Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsofts reklam funkar - Apples varumärke tar stryk


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Microsofts reklam biter dåligt på mig i alla fall. Däremot kanske Winows 7 kan höja varumärket ifall den blir lyckad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett missbruk av korrelation. Jag är övertygad om att dom där reklamerna inte haft mycket med saken att göra. Det är ungefär som att säga att ju mer glass som säljs, desto större är risken för drunkingsolyckor. Sedan får man ta i akt att både glassförsäljningen och drunkningsolyckorna ökar under sommaren...

 

Däremot, precis som Hagman säger, så har det nog mycket med Windows 7 att göra. Vad jag ser så börjar fler och fler av mina windowsanvändande kompisar köra Windows 7 och tycker att det är riktigt bra. Och jag klandrar dom inte. Det påminner väldigt mycket om OS X nämligen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

Länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det mer har att göra med det ekonomiska läget, Många väljer billigare datorer när dom har låg eller ingen direkt inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det mer har att göra med det ekonomiska läget, Många väljer billigare datorer när dom har låg eller ingen direkt inkomst.

Ja, de enklaste förklaringarna tenderar vara de sanna och riktiga.

När krisen väl gått över och lågkonjunkturen vänder så woooosh! Microsoft lär fortsätta att blöda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lär fortsätta att blöda. :)

 

Jag är själv väldigt försiktig med att överdrivet kritisera Windows för deras produkter idag, för jag vet inte hur de kommer att vara imorgon... Windows har enorma resurser så det är nog lite vanskligt att räkna med att deras marknadsandel ska falla så mycket. Att Apple gör produkter idag som är mycket, mycket bättre betyder inte att det alltid kommer vara så... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas faktiskt att Windows 7 blir ett bra OS, där problemen med virus och malware blir minimalt. Dock tror jag inte det blir så...

 

Har varken sett eller testat det, men även om jag skulle "byta tillbaka" så skulle jag även denna gången köpa en riktigt bra dator av bra kvalitet och prestanda, då betalar jag i princip samma pengar som jag gör för min MB/MBP iallafall.

 

Så jag kan inte påstå att det blir billigare för mig att äga en datorn ifrån annan tillverkare och köra med windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vända fort och jag tror aldrig att Apple kan nå över 20% marknadsandel om de inte tillåter andra fabrikat att förinstallera OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv väldigt försiktig med att överdrivet kritisera Windows för deras produkter idag, för jag vet inte hur de kommer att vara imorgon... Windows har enorma resurser så det är nog lite vanskligt att räkna med att deras marknadsandel ska falla så mycket. Att Apple gör produkter idag som är mycket, mycket bättre betyder inte att det alltid kommer vara så... :)

Just nu kritiserar jag inte, bara iakttar och drar slutsatser. MS har ju blött i flera år nu.

Windows har resurser? Kräver möjligtvis men annars är det väl MS som har resurser, och så har även väldigt många andra företag, Apple inklusive.

 

Att Apple gör produkter idag som är mycket, mycket bättre betyder inte att det alltid kommer vara så...

 

Varför inte lika gärna "att Microsoft dominerar sin marknad idag betyder inte att det alltid kommer vara så..."

 

Det kan vända fort och jag tror aldrig att Apple kan nå över 20% marknadsandel om de inte tillåter andra fabrikat att förinstallera OSX.

De där marknadsandelarna har i diskussioner missbrukats, missförståtts och använts till leda och till mycket lite nytta utanför det syfte Gartner (ett analysföretag) en gång hade med att försöka smickra sin stora kund (MS) genom att presentera vilseledande siffror som inkluderade marknader som Apple och andra inte ens deltagit i.

 

Ett exempel: Mac hade 2008 Q1 i $1000+ klassen av datorer, dvs. där Apple verkligen konkurrerar, 70% marknads andelar för stationära och 64% för laptops, Apple dominerar alltså den lönsamma delen av datorförsäljningen. Var där inte en artikel i MacWorld.se om detta?

 

Detta är bara ett exempel som visar tydligt hur vilseledande och meningslösa de där marknadsandelarna kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de enklaste förklaringarna tenderar vara de sanna och riktiga.

När krisen väl gått över och lågkonjunkturen vänder så woooosh! Microsoft lär fortsätta att blöda. :)

 

Blöda ? Microsoft ? Va ? och vem kommer att ta över, kanske Apple med sina ynka 9% av världsmarknaden ? Låt mig mig starkt betvivla dina mörka "prognoser" med starkt skepticism för du är tydligen förblindad av att dyrka Apple och dess ledarguru Steve J. och ser inte att det mesta inom datorväg som går att köpa i våra elektronikkedjor levereras med Microsoft OS medan Apple kommer med väldigt få eller ingen alternativ i dem segmenterna där windows dominerar.

