Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bedragare på nätet! Betala ALDRIG i förskott!


gorancarlsen

Rekommendera Poster

Att tro sig göra klipp kan bli dyrt...

 

nu är väl iofs drygt 2000 inte direkt ett klipp för en iphone 2g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopa. ville bara säga att jag har fått en kö plats i kön hos en jurist som ska ge mig tillbaka varendra öre. det är såhär att om man gör en polisanmälan så skickas en kopia hem till dig. den kopian tar du med dig till din bank och dom skickar dig till en jurist.!

 

gör det snabbast möjligt då kön e rätt lång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
En säljare på blocket som kallar sig Joakim och vill sälja en Mac Pro senaste modelen 2,26 Ghz för 10.000:- och när man mailar honom så säger han att han har flyttat upp till Kiruna (dagen efter införandet) och vill lösa det med att skicka datorn, varför sätter man in en annons i Stockholm och sedan flyttar till Kiruna. Och sedan är hans mailadress: jokinsfremeison@yahoo.se (OBS! ej längre Joakim som det står i annonsen) Så varning!!!! allihopa som ska köpa en Mac Pro eller liknade!

 

Tur att man har hjärnan med sig!

 

Så det är inte daniel denna gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har blivit utsatt för en ny sorts bedrägeri.jag har fått tag i personen som fått in mina pengar och behöver hjälp.vet inte vad jag ska göra.

Om ni orkar snälla hjälp mig jag är en student som blivit blåst på 7000 kr och jag vet var de är men inte hur jag ska få tillbaka de.

 

här är min berättelse

 

jag tänkte att jag skulle köpa en macbook från blocket för att testa mac utan att det ska kosta skjortan..kollade på macbook air och hittade många i 7000 kr klassen

en dag ringde jag en kille som sålde en och prutade till 6700

tjatade och tjatade om att köra på internetgiro men ja det ville siginte..och dum som jag är köpte jag genom förskottsbetalning..alla ni som kmr klaga på hur oerhört korkad jag är kan skippa det tycker jag jag vet hur korkad jag har varit och behöver inte bli påminnd.

hursomhelst jag satte in pengar i ett konto fick ingen vara och jag började göra lite efterforskningar

 

lyckades spåra kontot till tyresö..pratade med personalen där som var oerhört hjälpsam..mn inget namn eller så..började skicka en krona med medelande till personens konto om att ringa mig och banken kontakta dessutom personen och till slut ringde en kvinna till mig.

 

det är här det blir komplicerat men spännande

kvinnan säger att hon sålt en barnstol för 700 på blocket..en tjej ringde henne o skulle lägga in pengarna i hennes konto så att hon skulle få barnstolen och att henes arbetskollega skulle hämta upp den...kvinnan som äger kontot jag la in pengarna på ick 6700 och kvinnan so ville köpa barnstolen ringde henne o sa att hon satte in pengar fel och beklagade sig...

så kvinnan med barnstolen tog ut 6700 och gav till arbetskollegan när han hämtade barnstolen.

 

 

nu till problemet...jag vet att vi båda har blivit blåsta men borde jag inte få tillbaka mina pengar av kvinnan?jag menar varför ska hon få mina pengar?jag fick inte en dator och inte heller barnstolen..och hon tog ut 6000 av mina pengar och gav bort..hon har ju ingen rätt till det?

 

borde hon inte ha anat ugglor i mossen?jag menar vem egentligen lägger in 6700 istället för 700? och varför använder hon nt bara intenretbanken? även om jag gjorde fel gjorde hon egentligen mer fel

hon har familj o man osv och jobbar och det här har varit mina sommarjobbspengar som tfnförsäljare och snart ska jag utomlands för att plugga.

