Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Regler i Mail


the_eagle

Rekommendera Poster

Jag har ett antal regler uppsatta i Mail som per automatik skickar en redirect utav vissa mail med en viss avsändare och med en viss rubrik och ett visst innehåll. Denna redirect skickas till en av mina kollegor.

 

I dagsläget är jag tyvärr tvungen att endast köra POP mot min arbetsmail och därför blir det problematik när jag senare på kvällen drar igång Mail på min stationära burk där hemma då jag sparar kopior på servern. Min kollega får då kopior av samma mail som gått igenom filtret en gång redan eftersom min uppsättning av regler synkroniseras över MobileMe.

 

Frågan är om jag nu lyckas få IT-avdelningen att dra igång en IMAP-server, blir det samma sak ändå? Kommer min iMac förstå att jag redan skickat denna redirect? Jag försökte sätta upp liknande regel i Outlook som sedan skulle sparas på Exchangeservern istället men det verkar inte som att Outlook stödjer redirect eller "digiriera om" som det kallas i Microsoft värld.

 

Hänger allt detta på Exchangeservern?

 

För att sammanfatta mig kort, jag vill sätta upp en regel i Mail som skickar iväg en redirect av mail enligt ett visst kriterium men bara en gång. Ifall det redan har gjorts en gång ska den helt enkelt låta bli. Kommer ett IMAP-stöd hjälpa mig här?

 

En lösning vore naturligtvis att stänga av synkroniseringen av just mina regler över MobileMe, men det är rätt smidigt att ha exakt samma uppsättning och slippa dubbelarbetet.

 

Hoppas att ngn förstår och kan lösa mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns rent spontant som att det är en regel som bör sättas på servern. Någon form av webbmail/inställningsmöjligheter bör ni ha!

 

Vet ej om IMAP löser problemet. När du hämtar det andra gången (i ditt fall hemma) så är ju mailet läst, alltså bör det inte skicka vidare det.

 

Att sätta upp IMAP skall inte vara några problem, det är egentligen bara ett protokoll mot samma mailserver ni har nu, så det skall inte vara någon stor operation (beroende på vad ni kör för mailserver förstås).

 

Mitt förslag är att ta ett allvarligt snack med IT-avdelningen och fråga om ni har någon form av kontoadministration ni kan utnyttja. (Ni mäste väl kunna sätta upp egna Out of office regler?)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades till slut sätta upp reglerna direkt mot Exchange-servern så nu verkar det lira som jag vill. Tack för all input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...