Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CSN jagar utlandssvenskar


Alix

Rekommendera Poster

Idag på Ekot berättade CSN:s generaldirektör att nämnden kan komma att säga upp hela lånet om utlandssvenskarna inte börjar betala av på sina lån.

 

Enligt intervjun är dessa utlandssvenskar ofta välavlönade. Fast jag undrar jag. Vad är "ofta"? Kan det handla om yngre personer som inte får jobb i Sverige, tjänar bra i exempelvis Norge, men kommer hem igen när jobbet är slut, och har låga inkomster?

 

För egen del tycker jag inte att det är helt moraliskt av samhället (ytterst CSN:s uppdragsgivare alltså) att vara så hårda när det gäller återbetalningar.

 

Jag tänker då på att samhället under lång tid uppmanat svenskar att ta CSN-lån för att utbilda sig. Men väl på arbetsmarknaden så har det näppeligen lönat sig.

 

Inom mitt skrå, journalistyrket, har akademiskt utbildade inte nämnvärt högre lön för "samma" arbete (jag har ofta undervisat nya kollegor i kommunpolitik och förvaltning, men inte fått något för det, förutom en högst tveksam tacksamhet. Egentligen blir de bara sura; de tycker att man tror att man är något).

 

Synen på akademisk utbildning är krass, även från cheferna: En gång var det en som sa: Ska man anställa någon som kan teorin bakom städning, historian om städning, eller någon som helt enkelt bara städar? De glömmer snabbt bort att man som akademiker utbildar kollegor hela tiden.

 

Nej, jag ångrar att jag blev lurad att ta CSN-lån. Jag har blivit utsatt för ett statligt bedrägeri. Politikerna har skönmålat framtiden, och sedan ska ha tillbaka pengarna med näbbar och klor. Fy fan! :superirriterad:

 

Ett gott råd: Ta inga CSN-lån. Du får bara tillbaka i lön om du jobbar utomlands (det är vetenskapligt fastlagt att Sverige inte har någon meritokrati, det finns bara i utlandet) eller om du tar ett yrke där det krävs legitimation.

 

Avskriv mina och andras skulder! Vi blev lurade! :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli lurad på CSN, det borde väl vara klart för samtliga att det tillstörsta del handlar om ett lån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur man kan bli lurad på CSN, det borde väl vara klart för samtliga att det tillstörsta del handlar om ett lån?

CSN lurar ingen och gör sitt jobb. Mitt inlägg tar sikte på politikerna. Läs om, och läs rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror väl på vad du läser till? Läser du till lärare blir det inget hopp i lönen, inte heller sjuksköterska eller flera andra yrken. Men läser du till ingenjör, läkare, psykiatriker så är det ju ett stort hopp lönemässigt. Att ta CSN-lån och studera lönar sig bara för vissa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall vi som utbildar oss till yrken som enligt lagen kräver en viss utbildning göra då? Läkare, domare, åklagare, försvarsadvokater, kronofogdar, ingenjörer, barnmorskor, revisorer, poliser osv? Är det bättre/billigare att ta banklån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skall ha en utbildning och behöver ta lån, så är det väl i första hand utbildningen, inriktningen kopplat till din läggning och dina intressen som avgör valet.

Det är du själv som gör valen, och behöver du ta ett lån, oavsett om det på sikt lönar sig eller ej, så ta då ett sådant.

Om sen utfallet inte blev som du förväntat dig kan du väl inte skylla på politiker och generaldirektörer?

Du har förbundit att betala av ditt lån, gör du inte det är det ju bedrägeri och skall självklart regleras, med tvång och eld i baken om så behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Har man tagit lån så är det bara att betala av dom...

Man vet gått och väl att man måste betala tillbaka när man tecknar lånen...

 

Ingen ska få slinka undan det är bara att stå sitt kast.

Sitter själv med 370 000 i lån och betalar nästan 3000 i månaden, men det visste jag när jag började skolan

så därför klagar jag inte när det dras från kontot.

