tåla kritikläsning av mängder med personer- Inte för det inte finns personer som innehar denna kompetens, utan för att dessa oftast är medvetna om att det finns sätt som man kan tjäna många gånger mer pengar på för samma arbete.

 

Men det kan ju alltid vara kul att försöka- om inte annat kan du göra en blog där du själv dokumenterar din egna inlärning med exempel osv, blir det bra kan du troligtvis få in en del på annonsintäkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har lärt mig så kommer jag helt klart göra en guide :D

 

Frågan är bara när :P

Har lite andra projekt på G nu så de får vila en liten stund innan jag drar igång de :P

 

Kanske någon månad eller två innan jag börjar lära mig :P

 

Ha de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...