Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

sladd från G5 till tv?


Ziggy

Rekommendera Poster

Hej

 

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan, men men.

Det är så att jag har en G5:a och skulle gärna vilja koppla in den till tvn då och då för att se på film och sånt. Vad är 17 tum mot 32 tum? Vad behöver man för sladd då? och var kan man köpa en sån? (I Stockholm helst)

Tackar för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det där med världen mellan data och TV...

 

Lars Bengtsson Ljud o Video är trevliga o hjälpsamma - St Eriksplan - ring dem vetja.. http://www.larsbengtsson.se/

 

Eller så har du macoteket som har en massa sånna där specialprylar som jag inte stet ngn annan stans: http://www.macoteket.se/

 

 

 

Berätta hur det gick.... jag hittade efter många prövningar en kabel mellan min PB (400 Titan) och vår Bang.... mång a kablar köptes för dyra slantar... det funkade - Men veckan efter köptre jag en DVD i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, bor för tillfället på en skola ute på landet, men så fort jag åker hem till stockholm så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det du behöver till att börja med är en så kallad S-video kabel. Det är en smal kabel tjock som en elsladd ungefär med runa pluggar som är lite mer än en centimeter i diamter, om du tittar på ditt grafikkort på baksidan av datorn så ser du förhoppningsvis ett runt litet uttag.. det är S-video utgången. Har du S-video ingång på din TV så är S-video kabeln det enda du behöver för att skicka själva bilden till tv:n. Ljudet kan du koppla på lite olika sätt.. G5an har en optisk ljud-utgång och hemmabio-anläggningar har numera ofta optiskt-ljud-in. Annars borde du kunna koppla det till TVn på lite olika sätt.

 

Har du scart-ingång på din tv så behöver du fortfarande S-video kabeln, du behöver också en scart-adapter (för S-video), såna scart-adaptrar har oftast RCA-ingångar för ljudet också.

 

Låter det svårt? Det är det inte.

Kolla om du har S-video-ingång på din TV eller om du har Scart.. Har du S-video så kan du skippa Scart-adaptern. Sen går du till närmaste elektronik-affär (Expert, El-giganten, Siba, OnOff) och säger vad du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår tv har S-video och ingång för video (glömmer alltid vad sladden heter, den med tre olika färger, röd, svart och gul) på framsidan. Supersmidigt när man har bärbar dator och vill koppla ihop datorn till tv.n utan att kräla på golvet bakom tv:n. På baksidan finns samma kontakter plus Scart också för mer permanenta uppkopplingar.

 

Brukar koppla in ljudet till stereon också (numer har vi en hemmabioljudanläggning) för bästa ljudet också. Kan vara ett tips också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet. Hur funkar G5ans ljud-utgångar? Kan man bara ansluta optisk-ljud-kabel eller finns det någon 3,5 mm utgång också? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag ska kolla upp det senare. Det dröjer iofs tills jag har råd med en G5a men det kan ju vara bra att veta tills dess. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på, med att ha TV:n som bildskärm är att det inte behöver bli bättre bara för att den är större.

TV:ns upplösning är viktig. jag kan tänka mig att den är betydligt lägre, än bildskärmens, i grundinställningarna.

 

För mig blir det inget bra med TV:n som bildskärm. Jag har en PB, som (enligt Joakim Ågren, tor jag det ver) har en svagare ström, genom S-videokabeln, så bilden blir sämmre, så det kanske funkar bättre med en G5:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig TV har bara 625 linjer... våra monitors har mycket mer... tänk så här: satt du lika nära din TV så som din monitor hur skulle det se ut???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bland annat därför jag vill ha en liten dator (Cube) med en hyfsat stor tft-monitor och tv-mottagarkort istället för min tråkiga gamla Grundig. Sen skulle det vara fint med alla Mp3or, mpg-filmer och bilder där. Hoppas Apple lanserar en ny Cube-modell snart. :lol:

 

.. för jag vill helst att det ska vara en Mac förstås. Linux med Myth-tv har jag funderat på ett tag.. men jag vill som vanligt allra helst ha en mac. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om ditt grafikkort är original så behöver du köpa en DVI-Video-adapter. Finns bland annat på applestore, men säkert även hos macoteket med flera. Till den kan du sedan koppla antingen vanlig kompositvideo, eller en s-videosladd. Sen är det bara att tuta och köra.