 

hon säger att hon inte betalar tillbaka och att det är mitt fel

har gjort en polisanmälan mot bedragaren och en mot henne för ingenting shon säger behöver vara sant.hon kan inte bevisa nånting så hon kan lika bra jobbaa med bedragaren

 

vad tror ni kommer hända och vad ska jag göra?vad är lagligt och vem har rätt till pengarna och vem förlorar de?nån som vet vad som händer om jag anmäler henne och gör det till en civilrättsprocess?kmr det kosta mig dyrt?

hjälp mig snälla vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får se om jag förstått allt

civilrätt funkar inte

ska jag begära skadestånd? men om hon inte kan bevisa allt som hon säger?jag menar hur ska hon bevisa att hon inte jobbar med bedragarna?

vilken av de paragraferna hade du använt?

 

jag vill bara göra det som är lagligt( tro mig jag har många stora kompisar och är själv boxare 190 cm lång...och har fått många förslag om att gå o besöka henne) men har absolut nekat allt sånt

jag ska börja plugga medicin och har liksom aldrig gjort någon illa.hade det hänt mig hade jag betalat till den personen so...

 

ska jag försöka tala med henne vänligt och försöka kompromissa?asså att vi delar på blåsningen eller?jag vill ändå helst inte hålla på så mkt med åtal och polis osv men är redo att göra det och ska ringa utredaren på måndag och prata med honom osv...

 

hur hade ni resonerat?vad hade ni sagt till kvinnan? vad hade ni gjort i min situation?

please help

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att den info som stod på din inbetalning till kvinnan är av betydelse. Har hon sett att det t ex stod "betalning för Macbook" kan hon ju inte vara i helt god tro att det rörde sig om den barnstol hon påstår sig ha sålt. Hjälp gärna utredaren med denna info/bevisning. I övrigt är nog det enda att göra att vänta på att polis och åklagare gör sitt jobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att den info som stod på din inbetalning till kvinnan är av betydelse. Har hon sett att det t ex stod "betalning för Macbook"

Tror inte man kan ha så många tecken i meddelandet till betalningsmottagaren :fundersam:

 

Men ett bra tips, så ska jag göra när jag köper på nätet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får se om jag förstått allt

civilrätt funkar inte

ska jag begära skadestånd? men om hon inte kan bevisa allt som hon säger?jag menar hur ska hon bevisa att hon inte jobbar med bedragarna?

vilken av de paragraferna hade du använt?

 

jag vill bara göra det som är lagligt( tro mig jag har många stora kompisar och är själv boxare 190 cm lång...och har fått många förslag om att gå o besöka henne) men har absolut nekat allt sånt

jag ska börja plugga medicin och har liksom aldrig gjort någon illa.hade det hänt mig hade jag betalat till den personen so...

 

ska jag försöka tala med henne vänligt och försöka kompromissa?asså att vi delar på blåsningen eller?jag vill ändå helst inte hålla på så mkt med åtal och polis osv men är redo att göra det och ska ringa utredaren på måndag och prata med honom osv...

 

hur hade ni resonerat?vad hade ni sagt till kvinnan? vad hade ni gjort i min situation?

please help

 

Att begära skadestånd är civilrätt. Att ENBART begära skadestånd innebär att DU måste väcka talan mot henne. Det menar jag inte går (se den stängda tråden om varför). Däremot kan du begära skadestånd i samband med att åtal mot henne (eller säljaren) väcks. Det förutsätter ju så klart ATT åtal väcks och är ingenting som du egentligen kan påverka, annat än att göra en bra och tydlig polisanmälan (och det antar jag att du redan har gjort!).

 

Vad gäller bevisningen så är det åklagaren (brottmål) eller du (tvistemål) som stämmer som har bevisbördan. Eftersom vi har konstaterat att en civilprocess mot kvinnan ifråga inte kommer leda till något resultat, kommer jag bara att förklara vad som gäller ang. brottmål: Åklagaren skall visa utom rimligt tvivel att kvinnan gjort sig skyldig till brott (förslagsvis penninghäleriförseelse, se BrB 9:7a). Om rätten finner att detta är fallet, har du rätt till skadestånd för den rena förmögenhetsskada som du har lidit (se skadeståndslagen 2:2). Ren förmögenhetsskada ersätts bara vid brott (samt i kontraktsrättsliga förhållanden, men det är inte relevant i ditt fall). Alltså måste hon fällas för brott för att du skall kunna få några pengar tillbaka.