 

Windows 7 lär förvärra läget ännu mer för Apple så jag tror att snarare det halvuppätna äpplet ler förtvinna med tiden och förpassas i glömskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har resurser? Kräver möjligtvis men annars är det väl MS som har resurser

 

Givetvis, jag ber om ursäkt för mitt enorma skrivfel! Jag menar givetvis att Microsoft har enorma resurser att påverka "Windows-plattformen".

 

Sedan så förstår jag inte hur du kan underskatta Windows och deras enorma marknadsandel... Förstår du inte hur mycket höga marknadsandelar är värt och hur svårt det är att påverka den balansen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blöda ? Microsoft ? Va ? och vem kommer att ta över, kanske Apple med sina ynka 9% av världsmarknaden ? Låt mig mig starkt betvivla dina mörka "prognoser" med starkt skepticism för du är tydligen förblindad av att dyrka Apple och dess ledarguru Steve J. och ser inte att det mesta inom datorväg som går att köpa i våra elektronikkedjor levereras med Microsoft OS medan Apple kommer med väldigt få eller ingen alternativ i dem segmenterna där windows dominerar.

 

Windows 7 lär förvärra läget ännu mer för Apple så jag tror att snarare det halvuppätna äpplet ler förtvinna med tiden och förpassas i glömskan.

 

 

Givetvis, jag ber om ursäkt för mitt enorma skrivfel! Jag menar givetvis att Microsoft har enorma resurser att påverka "Windows-plattformen".

 

Sedan så förstår jag inte hur du kan underskatta Windows och deras enorma marknadsandel... Förstår du inte hur mycket höga marknadsandelar är värt och hur svårt det är att påverka den balansen?

Är det ingen som bemödar sig att läsa igenom hela trådar?

Jag försökte ju alldeles nyss förklara varför de där siffrorna för marknadsandelar är så meningslösa och bara (per design) vilseledande.

 

Dessutom vill jag då absolut inte se något företag dominera. En fungerande marknad med stenhård konkurrens är att föredra då det kan ge oss konsumenter så mycket som är bra, som bra priser och produkter av hög kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft lär fortsätta att blöda. :)

 

Fortsätta blöda? I vilket avseende? De går ju knappast med förlust...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätta blöda? I vilket avseende? De går ju knappast med förlust...

Mer vinst? Samma kanske eller mindre?

Alla data pekar på en stagnerande PC industri i stort medan Apple växer kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla data pekar på en stagnerande PC industri i stort medan Apple växer kraftigt.

 

Kraftigt? Låt mig tveka!

 

Du är verkligen insnöad på Apple... Du verkar bara kunna se ett äpple på världshimlen?

 

Jag gillar verkligen Apple, ingen tvekan om det, men jag förstår inte hur man kan underskatta Microsoft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen
Länk?

 

Jag hittar inte filmen någon stans var trycker ni för att se den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ganska intressant att man så ofta jämför äpplen (no pun intended) och päron. MS säljer operativsystem och programvaror, i den ordningen. Apple säljer datorer, operativsystem och programvaror. I den ordningen.

 

Och att ha mellan 5-10% marknadsandel för datorer är sannerligen inte dåligt. Att dessutom ha en betydligt högre andel i det segment man fokuserar på är såklart ännu bättre. Och så länge man levererar ROI så är ju ägarna nöjda.

 

Jämför BMW... tror ni dom är missnöjda med 5% marknadsandel på bilmarknaden totalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ockeponken

Bryr mig faktiskt inte om vilket bolag som har si och så stora marknadsandelar.

Som någon redan påpekat behövs det konkurrens på en marknad för att dess konsumenter ska få väl fungerande och/eller prisvärda produkter.

 

Har Microsofts reklamfilmer påverkat marknaden? Möjligtvis...men jag tror snarare att det är konjunkturläget som påverkar mest - i dessa tider är det nog svårt för exempelvis studenter att motivera ett "dyrt" Apple-köp när det finns så mycket billigare Windows-datorer (oavsett vad de för sig för positivt/negativt).

 

En sak slår mig däremot med Microsofts reklamfilmer:

Fy f-n vad tråkiga de är!

Den enda påverkan de har haft på mig är att min syn på Microsoft som en fantasilös och tråkig producent förstärkts.