 

Fjellis: Visst har tv mycket lägre upplösning, men det är fullständigt orelevant, eftersom man gärna vill sitta i en soffa tre meter från skärmen när man kollar på film, och då är storleken betydligt viktigare.

 

fps: G5:an har både optiskt och analogt ljud in/ut. Plus en hörlursutgång. Vad man bör komma ihåg är dock att optiskt ljud tyvärr inte gör att man kan få surroundljud hur som hellst. Det enda jag vet som funkar just nu är Apples DVD Player. Alltså varken spel eller filmer i annat än DVD-format med AC3, DTS eller annat surroundljud. Jag tror att även VLC ska klara av att det, men jag har inte testat än (när jag har DVD-filmer så brukar apples spelare funka bäst, och min dvd-spelare råkade vara regionfri från början :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man bör komma ihåg är dock att optiskt ljud tyvärr inte gör att man kan få surroundljud hur som hellst.

Hur blir det då när man kollar eller lyssnar på något som inte stödjer surroundljud? Blir det vanlig stereo då bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en mycket bra regel som alla som håller på med TV vet, knyt din näve håll den rakt ut framför dig - fyller den skärmen (TVns) så är betracktningsavståndet helt rätt.

 

Är rutan för stor, sticker ut runt handen - så blir det mer av ”ränderna” du märker...

 

625 linjer är som det är HDTV är fotfarande långt borta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Fast j-vlar vad fräckt det är! Jag var på NK å kollade på deras demo av HDTV. Där snackar vi riktiga grejer.

 

fps: Japp, stereo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dyrt för producenterna - nya TV kameror world wide.. mixers allt... samt monitorerna osv.... den minsta länken är vi som skall köpa en var bara....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har s-video-ingång på min tv, men ingen sådan utgång på G5:an. Annars hade ju det varit väldigt praktiskt. Jag får helt enkelt ta mig ner till macoteket när jag kan. Är inte det en stor miss förresten? Att inte ha s-video-utgång på G5:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har s-video-ingång på min tv, men ingen sådan utgång på G5:an. Annars hade ju det varit väldigt praktiskt. Jag får helt enkelt ta mig ner till macoteket när jag kan. Är inte det en stor miss förresten? Att inte ha s-video-utgång på G5:an?

Näe.. jag tycker nog inte det.. inte på en stationär dator. Däremot är jag förvånad att det inte fanns.. känns som det sitter S-video-utgångar på varenda dator som säljs just nu. :)

 

Ett besök på macoteket kan säkert vara helt rätt.. De har ju en del andra prylar som kanske kan vara intressanta.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Apple säljer en s-video/kompositvideo-adapter till G5, så det finns. 200 spänn eller nåt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

 

HDTV var på G att lanseras i Europa redan för ca 15 år sedan, men det stupade på frankofilfasoner i dåvarande EU. Som straff för våra synder har vi nu istället fått digital-tv, som marknadsförs med diverse patetiska argument om överlägsen kvalitet... suck! Alla som upplevt 1280-linjers analog HDTV vet hur usel kvaliten verkligen är på digital-tv.

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drupa (Printmässa i Düsseldorff) i slutet av 80 var fullt med dem... och ngra få MacII-or. Sedan kom FX... och fler HDTV som användes bla som monitorer till paintbox maskinerna... Jag vet att tex Avanti* hade ett flertal... (*Numera AvantiDigitized)

 

Om man filmade en sommardag över en äng så såg man luftdallret - värmen över ängen.

 

 

Var det 1200 eller rent av 1600 linjer???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

1250 skulle det vara, om den här stämmer. Jäkla fräckt i vilket fall som hellst, hoppas det kommer nån gång inom en inte allt för avlägsen framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Bara provsändningar 4 timmar om dagen på Astra 1H. Euro1080

 

Givetvis kommer storsatsningar på Fortbolls-EM och OS i Aten.

 

Parabol och särskild mottagare krävs. Det ska finnas ett par platser runt om i landet där det demonstreras.

 

Kravet är en projektor eller lcd/plasma-teve eller projektor med god upplösning, allra helst 1280 x 720 pixlar eller högre.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...