 

Det är alltså inte kvinnan som skall bevisa sin oskuld; tvärtom skall åklagaren visa att hon är skyldig. Även i en civilprocess hade det varit DU som hade haft bevisbördan för ditt påstående. Åklagaren och du måste således visa att hon INTE varit i god tro ang. hanteringen av din "felbetalning". Jag tror tyvärr att det är ett svårt fall...

 

Visst kan ni på egen hand försöka komma fram till en uppgörelse, men jag har svårt att se varför hon skulle gå med på en sådan? Har hon varit i god tro, har hon ju ingen anledning att ge dig några pengar, eftersom hon inte är skyldig dig några! Medger hon att hon varit delaktig i bedrägeriet mot dig, finns väl ingen anledning att "komma överens" - då skall hon ju dömas i domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite allmän information om det juridiska för alla er som betalar eller lämnar ut varan i förskott:

 

1. Att inte betala en skuld är inte brottsligt. Om en köpare inte kan eller inte vill betala för en vara som han har köpt, begår han inget brott genom att vägra betala; detta gäller oavsett vilken anledningen är till att han inte betalar. Han kan ha fått en perfekt vara, ha en miljon i kontanter och vägrar betala bara för "att jävlas" - har begår fortfarande inget brott, om han vid avtalets ingående varit inställd på att betala för sig.

 

Att däremot ingå köpeavtalet med insikt om att man inte tänker betala är brottsligt (bedrägeri) eftersom köparen då "lurar" säljaren att leverera något som han aldrig tänkt att betala för.

 

2. Att inte leverera en vara enligt överenskommelse är heller inte brottsligt. Om en säljare är inställd på att leverera en vara när han sluter köpeavtal med köparen, begår han inget brott genom att inte leverera. Det spelar ingen roll om köparen betalat och säljaren har ett lager av varor att leverera; han begår inget brott genom att vägra!

 

Om säljaren däremot ingår köpeavtalet med insikt om att man inte tänker leverera är brottsligt (bedrägeri) eftersom säljaren då "lurar" köparen att betala för något som han aldrig tänkt att leverera.

 

Men finns det ingen chans att få/få tillbaka sina pengar? Jo, självklart skall avtal hållas! Men nu handlar det om civilrätt och då måste man vara mer aktiv som privatperson. Gäller det en klar och förfallen fordran kan man kontakta Kronofogdemyndigheten och få hjälp med ett s.k. betalningsföreläggande och i yttersta fall handräckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger ut min erfarenhet av liknande sak men jag har backat ur då det hela lät för bra.

 

Min erfarenhet från en säljare som kallar sig för "MACK FANTONY"

Fann dessa länkar ute på nätet.

En ny IMac för bara 7500kr. För bra för att vara sant? Ja enligt mig i alla fall.

 

Monitor 24 Tum

Operativsystem Mac OS X Leopard

Processor type Intel Core 2 Duo

Processor Speed 2.66 GHz

Chip ställa Byggår

Hårddisk Kapacitet 640 GB

RPM 7200

RAM-minne 4 GB

RAM Typ DDR3

L2 Cache 1 MB

Graphics NVIDIA GeForce 9400M

Video Memory 256 MB

Ethernet kort 10/100/1000

Optisk enhet DVD Super Multi

Ljudkort Inbyggd

 

Här kommer länkarna;

http://www.fyndmarknaden.se/annonshela.asp?ID=4744

 

http://www.annonseringdirekt.com/detail.asp?item=40413

 

http://www.annonsborsen.se/categorycompute...09--781976.html

 

Samma bilder återkommer då det visas bilder och var i Sverige som försäljningen äger rum är tydligen olika. När man tar kontakt visar det sig att han befinner sig i England. Min nyfikenhet fick mig att e-maila honom och jag tar lite kort med vad han och jag sa;

 

Allt låter helt enkelt för bra och det är för mycket pengar för mig för att inte

vara 100% säker på att jag får det jag köper + att alla annonser skapar

bara förvirring och en massa frågetecken Priset i Sverige för en liknande

produkt kostar ju 16.500 kr i Sverige + frakt om den är helt ny

och om den är ett år gammal cirka 12.000 kr Det skiljer väldigt mycket

pengar mot den du erbjuder.

