Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om Mac


znozy

Rekommendera Poster

Såg en tidning i kiorren idag som hette enligt ovan, sedan fick jag även syn på IDG prissättningen

så tidningen fick stå kvar.

 

Hur kommer det sig att ni tror folk är villiga att betala dessa summor för en tidning, för det är trots allt bara en tidning.

 

Om man tänker såhär i stället då...

 

ex 1) Tidningen kostar 99:- ni säljer 1 ex / månad ni får då in 99:- till företaget.

 

ex 2)Tidningen kostar 54:- ni säljer 3500 ex / månad ni får då in 189 000:- till företaget.

 

Ser ni skillnaden?

 

Tidningar jag slutat köpa pga priset är dessa, CAP & DESIGN, MACWORLD samt tidningar jag "velat" köpa men svimmat på plats är proffs foto & Allt om Mac samtliga utgivna av IDG.

 

Kan man ana ett mönster?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsa oss, sitat "rena fantasier här".

 

Det var just det jag gjorde, så det hamnade helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steffo128

Hej!

 

Tror du verkligen inte att ett stort företag som IDG har koll på pris/efterfrågan?

 

Var har du fått dina siffror från? Vad för underlag har du för dina antaganden?

 

Ett fel många gör är att de bedömer en situation helt utgående från sin egen utgångspunkt och inte tar in i beräkningen att andra kanske har andra sätt att se på saken.

 

Jag kommer inte att bidra med ett eget räkneexempel eftersom jag inte har mista tillstymmelse till faktaunderlag för att göra ett.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fatta mycket redaktionen skriver varje månad.

 

Jag tycker dom är värda den summan :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fatta mycket redaktionen skriver varje månad.

 

Jag tycker dom är värda den summan :P

 

Jo men ökade försäljningen skulle dom tjäna ÄNNU mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnalder

Denna tidning är väl om jag förstått saken rätt ingen månadstidning, utan ett magasin riktat till nybörjare på Mac. Att ha som mini-uppslagsbok kanske? D tycker inte jag att 99 spänn är dyrt. Men jag kommer inte köpa den, men jag tillhör heller inte målgruppen...

 

Sen är ditt räkneexempel lite löjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte tidningen "Allt om Mac" för att ge bort den till en vän med Mac - även med baktanken från min sida om att jag nu skulle få svara på färre grundläggande frågor. :) "Allt om Mac" är ingen tidning som utkommer regelbundet, som jag har förstått det, utan är snarare ett utbildningspaket och kursmagasin som ger en grund för att använda Mac. Med tidningen kommer även en skiva med flera filmer på som går igenom hur man använder några av de program som Macen kommer förinstallerad med - som Mail, Safari, iPhoto, iTunes, iWeb, Time Machine. Och jag tycker det är jättebra för nybörjare.

 

Utan skivan hade man kunnat sänka priset, för det har säkerligen kostat att ta fram materialet på skivan.

Skivan ligger med längst inne i tidningen, alltså inte klistrad på framsidan, som på vissa andra magasin med skiva - så det är lätt att missa att den här tidningen, eller magasinet, faktiskt kommer med en skiva.

 

Nu är målgruppen för en sådan här begränsad, precis som det är med Cap & Design, och det avspeglar sig också i det höga priset. Det finns en gräns för hur många tidningar man säljer även om tidningen bara skulle kosta några kronor. När målgruppen är begränsad så ökar inte försäljningen dramatiskt genom att man sätter ett lägre pris på tidningen, för målgruppen blir ju inte större bara för att man sätter ett lågt pris på tidningen.

 

Och då måste man sätta priset i relation till framtagningskostnader, så att man kan hämta hem ens investering. Ett för lågt satt pris kan göra att hela projektet går i konkurs.

 

För det är inte alltid så att ett lågt pris automatiskt ger massor mer i försäljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men ökade försäljningen skulle dom tjäna ÄNNU mer. :)

 

Målgruppen är rena nybörjare på Mac som vill ha en användarguide och filmer som visar hur man använder Mail, Safar, iPhoto och iTunes. Nu talar vi om rena nybörjare.

 

Tidningen innehåller inga nyheter eller tester, utan är mer ett lexikon i hur man använder Mac.

 

Målgruppen är alltså väldefinierad och specifik, och även begränsad. Man ökar inte antalet Mac-nybörjare som vill läsa en nybörjarkurs i en tidning genom att sänka priset på tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fråga: Tror du verkligen inte att ett stort företag som IDG har koll på pris/efterfrågan?

 

Svar: //Nja...

 

Fråga: Var har du fått dina siffror från? Vad för underlag har du för dina antaganden?

 

Svar: //Enkel överslagsräkning för att påvisa att man inte behöver förlora på att sälja mer. Borde ju vara roligare o jobba också om folk läste det man gjorde i stället för att numren returneras, måste ju kännas lite "otacksamt" o inte direkt drivande för att göra en tidning bättre heller.

 

Och nä det är ingen hårdkokt MW-forum torrbollsfakta som man behöver dra igång en infarkt för, trodde det skulle genomlysas av att det förmodligen inte bara säljs 1st "Allt om Mac", men hade tydligen liiite för stora förhoppningar. :D

 

Fråga/påstående: Ett fel många gör är att de bedömer en situation helt utgående från sin egen utgångspunkt och inte tar in i beräkningen att andra kanske har andra sätt att se på saken.

 

Svar: //Jo jag vet... 15 år i telekombranschen är väl inte bästa förutsättningen för att kunna unna sig ett par tidningar.

Klart dom väljer själv hur dom vill göra, men det borde väl vara någon fler icke M där ute i landet som velat köpa sig en MW någon gång men avböjt?. :)

 

Hittat ersättare för MW o C&D så jag lider inte men funderade lite hur tänket gick bara, det lär man väl få göra, eller?

Det går tex nästan 3 fototidningar (icke IDG) på en Proffs foto så man lider ju inte direkt :) Oh du Edsby... dom innehåller mer text också!! :D

 

 

Fråga/påstående: Jag kommer inte att bidra med ett eget räkneexempel eftersom jag inte har mista tillstymmelse till faktaunderlag för att göra ett.

 

Svar: //Faktaunderlag o faktaunderlag... vi kan göra såhär... Om IDG sänker priset på sina tidningar till nästa nummer, så får dom redovisa om dom sålt/tjänat mer i Maj än i Juni. :)))

 

Nu skall jag gå o läsa nya numret av FOTO, trevlig helg på er!

 

VH//

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ditt räkneexempel lite löjligt...

 

Haha jo jag vet, hoppas bli mer mogen i år :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det mer som en pocket i större format :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min första Mac i oktober -08 köpte jag denna bok också:

Mac OS X Leopard-boken

Efter att ha bläddrat i Allt om Mac, konstaterade jag snart att den tillförde mig absolut ingenting som inte boken + macWorld + detta och andra forum på nätet tillför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...