Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EXTRA EXTRA Google Chrome OS!


Juventino

Rekommendera Poster

Jaha, där ser man. Ursäkta mig. Var kan man köpa en sådan skiva och installera på sin mac därhemma? :)

 

Till att börja med så menade jag förstås Google Docs, som är Googles office-paket och en del av Google Apps.

 

Poängen med det är att man inte behöver installera det på sin dator hemma, eftersom det körs online. Det är den typen av mjukvara Google satsar på och eftersom hela poängen med Google Chrome OS är att köra den typen av applikationer så verkar det osannolikt att det skulle komma ett office-paket för lokal installation från Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så menade jag förstås Google Docs, som är Googles office-paket och en del av Google Apps.

 

Poängen med det är att man inte behöver installera det på sin dator hemma, eftersom det körs online. Det är den typen av mjukvara Google satsar på och eftersom hela poängen med Google Chrome OS är att köra den typen av applikationer så verkar det osannolikt att det skulle komma ett office-paket för lokal installation från Google.

Då är det ju inte ens i närheten av att vara ett traditionellt Office-paket, vilket jag avsåg. Skulle aldrig i livet skriva något viktigt som landar på eller behöver en främmande server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju inte ens i närheten av att vara ett traditionellt Office-paket, vilket jag avsåg. Skulle aldrig i livet skriva något viktigt som landar på eller behöver en främmande server.

 

Nej, men då är du ju heller inte i målgruppen för Google. Jag tror helt enkelt inte att de är intresserade av att utveckla traditionella applikationer som körs på klientnivå, eftersom de inte visat något tecken på det. Ett fristående "Chrome Office" eller vad man vill kalla det skulle ju bli en direkt konkurrent till deras egna onlinetjänster.

 

Angående att spara viktiga saker på en främmande server så delar nog många din inställning, men jag tror att det kommer luckras upp allt mer. Allt fler stora företag och myndigheter outsourcar ju sin lagring och precis som många föredrar att ha sina viktigaste papper i bankfack istället för i hemmet så finns ju fördelar med att ha viktiga saker hos en tredjepart som tar ansvar för att upprätthålla säkerheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppen källkod låter väl bra, men innebär det inte samtidigt att vi kommer att få en massa divergerande dialekter?

Jättebra därför att marknaden absolut behöver mer konkurrens på OS marknaden, där vi ju i all praktisk mening bara har två alternativ. I en fri och fungerande marknad borde det finnas betydligt fler.

 

Enda problemet kan vara om ett företag börjar producera egna icke-standard data format som Microsoft gjort i alla år för att låsa kunder till sin mediokra plattform, naturligtvis för att underhålla sitt monopol, istället för att som Apple och OSS uppmuntra bruk av öppna de jure standarder både med data och protokoll.

 

Så jag säger välkommen till Google Chrome OS! Hoppas att den blir bra nog för att få betydelse för oss konsumenter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Den dagen det kommer bra svenska lösningar (eller åtminstone lösningar inom EU) så kanske det blir något att fundera över även för en privatperson i Sverige, men det krävs då verkligen att jag kan vara säker på att det där företaget tar ansvar. Det är inte så hemskt länge sedan jag läste i någon blaska om någon som outsourcat, och företaget de outsourcat till inte hade tagit backup. Inge kul när servern kraschade. Jag skulle inte kunna få tillbaka mina manus från en stämningsansökan, så det jag möjligen skulle kunna tänka mig är att man gör en backup till molnet. Att lita på att molnet skall ha kvar mina data om tjugo år vet jag inte om jag vågar. Vem vet om Google finns kvar om tjugo år? Vem vet vad som händer med mina data om tjugo år? De äldsta dokumenten (manusutkast, idéer, fragment av dialoger, personbeskrivningar) jag har på min hårddisk idag är från 1992.

 

Det är en sida av saken, men å andra sidan så gäller ju att man själv har kontroll om man sköter backupen själv. Man måste se till att äldre backuper hela tiden förs över till fungerande media och att man lagrar i ett format som kan läsas i framtiden.

 

Sen får man ju göra en avvägning av hur viktig datan är, det allra viktigaste bör man kanske även fortsättningsvis se till att ha på papper, utskrivet med arkivbeständigt bläck och förvarat i en kontrollerad miljö, eftersom det såvitt jag vet inte finns någon digital lagring som kan matcha den beständigheten.

 

 

Har du några som helst ambitioner med det du använder ditt officepaket till så räcker inte javabaserade eller ajaxbaserade weblösningar speciellt långt.

 

Det beror på hur man ser på saken. De flesta har förmodligen inga större ambitioner med sitt användande, utan behöver skapa enklare dokument och kalkylark. Då är det ju vansinne för ett företag att sitta och betala för tusentals Office-licenser som dessutom kräver Windows-licenser för att kunna köras.

 

Nu finns det ju fria alternativ som inte är webbaserade, men det finns ju driftmässiga fördelar med att köra webbaserat (lokalt på företaget eller i molnet) också. Det är inga problem att rulla ut nya versioner osv.

 

Google är dessutom ett mycket obehagligt företag när det handlar om bristen på respekt för individers integritet.

 

Tja, men Google är ju inte den enda tjänsteleverantören där ute. Googles intäktsmodell handlar ju till stor del om att göra pengar på riktad annonsering, läget är ju ett helt annat om man vänder sig till ett företag som tar betalt för sina tjänster.

 

(Sen ska det i ärlighetens namn sägas att Google tar betalt för Apps när det handlar om företagskunder och då utgår jag från att upplägget ser lite annorlunda ut.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...