 

Först om datorn, den här datorn kommer att fartyget till dig inom 2days och leverera till dörren, den här datorn har 30days återvändandepolitik och 1 års garanti, om det finns några problem med datorn medan sjöfarten, det kommer att återvända till oss och en helt ny kommer att fartyget ut till dig.

Om priset och dess inte billigt som du tror, som ett företag här i Storbritannien har vi för stor mängd av datorn direkt från tillverkaren och de ger alltid en stor rabatt, och eftersom vi ska sälja till folk, vi säljer till kunder till ett överkomligt pris.

Så om du tror att du är redo att köpa, kan du skicka mig ditt fullständiga leveransadress och kontakt telefonnummer, och jag kommer att fråga ut ett kvitto på den här datorn till dig omedelbart.

Vi säljer alla våra produkter över hela Europa.

Mack

______________________________________________________________________

_________________

Här skickas en länk till deras hemsida;

http://g20communicationsltd.doodlekit.com/home

Och till datorn som de säljer;

http://g20communicationsltd.doodlekit.com/...p;commit=Search

 

Min misstänksamhet drev mig vidare till ännu mera e-mail;

 

3 stycken olika annonser men antingen samma bild

eller namn "Mack fantony" men olika ställen vilken stad som anges:

1. Örebro;

2. Upplands väsby i Stockholms län;

3. Västra götalands län - där har vi städer som Göteborg, uddevalla, borås - Inte Stockholm eller Örebro

Vad vet jag, kanske finns det fler annonser ute på nätet men dessa räcker för mig för att vara ännu mera försiktig.

 

Om du bor i England, varför inte sälja datorn

där?Visserligen har du en mobiltelefon med ett nummer från England men man

kan ju lika gärna sitta i en annan del av världen med ett engelskt

kontantkort.

Svar;

Ledsen för Mis-ta adressen till platsen för annonsen.

Låt mig läsa från dig.

Mack

 

Och så bifogas detta för att styrka att det är en seriös säljare;

G20 MEDDELANDE LTD. 4 TRÄ SIDE PLACE, CHARRING CROSS, GLASGOW,

G37QF. Registrerad No.SC252602 Momsregistreringsnummer: GB778603785

STORBRITANNIEN +447024067734.

 

Min nästa e-mail löd;

Visst är jag intresserad om priset är 7500 kronor inklusive fraktavgift och moms. Men jag vågar inte betala i förskott, däremot finns det kanske något sätt där jag betalar när jag mottager varan är jag intresserad.

 

Nu skickas detta tillbaka;

Vi levererar till er, så skickar vi FedEx frakt Spårningsnummer och FedEx frakt Label, så du kan följa din beställning på nätet och se när vi levererar till dig och när jag mac att levereras till dörren.

Här är vår Western Union Betalningsinformation.

FÖRNAMN: Rebecca

Efternamn: ROBINSON

Ort: London

Land: STORBRITANNIEN

BELOPP: 7500 Kr (650 pund)

ADRESS: 30 nya vägen BRIGHTON East Sussex BN11BN, STORBRITANNIEN.

TELEFONNUMMER +447024067734

 

Mitt svar;

I write this before;

Men jag vågar inte betala i förskott, däremot finns det kanske något sätt där jag betalar när jag mottager varan.

I don´t trust pay before i have the computer, but if you know a way i can pay when i collect the things i pay it when i have the computer.

 

And to put in money on Western Union i never do.

 

I told you before i newer pay on this way because you are from another country and if something goes wrong i never have the money back again.

 

Sorry but on this way I´m not interesting.

 

Deras svar;

 

if you really want to order for the i mac,yes you can pay the money when it get to your doorstep,but we will like you to make a deposit payment of 2,000Kr,to our company accountant,so we can make arrangement for the shipping of the I mac,so we can pay the shipping fee,the port Clearance and the security duty,so we wouldn't have any problem when we ship out to you and,after we ship out to you,we are going to send you all the shipping details,we are going to send you the shipping Code (Tracking Number).

