Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa macbook pro genom kompis som är student = problem?


Johanneso

Rekommendera Poster

Jag tycker det är schysst att erbjuda studentrabatt över huvud taget. (Och om för många fuskar lär de ta bort möjligheten helt.)

 

Tycker också att det är schysst av dem, självklart är det en bra deal att studenter får rabatt när de köper dator - nåt annat varken har eller vill jag påstå...därav "-tecken runt ordet bara.

 

Skönt att nyanserna i svenska språket inte faller bort i skrift :)

(för att förtydliga var jag ironisk nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att nyanserna i svenska språket inte faller bort i skrift :)

(för att förtydliga var jag ironisk nu)

:kissing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de sänkt till totalt enbart en dator nu? Har för mig att förr så kunde man köpa en stationär, en eller två laptops, X antal ipods osv... Hur ser det ut nu?

 

Hmm, jag orkar inte kolla just nu, men så vitt jag vet är det väl fortfarande minst en stationär och en bärbar (rätta mig om jag har fel?) samt... öhh... X antal iPods. Eller nånting åt det hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är schysst att erbjuda studentrabatt över huvud taget. (Och om för många fuskar lär de ta bort möjligheten helt.)

 

Ja, det är väldigt sjyst. Men jag tror dock att Apple i praktiken aldrig skulle göra så, de tjänar alldeles för mycket pengar på studenter och utbildning i övrigt som köper deras produkter.

Studentrabatt är ju inte den enda, det finns även utbildningsrabatt, eller hur?

 

Sen kan man kolla på företag som DELL som egentligen låter alla få 10% rabatt om de vet hur Google funkar =)

Och de har betydligt mindre vinstmarginaler än Apple...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmäl dig till någon kurs vid något universitet. Registrera dig vid kursstarten. Kåravgiften ska ju tas bort så det torde vara helt gratis. Utnyttja alla studentförmåner och eventuellt läs kursen du anmält dig till. :sorry:

 

 

Ptja, fast för att få handla i Applestore med rabatt behöver du ju mecenatkortet eller studentkortet, och det får du ju enbart genom att betala din kåravgift ändå! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det hade jag ingen aning om?

Vilka fulingar som håller koll på det :angry:

Annars hade vi nog sett en del som satt detta i system. :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din kompis har full rätt att köpa datorn med studentrabatt och sedan sälja datorn vidare till dig - så länge som det inte sker i en organiserad form för om det är mer organiserat måste din kompis starta företag och skattemyndigheterna kommer ha en del att säga till om... Men så länge man är privatperson och köper en produkt och sen säljer den vidare så är det ok som engångsföreteelse. Det kan ju vara så att man är missnöjd med produkten, att den inte uppfyllda ens förväntningar, och då har man rätt att sälja vidare. Produkten räknas då som begagnad och Apple har ingen åsikt om begagnatmarknaden.

 

Garantier är dock mer tricky, eftersom garantierna står på den förste köparen och där är det det ursprungliga köpkvittot som gäller som garantibevis. Men det bör kunna lösa sig genom att man har ett papper som visar att datorn har överlåtits/sålts till en ny ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det hade jag ingen aning om?

Vilka fulingar som håller koll på det :angry:

 

 

Ingen kollar detta! Vi köpte våra två datorer med fruns mecenat under ett och samma år, inga problem! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är det någon som vet hur det är med detta exakt? Har letat runt lite apples hemsida och inte hittat nåt om att man bara får köpa en dator eller så per år på studentrabatt, men inte hittat nåt. Har för mig att jag sett det nån gång tidigare, men hittar det inte igen.

Kan nån ge mig en direkt länk och säga exakt vart det står nånstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man förlorar på att köpa via en kompis för att få rabatten är nog inte garantin utan den egna rätten att reklamera problem med datorn via konsumentköplagen i 3 år. Iofs kan studentkompisen reklamera den, men det kan ju vara en del jobb med sådant mot Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menom man via en kompis loggar in på hans studentkort på studentkortet.se och därifrån går in i applestore så kan man skriva sitt egna namn på allting, då är det ensjälv som gjort köpet står ingenstans kompisens namn eller nånting, det ser ut som att det är dusjälv som är student. Detta är ju pga att man måste logga in på studentkortet.se med inlogg å lösen, därifrån tas man diekt till applestore och då är allt frid å fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bra det går, men jag skulle inte tveka att utnyttja möjligheten om. Tycker heller inte synd om Apple- då jag vet att dom vänner som skulle vara aktuella i såfall aldrig skulle köpa en mac för personligtbruk iallafall, så kan jag inte se hur en dator såld till apple (om än med mindre vinst marginal) skulle vara värre än att inte få den såld alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...