Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

att ta bort ett program helt


Ziggy

Rekommendera Poster

Hela mitt liv har jag föredragit Mac framför pc. Men sen jag fick min G5:a har det börjat det övergå till nån sorts mac-besatthet (jag jobbar på att lugna ner mig). Men en sak som jag undrar, som måste vara bättre (eller lika bra som pc) på Mac. En "vän" till mig har precis fått en pc och jublar över funktionen "ta bort program", alltså man kan enkelt ta bort ett program inklusive alla dess mappar och annat skit som följde med. Något sånt måste bara finnas på Mac också, lika enkelt. Klart det är lätt att slänga ett program, men man vet ju aldrig hur många andra filer som hör till programmet.

Jag litar på att det finns och att någon här berättar det ;)

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt sällan ett Macprogram sprider filer över hela systemet. De flesta filer finns i själva programpaketet, så därför räcker det oftast med att slänga själva programmappen och tömma papperskorgen. Vill du vara riktigt städnitisk kan du alltid ta bort inställningsfilen också i preferensmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tar bort program i Win får man ofta denna fråga (ungefär):

 

"En eller flera filer som du vill ta bort kanske används av andra program. Tar du bort dom så kanske det blir vajsing - men å andra sidan kanske du visst kan ta bort dom utan att det påverkar ett skit. Vi vet liksom inte riktigt. Vad vill du göra? Ta bort den här? Eller alla? Eller låta dom vara kvar?"

 

Detta är Windows....det oöverskådliga klustret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela mitt liv har jag föredragit Mac framför pc. Men sen jag fick min G5:a har det börjat det övergå till nån sorts mac-besatthet (jag jobbar på att lugna ner mig). Men en sak som jag undrar, som måste vara bättre (eller lika bra som pc) på Mac. En "vän" till mig har precis fått en pc och jublar över funktionen "ta bort program", alltså man kan enkelt ta bort ett program inklusive alla dess mappar och annat skit som följde med. Något sånt måste bara finnas på Mac också, lika enkelt. Klart det är lätt att slänga ett program, men man vet ju aldrig hur många andra filer som hör till programmet.

Jag litar på att det finns och att någon här berättar det ;)

 

tack på förhand

 

Om du bortser från mjg:s vanliga rantande så är det lika "bra" eller "dåliga" system för avinstallation på Mac och PC, visst har Windows ett formellt "lägg till/ta bort program" men ofta eller nästan alltid lämnar den kvar filer i mappen som programmet i fråga använt som man får ta bort manuellt, Mac kör sitt Mac:iga "drag to trash-can" varvid binärfilen försvinner och det som är kvar är vanligtvis plist filer (inställningsfiler för programmet i fråga) och en eller annan loggfil.

I båda fallen spelar det egentligen ingen roll, programmet är borta, du kan inte använda det och det tar inte upp plats.

Vill man att allt ska bort så trycker man applekey + F och söker på programmets namn ifråga eller företagets som har tillverkar det och tar bort filerna manuellt.

Ingen av sätten att göra det på är perfekta, varken Windows eller Mac:s.

 

r/ det tål också att berättas att program på Mac i allt högre grad kör med formella avinstallationsprogram, mitt program för TV-kortet har ett sådant i sin mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

r/ det tål också att berättas att program på Mac i allt högre grad kör med formella avinstallationsprogram, mitt program för TV-kortet har ett sådant i sin mapp.

Jag kan inte på rak arm säga ett enda program på hårddisken som faktiskt har ett avinstallationsprogram... jag letade tillochmed och hittade inget.

 

Men hursomhelst, det räcker oftast med att ta bort själva programmet. I 95 fall av 100 är det enda som är kvar loggfiler och prefsfiler. Dessa kan inte göra något på egen hand, och det kan ju vara kul att ha kvar inställningar till nästa gång du installerar det. Om du inte vill ha kvar sådant (tex, du installerar om ett trilskande program) är det bara att dra plists och cache i papperskorgen, busenkelt. Ibland händer det dock att man får med sig plug-ins och dylikt, men det brukar inte vara några problem att ta bort sådant heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var så enkelt. Man kan säga att det är windows - genom sitt "ta bort program" - som försöker vara lika enkla och effektiva på den punkten (som på så många andra) som mac.

Tack för alla inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte på rak arm säga ett enda program på hårddisken som faktiskt har ett avinstallationsprogram... jag letade tillochmed och hittade inget.

 

/Applications xxxxxxxx$ ls AlchemyTV\ DVR/

 

AlchemyTV DVR Uninstaller.app AlchemyTV DVR.app

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fler filer som hör till olika progam.

Kolla huvudbiblioteker under Application Support och i din hemmapp under Application Support.

Där finns ju mappar med både programnamn och företagsnamn.

 

Det finns ju också osyliga filer också. Då är det enklast att använda terminalen.

Så helt enkelt är det inte att bli av med vissa program.

 

Ett exempel. Norton Systemworks 3 spred sig ganska bra och osyligt på mågna platser. En del av dessa filer kunde inte raderas utan sudo behörighet. :ph34r:

 

Men oftast är det ju bara att slänga programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Applications xxxxxxxx$ ls AlchemyTV\ DVR/

 

AlchemyTV DVR Uninstaller.app  AlchemyTV DVR.app

Jag vet att det finns... jag menade bara att det inte är speciellt vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också osyliga filer också. Då är det enklast att använda terminalen.

Koppla på villkoret "synliga och osynliga objekt" i sök så ska du se att det går enklare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också osyliga filer också. Då är det enklast att använda terminalen.

Koppla på villkoret "synliga och osynliga objekt" i sök så ska du se att det går enklare ;)

Jo, tänkte på det efter.

 

Men ibland tycker jag att det kan va kul att rota i terminalen. :lol:

 

Tack för påpekandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det första jag gladdes åt med macen när jag fick den för ngn månad sedan var upptäckten att, sök ,så kommer allt upp och att det är så lätt att slänga utan att det ligger dolt här o där. För svaga nerver är det nervigt att ständigt få frågan "är du verkligen säker på"utan att ens vara säker på vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...