 

 

Nej avskriv inga skulder... Tvärtom släng på en klagomåls ränta på dom som gnäller istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG BETALAR TILL CSN, och bedrar således ingen, men jag kritiserar systemet. Ska jag betala klagomålsränta för att jag utnyttjar yttrandefriheten? :huh:

 

Tyck gärna till om sakfrågan, men varför angripa mig personligen? Hittills tre av tio inlägg... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyck gärna till om sakfrågan, men varför angripa mig personligen? Hittills tre av tio inlägg... :armskeptisk:

 

Det är ganska vanligt förekommande, tyvärr, på detta forum att man kritiserar personerna istället för själva frågan. En gång startade jag en tråd där jag spekulerade lite om iTunes och Spotify och om Apple skulle kunna tänka sig att köpa upp Spotify, och helt plötsligt blev jag anklagad för att komma med lögner...

 

Jag håller med om att det är synd att löneskillnaderna i Sverige inte är så stora att de alltid motiverar till, och gör det lönsamt med, vidarestudier. Däremot tycker jag inte att det är CSN man ska klaga på, utan snarare på den svenska jantelagen som gör att alla tydligen ska behandlas likadant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG BETALAR TILL CSN, och bedrar således ingen, men jag kritiserar systemet. Ska jag betala klagomålsränta för att jag utnyttjar yttrandefriheten? :huh:

 

Tyck gärna till om sakfrågan, men varför angripa mig personligen? Hittills tre av tio inlägg... :armskeptisk:

 

Jag angriper in dig personligen, men jag angriper angreppen mot ett förmånligt lånesystem som för att slippa allt svinn tvingas ta till med något hårdare nypor när låntagare inte fullföljer sina åtaganden.

Skall man angripa så vore det väl för att inget gjorts tidigare, där man inte ens kräver av låntagaren att denne måste uppdatera sina adressuppgifter när dessa ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig behöver de inte jaga, jag betalar snällt, trots att jag för tillfället inte tjänar något alls. Jag hade haft det mycket bättre ekonomiskt om jag stannat i Sverige, men ett lån är ett lån och det skall betalas tillbaka.

Från CSNs synpunkt tycker jag bara de ska jaga folk så länge det är någorlunda ekonomiskt försvarbart. Det är ju ingen vits att lägga ut miljoner för att få in ett par hundra tusen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
JAG BETALAR TILL CSN, och bedrar således ingen, men jag kritiserar systemet. Ska jag betala klagomålsränta för att jag utnyttjar yttrandefriheten? :huh:

 

Tyck gärna till om sakfrågan, men varför angripa mig personligen? Hittills tre av tio inlägg... :armskeptisk:

 

 

Varför ska skulden skrivas av då?

 

Har man ingått ett avtal så är det bara att fullfölja det.

 

Och jag tycker till om sakfrågan, således anser jag att dom som gnäller ska få betala extra som straff för att dom inte läst igenom det avtalet som dom undertecknat.

Sen om du väljer att ta åt dig personligen så är det ju upp till dig.

 

Det är ju inte så att det kom som en chock att man måste betala tillbaka... ALLA måste betala tillbaka och jag ser inget fel med det.

Sen om man inte pluggat "rätt" eller inte anser sig ha fått ut tillräckligt av sina studier... tough luck.

Och tjänar man mycket så ska staten självklart få tillbaka sina pengar fortare, hade jag kunnat hade jag utan att blinka betala av 4000 i månaden istället för 3000. Pluggar man inte ska man inte ha lån utan skall obönhörligen betala tillbaka vartenda öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vårt förengelskade land använder man ibland du på samma sätt som man. En gissning naturligtvis, men så tolkade jag det.

 

I övrigt har jag dolt ett helt onödigt påhopp.

 

Kabo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vårt förengelskade land använder man ibland du på samma sätt som man. En gissning naturligtvis, men så tolkade jag det.

 

I övrigt har jag dolt ett helt onödigt påhopp.

 

Kabo

 

Helt rätt! Är det snott från engelskan? Språkbruket med "Du" finns ju i många beskrivningar och anvisningar.

 

Eller, "Du får inte gå mot röd gubbe" skall ju inte tolkas som att alla andra får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Är det snott från engelskan? Språkbruket med "Du" finns ju i många beskrivningar och anvisningar.

 

Eller, "Du får inte gå mot röd gubbe" skall ju inte tolkas som att alla andra får.

