Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brummande Macbook Pro


jakobce

Rekommendera Poster

Jag har precis fått min nya Macbook Pro 13-tum med 2,53 processorn. När jag startade den hör jag ett ganska doft brummande ljud. Låter som fläkten men är inte har ingen "ljus" ton.. Det låter inte högt men när jag sitter i ett tyst rum hör jag det. Någon som har några erfarenheter av detta eller är era datorer helt tysta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla det ikväll när jag är hemma. Har hört att Macbook datorerna är extreemt tysta men det kanske inte är riktigt så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla det ikväll när jag är hemma. Har hört att Macbook datorerna är extreemt tysta men det kanske inte är riktigt så bra.

 

Min 2,53ghz brummar verkligen inte. När den blir varm så kommer ett myckt ljust distinkt ljud. När man surfar eller den bara står där (har inte stängt av den sedan jag köpte den) så låter den ingenting. Ring supporten o ha åsikter ! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 2,53ghz brummar verkligen inte. När den blir varm så kommer ett myckt ljust distinkt ljud. När man surfar eller den bara står där (har inte stängt av den sedan jag köpte den) så låter den ingenting. Ring supporten o ha åsikter ! =)

 

 

Om du lägger örat bredvid datorn är den helt ljudlöst då eller vad hör du?

Mitt ljud är konstant och låter som en tyst liten elmotor nästan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger örat bredvid datorn är den helt ljudlöst då eller vad hör du?

Mitt ljud är konstant och låter som en tyst liten elmotor nästan

 

 

Om jag lägger örat emot så hör jag att datorn är på. Men det ljudet försvinner vid ca 10cm ifrån datorn. Inget brummande inget elmotor.... Men alltså så petiga att man hör när man har örat emot.. Jag kan säg att jag hört de flesta laptops på markanden... MBP är tystast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag lägger örat emot så hör jag att datorn är på. Men det ljudet försvinner vid ca 10cm ifrån datorn. Inget brummande inget elmotor.... Men alltså så petiga att man hör när man har örat emot.. Jag kan säg att jag hört de flesta laptops på markanden... MBP är tystast.

 

 

Självklart ska man inte vara så petig. Jag hör ljudet när jag sitter upp och har datorn på bordet framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fick min Macbook Pro (13,3 inch/2,53Ghz/4GB/250GB) i veckan och jag upplever samma problem. Var du i kontakt med Apple supporten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har MacBook Pro 15", och när jag startar den blåser fläkten igång typ 2 sek. – varenda gång. Men för övrigt tyst som en mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator brummar också, låter så här: länk.

 

Har varit i kontakt med Machuset i Jönköping som först trodde det var hårddisken och bytte den, sedan trodde de att det var en plastbit som låg emot fläkten. Nu väntar vi för att se hur det hela utvecklas eftersom de inte vet (!) vad det är. Antagligen ska en fläkt bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En hårddisk är mekanisk och innehåller en elektrisk motor. I datorn finns även fläktar som i normalläge snurrar med ganska låga varvtal. Dessa motorer ger upphov till vibrationer och därmed svaga ljud. Ställer du datorn mitt på ett bord kan bordsskivan också börja resonera och därmed skapa ett ännu tydligare brummande.

 

Men detta brum är bara något man tänker på grund eftersom datorn i övrigt är så tyst... Min gamla stationära Dell-dator vibrerar med nästan erotisk intensitet men inte märker jag något brummande eller resonans i bordet eftersom hela plastchassit skramlar och fläktarna går som grannens cirkelsåg en varm sommarsöndag. :D

 

Pröva att lyfta Macen från bordet, ställa den på ett dämpat underlag eller på en del av bordet nära exempelvis ett ben. Försvinner brummet eller ändrar karaktär så vet du vad som orsaken.

 

Och ja – frågan brukar komma - detta är fullt normalt och datorn är inte trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en MBP 13" 2,26 Ghz i slutet av juli. Måste säga (peppar peppar, ta i trä) att den är otroligt tyst. Jag hör inte ens att datorn är igång när jag har örat fem cm ifrån datorn. Det enda livstecknet jag får ifrån den är att jag känner jättejättesmå vibrationer om jag lägger handen på den nedre vänstra delen av datorn. Men det är väl hårddisken som är igång :)

 

Låter som om det är något konstigt på gång med din MPB. Väldigt tråkigt. Ring support och klaga!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har precis fått min nya Macbook Pro 13-tum med 2,53 processorn. När jag startade den hör jag ett ganska doft brummande ljud. Låter som fläkten men är inte har ingen "ljus" ton.. Det låter inte högt men när jag sitter i ett tyst rum hör jag det. Någon som har några erfarenheter av detta eller är era datorer helt tysta?

 

Hur gick det sedan? Jag köpte min MacBook Pro 15" i januari. Den har verkligen varit tyst, men för ett litet tag sedan började den "brumma" betänkligt. Antar att det bara är att lämna in den, men det vore kul att veta om det finns någon extremt enkel lösning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Hur gick det sedan? Jag köpte min MacBook Pro 15" i januari. Den har verkligen varit tyst, men för ett litet tag sedan började den "brumma" betänkligt. Antar att det bara är att lämna in den, men det vore kul att veta om det finns någon extremt enkel lösning...

 

Jag lämnade in min "brummande" MacBook Pro på vad jag betecknar som servicegaranti på Elgiganten där jag köpt datorn. En vecka senare fick jag lösa ut den med 468 kr eftersom de inte hittat något hårdvarufel på datorn. Felet kvarstår dock. Enligt servicekillen så skall jag få tillbaka pengarna om jag lämnar in datorn igen och de skulle hitta något fel. Det vågar man ju inte. Observera att jag tagit en extraförsäkring. Ska det fortsätta så här kan jag lika gärna köpa en ny Acer för 2700 kr varje år! Synd, eftersom jag varit Mac-användare sedan 1995. Är det någon som har något bättre förslag?

oljud.mp3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att de har lurat dig på en försäkring. Lämna in den hos en riktig återförsäljare eller ring och prata med supporten på apple. Du skulle ha begärt att få den bytt inom de 30 dagarna på öppet köp på elgiganten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Min dator brummar också, låter så här: länk.

 

Har varit i kontakt med Machuset i Jönköping som först trodde det var hårddisken och bytte den, sedan trodde de att det var en plastbit som låg emot fläkten. Nu väntar vi för att se hur det hela utvecklas eftersom de inte vet (!) vad det är. Antagligen ska en fläkt bytas.

 

Du får gärna höra av dig om vad problemet var när du får reda på det då jag har upptäckt samma ljud på min nästan helt nya MBP 15''

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Du får gärna höra av dig om vad problemet var när du får reda på det då jag har upptäckt samma ljud på min nästan helt nya MBP 15''

 

Fick precis hem min dator från Machuset i Jönköping. Det var den vänstra fläkten som höll på att lägga av. De bytte den högra också när de ändå var igång :):bultandehjarta: Ljudet är numera borta, men det tog ju nästan ett halvår av undersökningar för att komma hit ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis hem min dator från Machuset i Jönköping. Det var den vänstra fläkten som höll på att lägga av. De bytte den högra också när de ändå var igång :):bultandehjarta: Ljudet är numera borta, men det tog ju nästan ett halvår av undersökningar för att komma hit ...

 

Hur mycket kostade det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...