 

This shipping Code (Tracking Number), will help you to track your order online and see when we ship to you and when your order will be delivered to your doorstep,and we are going to send you the shipping invoice also for confirmation of the shipping of your I mac.

 

Regards

Mack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig 0,1 sek att inse att det är en blåsning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar..sorgligt nog verkar det som jag inte har så stor chans att få mina pengar tillbaka

hade ni ringt till henne och försökt tala med henne att man kan dela på blåsningen..att hon kanske kan ge mig halva summan eller något?vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar..sorgligt nog verkar det som jag inte har så stor chans att få mina pengar tillbaka

hade ni ringt till henne och försökt tala med henne att man kan dela på blåsningen..att hon kanske kan ge mig halva summan eller något?vad hade ni gjort?

 

Är du helt ur fattningen, låt nu polisen sköta detta och agera inte på egen hand.

Ska du göra än mer dumheter än vad du redan gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller bedragare har jag märkt ett tydligt mönster.

Själv letar jag efter en MacBook Pro och har svarat på några erbjudanden på blocket som ligger (väldigt) bra i pris.

 

Mönstret i annonsen är:

De uppger aldrig telefonnummer.

De säger i annonsen att den går att skicka via posten eller att det går bra att hämta den direkt.

Ofta bor de i Visby, Hjo eller någon avkrok.

 

Mönstret i deras svar är:

De svarar aldrig på annonsen om du vill åka dit och köpa den.

De svarar aldrig på annonsen om du vill köpa den och nämner att internetgirot är en metod du gärna använder.

Om du redan inlett en dialog med dem om att köpa och du efter ett tag nämner att du kan åka förbi och hämta den eller använda internetgirot och till och med bjuda 1000-2000 kr mer så är det dödstyst från dem och annonsen försvinner ganska snart från blocket.

 

Jag har satt i system att testa flera annonser (kanske 5-7 st.) och alla med samma resultat.

Jag har till och med svarat på annonser som varit 7 minuter gamla och sagt att jag åker förbi samma dag och bjuder 2000 kr mer. Icke. De vill låta ärliga när de säger att man kan komma förbi, men det är en fint bara.

 

"Om något låter för bra för att vara sant, så är det oftast det".

 

Mina erfarenheter.

Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger stämmer väldigt bra, kan bara hålla med. Var försiktig och är man osäker, ska man aldrig fullfölja affären. Spelare ingen roll hur trevlig säljaren eller köparen låter. Bra att det finns skydd som som Blocket och Tradera har, kanske kostar det lite extra men det är det väl värt. Synd att alla sajter som säljer saker inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på en blocketannons på en MacBook Pro från just Hjo.

 

När säljaren fått reda på att jag bodde så långt bort att jag inte kunde köra till Hjo. Så fick jag gärna komma och hämta den i Hjo. Snart kom det ett mail om att han hade en annan köpare som han kunde sälja datorn till om jag inte ville ha den för att öka pressen på mig.

 

Säljaren uppgav att han hette Lars men hade en emailadress som var samil@ live .se.

 

Jag bad om serienummer och fick ett nummer som inte gick till en Appleprodukt (inte 11 tecken).

 

När jag sa att vi kunde mötas på halva vägen och att han skulle få ersättning med 30 kr per mil sa han skulle höra av sig. Vilket han naturligtvis inte gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger stämmer väldigt bra, kan bara hålla med. Var försiktig och är man osäker, ska man aldrig fullfölja affären. Spelare ingen roll hur trevlig säljaren eller köparen låter. Bra att det finns skydd som som Blocket och Tradera har, kanske kostar det lite extra men det är det väl värt. Synd att alla sajter som säljer saker inte har det.

 

Ebay säger jag bara, ebay. Där har man paypals eminenta skydd. Dessutom så kan man kolla upp säljaren och se vad andra har skrivit om den o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har ett klassiskt senaruim jag kan dela med mig utav här! Känns som detta är den rätta tråden!

