Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hittar man datorer i andra nätverk?


Dippaz

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en liten fråga om hur jag kan hitta andra datorer som ligger på ett skilt trådlöst nätverk i huset.

 

Primärt så använder jag min MacBook som arbetsdator och vill se min sambos dator och media datorn i Finder för att smidigt kunna flytta filer. De två är kopplade till min andra router som fungerar som gäst nät (se bifogad skiss)

 

Hur gör jag för att kunna "mappa" upp dessa två datorer? Ligger de i samma nät så kommer de ju upp per automatik.

 

 

Skissen är inte den bästa för jag orkar inte starat min jobbdator som har Visio installerat :)

 

1an i bilden representerar koppling till bredbandsroutern och 2an till den andra, självfallet ;)

post-15593-1245519770.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

 

Jag tror det är som så att din "Router 2" blockerar en del av kommunikationen till Router 1.

 

Om du litar fullt på den säkerhet som Router 1 ger så kan du stänga av ALLA sorters brandväggar, ping-skydd, stängda portar m.m. som finns i router 2.

 

Om du säger vilken modell och märke router 2 är av så kanske jag kan hjälpa med inställningar om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sunkig D-link, DI524. Tanken var att jag skulle använda den som gäst access endast och därför har jag lämnat allting på.

 

Men det är nog som du säger. Jag tror att jag har stängt av det mesta men kan ha missat någonting.

 

Rent generellt? Även om jag har det uppsatt som jag har det. Borde jag då per automatik se datorerna? Eller måste jag söka efter dem?

 

 

En grej till... Måste jag ha båda routrarna med i ex. 192.168.0.xxx ? nu heter ju den ena 192.168.1 och den andra som första exemplet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag testade att köra som du gör nu först men fick ingen ordning på det. (DI-524 på bredbandsbolagets modem/router...) Fick tipset att det där med "router på router nog inte var så bra" och skickade ut 524an till förmån för en airport extreme som jag kopplat in hårddisken på. Jag kan rekommendera den lösningen eftersom det då löser dina problem med att koppla NAS på den router som alla andra ska logga in på. Behörigheterna på nätverket styr du sedan genom att ställa in dem för resp användare på nätverket. dvs gästkontot i routern får inte läsa några mappar. Jag har lagt till så att gästen bara kan vara inne en timme på det dynamiska ip som tilldelas för säkerhets skull. Sedan gäller det att dela ut de mappar i windows som behövs. När jag tänker efter så tror jag att det finns en patch som man måste installera för att det ska fungera mellan vista<->osx? Kanske finns någon som vet säkert?

Hoppas att jag varit till någon hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där svaret var nog tyvärr inte till någon hjälp.

 

DI-542 är ju inte ett bredbandsmodem som den första är, eller ja, den går att använda som det men den har inte IP-telefoni biten som den andra har. Har en switch som jag kan koppla in men jag vill ha det trådlösa närmare mina enheter i huset och därför kör jag med den lösningen jag har, plus att jag vill ha "gäst accessen"

 

Alternativet jag har är att köra datorerna med sladd till switchen och sen låta D-linken leva själv.

 

Men om någon har ett förslag på det första förslaget så är det mottages med öppna armar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej till... Måste jag ha båda routrarna med i ex. 192.168.0.xxx ? nu heter ju den ena 192.168.1 och den andra som första exemplet

 

Dom bör nog vara i samma subnet som det kallas.(Ganska säker)

 

Alltså ska dom båda ligga i 192.168.0.xxx eller 192.168.1.xxx. (Eller vad du nu föredrar)

 

Kom att tänka på en sak.

 

Om det finns en inställning som heter DMZ eller Demilitarized Zone så kan den vara värd att testa.

Kan finnas under ADVANCED->DMZ-> (Enabled + ip-adress)

 

Fyll där i ip-adressen på den datorn du försöker nå med macbooken. (om jag förstår din teckning rätt)

Detta är bara ett primitivt test, öppnar bara upp allt för en ip-adress. (Om det fungerar då så kan slutsatsen dras att routern stoppar något.

 

Kommer ihåg att jag försökte med router på router en annan gång, och som lufsen påpekar så blir det inte alltid bra.

Men det ska gå om man får den andra routern att inte lägga sig i, utan bara fungera som en switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

quote name='Dippaz' date='22:43, 2009-06-20' post='1085983']

Nja, det där svaret var nog tyvärr inte till någon hjälp.

 

DI-542 är ju inte ett bredbandsmodem som den första är, eller ja, den går att använda som det men den har inte IP-telefoni biten som den andra har. Har en switch som jag kan koppla in men jag vill ha det trådlösa närmare mina enheter i huset och därför kör jag med den lösningen jag har, plus att jag vill ha "gäst accessen"

 

Alternativet jag har är att köra datorerna med sladd till switchen och sen låta D-linken leva själv.

 

Men om någon har ett förslag på det första förslaget så är det mottages med öppna armar smile.gif

 

Få saker kan vara så frustrerande som strulande nätverk och särskilt trådlösa!

ok, Kanske var lite otydlig men om du kopplar alltihop till router 2 så behöver du inte bry dig om hur router/bredbandsmodem funkar. det enda den levererar är "internet" rätt in i WAN porten på router 2. (Portas i router 2.) Då kommer du att ha alla dina enheter i samma nätverk och du släpper in gästen på en begränsad tid och med begränsade behörigheter (förmodligen för att komma åt internet). Kruxet blir ju att ansluta NASen eftersom det inte funkar med en DI 524... Därför föreslog jag en APEX i stället. Med lite trixande så kan du backuppa mot den oxå om du inte gör det trådlöst redan.

Jag fick ett modem/router levererat från bredbandsbolaget som från början fungerade begränsat som en "bredbandsdelare" men efter att jag klurat ut hur man skulle ta sig in i burken lyckades jag köra den som ett fullfjädrat modem=router för att dela ut musik till min soundbridge mm. Jag kunde ställa in en massa skoj i brandväggar och portar osv. men efter ett tag började allt att krångla och jag fattade misstankar om att BBB kunde gå in i den och återställa mina ändringar och efter ett telefonsamtal till supporten så besannades mina misstankar och de medgav att då och då så pingar de modemen för att återställa inställningarna. Under samma samtal kunde de också inaktivera den trådlösa delen i mitt modem(!). Det fick mig att ganska snart koppla på en router och köra hela nätverket från något annat än "modemdelen". Men det är kanske bara är mina hjärnspöken som vill ha överdriven säkerhet där...

Provade med att köra med di-524 kopplad mot några enheter och några kopplade mot modem/routern utan att få det att fungera stabilt.

Jag tror att du funderar en del på säkerheten kring ditt gästlogin men jag tror att du slipper alla andra uppdykande problem genom att koppla alla dina andra enheter på samma router. Bara dela en skrivare kan strula till det annars...

Så kortfattat blir ändå mitt tips att köra hela nätverket mot en router och använd modemet för att leverera en ett externt IP. Då får du full koll på vad som är "på insidan". Hoppas att det kommer att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@lufsen, ja det låter ju faktiskt vettigt.

 

Ska ställa om allting och köra det mot D-linken. NAS-biten fungerar ändå bra idag i och med att jag endast kör backup mot den och håller mitt iTunes bibliotek på den då Macbooken och '360n går mot den.

 

Tack båda för alla tips och hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...