Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Auktorisera datorn max 5 gånger, varför?


yurezplace

Rekommendera Poster

Hej. Jag har nyligen köpt en iPod Touch av en kompis och det fungerar hur bra som helst med iTunes. Jag leker runt ganska mycket i XP så jag installerar om mitt operativsystem (windows) ganska ofta. Nu har jag för första gången efter jag införskaffat mig en iPod Touch installerat om XP och vill nu ansluta den till iTunes igen.

Jag har köpt 3 program till min iPod och vill lägga över dom till datorn igen men då måste jag "auktorisera" datorn med mitt konto igen. När jag gjort det så står det att jag auktoriserat mitt konto 2 av 5 gånger. Varför? Jag fattar att Apple vill att man inte ska ha sin iPod ansluten till mer än 5 datorer totalt men det här gäller samma dator, bara en annan installation av OS.

När jag nått gränsen 5 vad händer då? Kan jag inte överföra mina program till datorn längre då? Notera att detta även gäller gratisprogrammen men det är betalprogrammen jag är mest rädd för. De andra kan man ladda hem igen. Kan man kringgå eller utöka denna gräns till en obegränsad tid eller måste man ringa Apples support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ominstallerat operativsystemet tolkas det som om det är en ny dator.

 

När du auktoriserat 5 datorer kan du inte auktorisera flera. Men det går det att avauktorisera alla i iTunes.

 

Som regel så ska man avauktorisera innan man installerar om.

 

Här finns kanske nyttig läsning: http://support.apple.com/kb/HT1420?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju avaktorisera datorn innan du installerar om OS... Vad som händer när du når fem får du nog maila apple och fråga eller läsa i licensvillkoren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen aning om att det gick att avauktorisera datorn innan man installerade om Windows. Jag ska göra det i fortsättningen. Men varför ska man ens behöva auktorisera från början? Vad är nyttan med det hela? Och tänk om hela Windows krashar eller bara iTunes, hur gör man då? Jag tycker Apple borde tänka om lite på denna punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför ska man ens behöva auktorisera från början?

 

För att förhindra piratkopering av upphovsrättskyddat material.

 

Vad är nyttan med det hela?

 

Nyttan är att förhindra piratkopering av upphovsrättskyddat material, därför är iTunes och ens musikbibliiotek kopplad till max 5 datorer/enheter samtidigt.

 

Och tänk om hela Windows krashar eller bara iTunes, hur gör man då?

 

Om hela Windows kraschar så installerar man Windows på nytt, och sen i iTunes så nollar man auktoriseringen eftersom den tolkar en ny Windows installation som en ny dator. Om bara iTunes kraschar så påverkar inte det auktoriseringen eftersom den är sparad på Apples server, det är bara att installera om iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ingen aning om att det gick att avauktorisera datorn innan man installerade om Windows. Jag ska göra det i fortsättningen. Men varför ska man ens behöva auktorisera från början? Vad är nyttan med det hela? Och tänk om hela Windows krashar eller bara iTunes, hur gör man då? Jag tycker Apple borde tänka om lite på denna punkt.

Meningen är att man inte ska stöta sig med skivbolagens krav på DRM. Men detta borde rimligen inte gälla längre, iaf inte på nyköpt musik eftersom allt ska vara DRM-fritt numer. Och du kan uppgradera din köpta musik till DRM-fri för en mindre summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man måste ju auktorisera sin dator för att kunna överför gratisprogram också, det är det som jag tycker är konstigt. Och musik har jag inte heller köpt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har 5ggr per år att auktorisera en dator sen så kan du nollställa det efter ett år under dina inställningar via Itunes stores, men tecknar man en ny konto via apple så får man 5 ytterligare.. : )

 

DarKMaN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Mac så slipper du hålla på att installera om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Mac så slipper du hålla på att installera om!

 

Jag ska, efter sommaren. Tack för rådet. Jag ska lyda =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som några tidigare har sagt så kan du nollställa alla datorer som har auktoriserats och sedan auktorisera alla på nytt.

 

The end.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt. Nog borde itunes väl gå efter macadressen? Isf ska det inte spela ngn roll om man installerar om. Under förutsättning att man inte bytar nätverkskort eller router om det nu är det man använder utåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Men man måste ju auktorisera sin dator för att kunna överför gratisprogram också, det är det som jag tycker är konstigt. Och musik har jag inte heller köpt..

 

Att hålla på och auktorisera sin dator för visst material och inte för annat material är bara krångligt och rörigt.

När du har auktoriserat din dator en gång så slipper du göra det fler gånger (så länge som du inte har ominstallerat systemet), då gäller den oavsett material. Så det är inte länkat till om du har köpt eller inte, det är länkat till utifall att du kommer att köpa si eller så och då är det lika bra ha den auktoriserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt. Nog borde itunes väl gå efter macadressen? Isf ska det inte spela ngn roll om man installerar om. Under förutsättning att man inte bytar nätverkskort eller router om det nu är det man använder utåt.