 

Har visserligen inget med mac o apple o göra! Skulle köpa mig en blackberry för ett tag sen!

Detta är ett utdrag från en av annonsörerna som svarade! Det mest irriterande när man råkar ut

för något sånt här är ju inte att man vet att man håller på att bli lurad, utan mer att man vill hoppas

på att man verkligen har en möjlighet att göra en god affär. (kan gämföras lite av gamlbling kan jag tycka! hehe)

Tyvärr lär man sig ofta av sina misstag. anyhow.. her it come's..

 

"Inlägg 1"

> Date: Fri, 21 Aug 2009 03:24:24 +0200

> From:

> To: mobilecity160@hotmail.com

> Subject: Ang. Blackberry Storm 9500 Unlocked

>

> Hej Lius.

> Ser att du vill göra dig av med din Storm. Jag vill köpa den av dig.

> Postförskott går det bra för dig? två frågor bara. 1. hur gammal är

> telefonen och ar du inköppskvitto garanti kvar? 2. Vad har telefonen

> för ESN nummer? behöver försäkra mig om att den inte är stulen eller

> spärrad (värdelös för mig om så är fallet).

>

> Hör av dig om du vill göra en snabb affär och behöver bli av med din

> telefon i dagarna! Anton

 

"Reply inlägg 1"

21 aug 2009 kl. 18.20 skrev luis david:

 

Tack för din beställning undersökning gällande den produkt du är villig att köpa från vårt företag ..

 

Vi säljer dem på hela försäljningspriser Blackberry Storm .........$ 350

 

medan transport-och hanteringskostnader är gratis.

 

Notera också att produkten är helt nya EU, Original med komplett tillbehör i det ursprungliga fabriken förseglade lådor och har fått 1 års internationell garanti från tillverkaren och 6 månader för återvändande vid någon av dem fick skador under transport eller när du har få dem, kan du enkelt tillbaka den till en annan utan kostnader eller avgifter. ..

 

Betalningsvillkor: Western Union och Money Gram för prover .....

Bank till banköverföring T / T eller ..... PAYPAL för stora / bulk ordning.

 

Observera att vi skepp genom FedEx Express med minst 2 dagars leverans till din dörr och du kommer inte betala någon skatt eller seder i ditt land FedEx leverans pojke kommer att sänka telefoner till ditt hus och du kommer bara skriva och samla in telefoner.

 

Så du kommer tillbaka till oss med ditt fullständiga leveransadress och telefonnummer så att vi kan gå vidare till nästa nivå av transport direkt ok?

 

Tack och Gud välsigne inför ditt beskydd

och vill skapa en bra och solid verksamhet

relation med din för framtida ändamål.

 

Företagsadress

----------------

Mobile City (UK) LTD

Registered Nr 05669129

71 Thornbury DRIVE

Bradford, West Yorkshire,

BD3 8JE

+ (44) 7031817743

Storbritannien

 

Mr.Luis David

Sales Executive & General Manager,

Mobile City (UK) LTD.

Tel.: + 44 7031817743

 

"Inlägg 2"

Luis

You trying to hustle me?

"Western Union" "god bless you" "hotmail.com email for a registered company in UK"

Please don't make any future contact with this concept towards me.

 

Regards"

 

Blev tyvärr inte någon vidare mailkontakt!

Men här har ni lite klassiska hustle teman speciellt när det handlar om London/UK som

en marknad! Princip ett standardformulär som garanterat genererar pengar när den rätta målgruppen utsätts.

 

peace n love

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar ditt svar i inlägg 2

 

You trying to hustle me?

"Western Union" "god bless you" "hotmail.com email for a registered company in UK"

Please don't make any future contact with this concept towards me.

 

Det enda rätta när de försöker att luras. Bra att du hade korpgluggarna ordentligt öppna :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fått tillbaka pengar efter att blivit lurad på blocket / tradera.

 

Fungerar det som någon skrev att har du polisanmälan så är det bara att knata in på banken så fixare det sig via deras jurist?

 

Tycker att jag har väntat länge nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...