Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon iRC3080i fungerar ej med MacBook Pro


keme

Rekommendera Poster

Jag arbetar i en kommun där en Canon iRC3080i-skrivare just installerats.

 

Den ersatte en Canon iR C2620N.

 

Övriga anställda har PC-datorer och den nya skrivare har blivit installerad och fungerar för samtliga. Utom för mig, med min MacBook Pro.

 

Tidigare Canon-skrivare fungerade utan problem för mig.

 

Enligt Canon-teknikern så beror skillnaden på att den sista skrivaren inte är en Postscript-skrivare (kostar 5-6.000 extra) utan en - tror jag - USR eller UFR-skrivare.

 

Han rekommenderade mig att ladda ner en viss (Canon UFR II Printer Driver v1.80 for Macintosh) drivrutin. Vilket jag gjorde.

 

Efter omstart försökte jag hitta drivrutinen i inställningarna, men fann endast en "Canon iR 3080/3480/3580" och inte den nerladdade.

 

Hur hittar jag denna?

 

Jag fick skrivarens IP-adress av teknikern då han installerat skrivaren och min dator når skrivaren, eftersom den visar nivåer och andra uppgifter på skrivaren. Men då jag tidigare skrivit ut (förmodligen såsom Postsciptskrivare) så blev en A4-sida på datorn 13-14 A4-sidor på skrivaren med en massa text (ex.FontMatrix matrix def...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maila Canon och fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag gjorde och blev kopplad till den lokale Canon-teknikern, dvs den tekniker som installerade skrivaren hos oss.

 

Nå - det har löst sig och jag kan skriva ut som tidigare.

 

Det räckte inte med att slänga tidigare installerade skrivare i inställningarna en gång. Men den andra gången gick det!

 

Av sig själv installerade MacBooken rätt drivrutin. Det var inget jag kunde påverka genom inställningarna med drivrutiner.

 

Det påminner mig lite om installeringar med PC-datorer på 1980-talet: Även om jag fick felmeddelande på felmeddelande så fungerade det efter den femtioelfte installationen. Fast i sanningens namn har det skett en utveckling. Nu behövs det bara två installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...