Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och garanti


Koplimi

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en iPhone som jag köpt i andra hand.

Den var köpt tillsammans med ett abonnemang från Telia och efter bara någon månad användning valde personen att sälja den till mig. Jag har alla kvitton och övriga papper.

 

Jag har nu använt den tillsammans med Telia Refill och då och då ett annat Telia-abonnemang.

 

Men hur som helst så låste sig iPhonen(iaf. vad jag tror) och började överhettas medan den låg på laddning, vilket jag senare upptäckte när jag skulle använda den och lyckades rycka ur sladden. Den blev alltså riktigt het, speciellt på baksidan.

 

Jag lät den kyla av sig i en timme eller två och testade sedan att starta den. Överraskande nog så fungerade den perfekt igen och har gjort det i nu ungefär två/tre veckor. Men det blev en sort "fördjupning" på baksidan och det ser lite smält ut. Finishen på ytan har ändrats sedan innan.

 

Så jag undrar nu hur man kan fixa det här på enklast sätt.

Märkte att iPhone-support inte går genom Apple, utan genom säljaren, så ska jag gå/ringa till Telia och gäller fortfarande all garanti osv.?

 

Försöker fånga det på bild så gott jag kan, men det är inte helt enkelt.

post-34265-1245529313.jpg

post-34265-1245529352.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den förre ägarens namn står på kvittot så gäller inte garantin dig. Men du kan ju ha tur att de inte tittar på detta! Det kostar ju inget att gå till Telia och höra vad de säger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också en i andra hand och enligt personalen på teliabutiken så tog jag över den första ägarens garanti.

 

Har dock inte behövt använda den ännu (peppar-peppar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också en i andra hand och enligt personalen på teliabutiken så tog jag över den första ägarens garanti.

 

Har dock inte behövt använda den ännu (peppar-peppar)

 

Det lät ju lite positivt i alla fall. :crossfingers:

 

Men jag undrar också hur man ska gå tillväga.

Det fungerar alltså att bara gå in i närmaste Telia-affär och snacka med personalen?

Eller måste jag kontakta support och anmäla först o.s.v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är företag snälla om man har alla papperna men egentligen så gäller garantin bara första innehavaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det varit problem med andra telefoner så har jag bara gått till butiken så har de fixat "pappersarbetet". Man behöver inte kontakta supporten själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att mitt möte med Telia-personalen gick bra och att iPhonen nu är på väg till dem allsmäktiga Anovo.

 

Dags att börja en intensiv period med hållna tummar och positivt tänkande.

Fast det som bekymrar mig mest är hur jag ska klara mig utan den dom närmaste veckorna. Min SE-lur har ju knappt internet. Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att bringa smolk i bägaren, men sådana fel brukar ofta bero på kortslutning orsakat av fuktskada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gäller inte garantin på en iphone inköpt av en annan person än sig själv? Låter mycket märkligt?

garantin är ju på produkten inte på köpet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller inte garantin på en iphone inköpt av en annan person än sig själv? Låter mycket märkligt?

garantin är ju på produkten inte på köpet!

Garanti vid andrahandsköp

"En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av varan om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren."

 

http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/p...howQ.asp?id=153

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...