Antagligen har du rätt; jag drog nog lite snabba slutsatser :)

 

Om studielån.

Jag tycker inte att man ska skriva av lånen generellt däremot finns det säkert situationer då det vore en rimlig åtgärd.

Själv har jag studielån efter det gamla systemet som antagligen är mer fördelaktigt än de nuvarande. Dock retar jag mig på en sak: när jag tog lånen angavs att de bara skulle skrivas upp en viss procent per år. Sen bestämdes helt plötsligt att detta inte gällde och uppskrivningarna blev betydligt högre.

Om det inte varit "staten" som bestämt det skulle det antagligen räknats som avtalsbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall vi som utbildar oss till yrken som enligt lagen kräver en viss utbildning göra då? Läkare, domare, åklagare, försvarsadvokater, kronofogdar, ingenjörer, barnmorskor, revisorer, poliser osv? Är det bättre/billigare att ta banklån?

 

Det är ingen rättighet att bli läkare, domare, åklagare, försvarsadvokat, kronofogde, ingenjör, barnmorska osv

Det är något du troligtvis studerar till för att du är intresserad av det; Jag har inte tagit ett enda studielån pga jag sommarjobbade och har även jobbat i industrin mellan gymnasie och universitet.

Jag vet andra personer som klarat sig undan med ekonomiskt stöd från föräldrar osv.

 

Jag tycker ärligt talat inte synd om dom som tar studielån överhuvudtaget- dom borde vara intelligenta nog att inse att studieLÅNet ska betalas tillbaka, inser man inte att det innebär att man får dras med en skuld som förmodligen varar långt in i livet så kanske man ska överväga att inte utbilda sig istället.

 

Dessutom förstår jag generellt inte hur fan många studenter kan lägga så in i helvete med pengar på sprit och fester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala åter det är ok, det måste man o det är en avtal som man har ingått.

Men nu när jag ser mig omkring undrar jag hur de studenter som kommer från andra länder klarar sin skolgång här. De har inga CSN jobbar alla mojliga o omöjliga jobb. Så att säga de lever inte flott i sina studer jo föresten de köper dyr skol litteratur. De offrar sig på riktig i sina studier. Nu ongrar jag mig varför jag offrade jag mig likadant i mina studier, men det är min karma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen rättighet att bli läkare, domare, åklagare, försvarsadvokat, kronofogde, ingenjör, barnmorska osv

Det är något du troligtvis studerar till för att du är intresserad av det; Jag har inte tagit ett enda studielån pga jag sommarjobbade och har även jobbat i industrin mellan gymnasie och universitet.

Jag vet andra personer som klarat sig undan med ekonomiskt stöd från föräldrar osv.

 

Jag tycker ärligt talat inte synd om dom som tar studielån överhuvudtaget- dom borde vara intelligenta nog att inse att studieLÅNet ska betalas tillbaka, inser man inte att det innebär att man får dras med en skuld som förmodligen varar långt in i livet så kanske man ska överväga att inte utbilda sig istället.

 

Dessutom förstår jag generellt inte hur fan många studenter kan lägga så in i helvete med pengar på sprit och fester.

 

Jag tror att du möjligen misstolkade mitt inlägg - jag menar inte att det är "synd" om CSN-låntagare som "tvingas" betala tillbaka. Mitt svar avsåg trådskaparens antydning om att man inte borde ta studielån ö.h.t. från CSN.

 

Självklart är det ingen rättighet att studera till ett visst yrke (även om jag tycker att alla ska få göra det på samma premisser). Jag måste ta studielån, trots att jag får stöd från föräldrarna, arbetar, aldrig köper struntsaker och dricker ytterst sällan alkohol. Mina studier upptar 40 h per vecka, samt vissa helger, precis som för vilket arbetstagare som helst, så jag har inte möjlighet att arbeta parallellt med studierna i den mån som skulle krävas för att inte behöva ta CSN-lån.

 

Lånet skall absolut betalas tillbaka, precis som vilket annat lån som helst - jag har inga som helst invändningar mot detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Har dolt inlägg som inte har med sakfrågan att göra.

 

TS kan önska men inte kräva att en tråd stängs eller tas bort så länge det finns ett diskussionsunderlag.

 

/moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...