 

Nej, iTunes går inte efter mac-adress enbart. Jag har exempelvis ingen mac-adress och ändå har jag konto på iTunes. Man kan ha vilken e-post som helst. :)

För Apple är en dator och en e-postadress olika saker. ITunes skickar information om datorn till Apple, och därför känner den av en ominstallation. Itunes läser av parametrar från operativsystemet för att identifiera datorn. har inget med nätverkskortet eller router att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exempelvis ingen mac-adress

Har du en dator med nätverkskort så har du en unik MAC-adress (vilket var vad Radiozo menade).

http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Apple använder ett klumpigt system. Hade de kollat macadress istället så hade man inte behövt avauktorisera sina datorer när man installerar om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder Apple för att identifiera datorn? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Apple använder ett klumpigt system. Hade de kollat macadress istället så hade man inte behövt avauktorisera sina datorer när man installerar om dem.

MAC-adress går att fejka så det är ingen säker metod för identifikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade på 5 nyss och var tvungen att leta upp gamla datorer jag använt, ominstallera iTunes för att avauktotisera och sedan avinstallera igen. Klumpigt system av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade på 5 nyss och var tvungen att leta upp gamla datorer jag använt, ominstallera iTunes för att avauktotisera och sedan avinstallera igen. Klumpigt system av Apple.

Du hade kunnat avauktorisera allihop på en gång från den dator du använder nu. Och så auktorisa den datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade kunnat avauktorisera allihop på en gång från den dator du använder nu. Och så auktorisa den datorn igen.

Alla från samma dator? Berätta är du snäll. Jag lyckades inte när jag skulle kolla om det fungerade.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla från samma dator? Berätta är du snäll. Jag lyckades inte när jag skulle kolla om det fungerade.

http://support.apple.com/kb/HT1420?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

(Men om du inte verkligen har 5 datorer auktoriserade syns inte det alternativet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog borde itunes väl gå efter macadressen? Isf ska det inte spela ngn roll om man installerar om. Under förutsättning att man inte bytar nätverkskort eller router om det nu är det man använder utåt.

Du har minst TRE MACadresser på en MBP. WiFI, LAN, BT. Ska du gå efter MACadress försvinner de tre auktoriseringarna snabbt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kommer in med en fråga. Hade en dator som numera är såld. iTunes ligger kvar på dn datorn och en auktorisation likaså. När jag nu kopplar in iphone till den dator jag har kvar frågar den hela tiden om jag vill auktorisera. Jag gör så, men datorn för inte över appar automtiskt. Måste gå in och bocka i apparna manuellt. Tror att detta beror på att den sålda datorn fortfarand är auktoriserad. Min fråga är hur, för jag har letat i menyerna, jag tar bort den datorn?

 

Sen funderar jag också på hur det funkar om man köper iphone 4 plus en MBP. Hur behåller jag de appar jag redan köpt. Dvs hur för jag över dem till MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oooh, bäst är att tömma datorer fullständigt när man ska sälja dem - som formatering och nyinstallation av Mac OS X och iLife..

Du måste avauktorisera datorn du sålt på datorn du sålde. Du har endast valet "avauktorisera alla" när maxmålet om 5 datorer är uppfyllt, innan dess kan du bara avauktorisera varje dator från den dator som ska avauktoriseras.

Gick det lite för fort när du sålde datorn? :)

 

Datorn ska föra över appar om de är markerade för synkning, du ska inte behöva välja auktorisering gång på gång för samma dator. Kolla vad som står i informationen över ditt konto: Affär - Visa konto.

 

Jag rekommenderar dig till att avauktorisera datorn du sitter på och auktorisera den igen. Sen återställ telefonen.

 

För att flytta över information till en ny iPhone är enkelt, bara synka med det iTunes bibliotek du har.

Att flytta information till ny Mac är enkelt, det finns mängder med olika sätt att göra det på.

Det sätt som jag tycker är bäst är att använda TimeMachine. När du startar din nya dator så startar den Flyttassistenten vid uppstart och där får du en fråga om du vill föra över information från en tidigare dator. Enklast är att läsa in en TimeMachine säkerhetskopia. Då får du den nya Macen som den gamla Macen med all information intakt, inklusive ditt iTunes-bibliotek. Även dina program följer med.

 

Jag gjorde så när jag skaffade ny MBP. Det tog 40 minuter att läsa in och installera från min TImeMachine hårddisk och sedan var det bara att tuta och köra som vanligt. Inget mer behövde göras! Nema problemas.

 

Ett annat alternativ är att flytta över iTunes-mappen från den gamla datorn till den nya, detta fungerar även om man har Windows-maskin och ska byta till Mac. Då får du med dina inställningar och program och musik och ja hela iTunes. Du flyttar lämpligen över via extern hårddisk om det är ett stort bibliotek. Nu finns det ett problem här och det är filsystem.

Windows varken läser eller skriver Mac. Mac kan läsa Windows men inte skriva.

Så om du har WIndows bör du ha en Windows-formaterad hårddisk som du flyttar iTunes biblioteket till, för Mac kan läsa in det.

Vill du sedan använda hårddisken till Mac på riktigt, dvs även kunna skriva till den så får du formatera om den till Mac - detta förstör allt innehåll på den.

 

Ett ytterligare alternativ är att välja funktionen "hemmadelning" då ska båda datorerna vara auktoriserade för iTunes Store.

 

Här finns info från Apple om hur man flyttar från Mac till Mac:

http://support.apple.com/kb/HT1373?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...