Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken skrivare är bäst för just mig


lights-on

Rekommendera Poster

Jag har kollat en del och jag vet vilka för- och nackdelar som finns med bläck respektive laser men jag kan ändå inte bestämma mig.

 

Grejen är den att jag vet att jag kommer skriva ut rätt mycket, men att det kommer bli sällan och att det kommer att gå lång tid mellan utskrifterna, i vissa fall säkert flera månader.

 

Med bläck så är skrivaren billigare men priset per utskrift är högre, med laser är det tvärtom. Men hur viktigt är priset per utskrift om jag bara skriver ut kanske 200-300 sidor per halvår? Å andra sidan kanske bläcket i patronerna torkar eftersom jag använder skrivaren så sällan.

 

Har jag lyckats förklara dilemmat?

 

Vad ska jag välja för att få mest för pengarna? Det handlar i princip uteslutande om textutskrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver ut 200 sidor per halvår så hinner inte bläcket torka. Om du bara ska skriva ut text så duger vilken bläckstråleskrivare som helst. Du kan hitta skrivare för 350 kronor som duger. Kvalitén på dessa billiga skrivare är fullt acceptabel för textutskrifter. Köp Canon eller ev. HP så får du ändå hyfsad kvalité. Undvik Epson, deras billiga skrivare är riktig skrot.

 

Men är textutskrifter ditt enda krav? Inga fotoutskrifter? Ingen scanning? Jag skriver också mest ut text, men har ändå satsat lite mer på att få en multifunktionsskrivare eftersom jag tycker att möjligheten att kopiera enstaka sidor är viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Laserskrivare passar dina utskriftsmönster bäst. Bläckstråleskrivare måste hållas igång regelbundet och textkvaliteten på vanligt papper är fortfarande sämre än med laser. Det du betalar mest för är också färg/foto-möjligheterna du inte lär behöva. Med en laser och dina projicerade mängder lär det dröja några år innan du behöver byta toner också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med Thomas- köp en laserskrivare om du inte behöver göra fotouskrifter.

 

Jag bråkade med bläckstråleskrivare flera år. Färgpatroner som torkade (trots användning nästan varje dag) hutlösa priser... en uppsättning kostar lika mycket eller mer än skrivaren ny.

 

Jag kastade mina Canon och köpte mig en Samsung ML-1630

 

jag köpte sista exemplaret i butiken så jag fick den för 600 kr.

 

Jag är mycket nöjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

laser... Har själv en sådan enbart för textutskrifter. Inne på 4:e året utan tonerbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de flesta säger så verkar laser vara det klockrena valet för dig. Finns många bra vettiga små laserskrivare, HP's laserjet 1005 eller vad den nu har för nr-beteckning är en grym skrivare. Brother's HL-2035 är också väldigt bra.

Att tänka på sen om du kommer jämföra priser på tonerkassetter så kan nämnas att i HP's fall så är toner och trumma en enhet. I Brotherskrivare så köper man trumma och toner separat. I ditt fall skulle det kanske löna sig att köra med en Brother då du inte skriver ut mycket alls (och inte behöver köpa ny trumma allt för ofta), tänk sen på att de billigare skrivarna brukar bara ha så kallade "demopatroner" som är halvfulla och bara räcker till halva mängden utskrifter som de nya man köper separat sen vart efter.

En sista sak att ha i åtanke är att HP är ju störst på skrivare för hemanvändare och därav väldigt enkelt att hitta toner för deras skrivare, Brother brukar heller inte vara några problem att hitta toner till. Men tillverkare som Samsung är lite svårare att hitta toner till i butikerna (dock gör Samsung inte dåliga skrivare, de är bara inte lika stora som HP och Brother)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung, Brother, Oki, Hp med flera gör bra svart-vita lasers till bra priser med helt ok kvalitet.

Undvik bläck - de torkar och man måste rengöra och köpa nytt bläck relativt ofta vilket gör att det blir dyrt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...