Apples reklamfilmer leder iaf till ett gott skratt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ganska intressant att man så ofta jämför äpplen (no pun intended) och päron. MS säljer operativsystem och programvaror, i den ordningen. Apple säljer datorer, operativsystem och programvaror. I den ordningen.

 

Och att ha mellan 5-10% marknadsandel för datorer är sannerligen inte dåligt. Att dessutom ha en betydligt högre andel i det segment man fokuserar på är såklart ännu bättre. Och så länge man levererar ROI så är ju ägarna nöjda.

 

Jämför BMW... tror ni dom är missnöjda med 5% marknadsandel på bilmarknaden totalt?

 

Jag tror BMW och Apple har som mål att ha en större marknadsandel än dom har.

 

Att microsoft råkar ligga på ca 90% av marknaden är skicklighet och tur- Jag tror inte alls dom är missnöjda med denna marknadsandel heller, så vad har BMW exemplet med saken att göra? :)

 

Personligen bryr jag mig inte alls om Apple eller Microsoft "vinner", utan mer över operativsystemets kvalite, Microsoft har gjort enorma framsteg dom senaste åren när det rör sig om teknologi och effektivitet- Windows Vista tycker jag fått mycket oförtjänt kritik, Windows 7 prisas högt fast det egentligen är en finslipad version av Vista.

(Och ja jag tycker Windows 7 är riktigt bra hittils, Jag kommer fortsätta köra flera operativsystem oavsett vilket.)

 

Men faktum är att det som bekymrar mig mest är att Apple tagit många snedsteg dom senaste åren, Medans fortfarande helhetsintrycket av systemet är positivt så finns det mängder med saker i OS X som är så klantigt/korkat gjorda att man kan ifrågasätta vad Apples utvecklare tänker med imellanåt.

Förhoppningsvis fixas mycket av det som kan fixas (tyvärr är vissa saker försent att ändra- IOKit tex, vet inte om man ska ifrågasätta idioten som designade det eller den som godkände förslaget) i snow leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer vinst? Samma kanske eller mindre?

Alla data pekar på en stagnerande PC industri i stort medan Apple växer kraftigt.

 

Var får du din "data" ifrån?

Microsoft har varje år "all time high".

Skulle inte påstå att det innebär att de minskar då.. eller?

 

Företagen är ju fortfarande MS största marknad och nu har även EU kommit överens om att använda MS-standard och det innebär även att Svenska Riksdagen nu helt kommer gå över till MS.

De är i full färd med att integrera bland annat Sharepoint som intranät.

 

Skulle påstå att det är Sharepoint, Office, .Net och Windows Server som är deras största marknad idag.

Däremot är det självklart viktigt att konsumenterna väljer Windows, för att kunna arbeta enklare och lättare kunna sätta sig in i systemen på företagen, när de får erfarenheten i hemmen. Fast jag skulle inte tro att MS går med speciellt stor direkt vinst på hemanvändarna, men i långa loppet så är det smart att satsa starkt där också, vilket MS förstått redan och arbetar för.

 

 

Edit: Just det. Xbox och Live är ju den största kassakon för hemanvändarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick över till en macbook pro 17 för en månad sedan. Igår köpte jag en bärbar dator till min dotter. En sony vaio med vista... det var som att regredera till stenåldern..

fult, lågsamt, medelmåttigt...

 

jag skulle hellre börja använda gåspenna än att gå tillbaka till pc...

 

och betalar lite extra gör jag mer än gärna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen
gick över till en macbook pro 17 för en månad sedan. Igår köpte jag en bärbar dator till min dotter. En sony vaio med vista... det var som att regredera till stenåldern..

fult, lågsamt, medelmåttigt...

 

jag skulle hellre börja använda gåspenna än att gå tillbaka till pc...

 

och betalar lite extra gör jag mer än gärna...

 

Hoppas jag missuppfattar dig!

Du säger väl inte att du ycker en Ny Sony VAIO är ful ! ?

De är ju som att säga Nä nya lamborghini gallardo är ful !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag missuppfattar dig!

Du säger väl inte att du ycker en Ny Sony VAIO är ful ! ?

De är ju som att säga Nä nya lamborghini gallardo är ful !

 

Jag tycker väl inte att Sonys datorer sticker ut från de övriga PC-datorerna

(för att gardera mig: ja Mac är också PC men jag räknar inte de som det ändå!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen
Jag tycker väl inte att Sonys datorer sticker ut från de övriga PC-datorerna

(för att gardera mig: ja Mac är också PC men jag räknar inte de som det ändå!)

 

övriga datorer som kommer med vista ser väldigt mainstreama ut men just Vaio modellerna ser ut som något jag önska levererades med OS X ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...