Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

itrip problem


alleman

Rekommendera Poster

Inte ens om man tar sändaren mot antennen. Detta är då man spelar HÖGT!! Så länge man spelar som vanligt folk, så är det inget man märker. Även rätt svårt att få in "ok" motagning.

 

i denna tråden så står där max räckvidd 5M, men jag kan max få det till 2 m!? Ngn som har varit med om ngt liknande? och har en lösning?

 

Mvh Alle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att välja en annan frekvens?

Jag gjorde det och då blev mottagningen betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat nästan alla.. :(

 

Var det en speciell frekvens som det funka bra för dig?

 

Mvh A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag kör på 107,9 och det var väl den 2 eller 3 frekvensen jag testade innan jag blev nöjd.

Men så fort man kör i närheten av någon lokalradiosändare så blir det förstås sämre ljud.

Har du volymen på iPod:en inställd på ca 50% då?

Har man för högt eller lågt så låter det inte heller något vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har märkt en del sätt att få mer klös i iTripen. OBS: radiolekstuga stör annan trafik, ta det lugnt, några av tipsen e inte helt trevliga för grannar.

 

1) iTripen är mycket känslig för frekvens, välj en frekvens där det är verkligen "ledigt". vilken beror helt på var

du bor och var annan FM trafik ligger.

 

2) volymen är känslig, och det beror dessutom på om man har europeisk "volymbegränsning" eller ej. det varierar dessutom från låt till låt, även om man använder "soundcheck".

 

3) den "konkurrerar" med andra sändare. alltså kan det ge bättre mottagning i bil om man _drar in_

bilens egen antenn. på så vis kommer andra sändare (och störningar) in svagare än iTripen.

 

4) eftersom det är en svag sändare kommer den inte lätt igenom skärmande plåt i bilar t ex.

en idé är att pilla ut antenn från mottagaren ur sitt plåtskal och koppla ihop dom direkt.

 

5) det går att löda ihop ett booster-steg (men då snackar vi om att sabba garanti och bråka mer med radiolagar än vad som e nödvändigt. men som en rent experimentell undersökning gör man såhär: http://www.ipodhacks.com/modules.php?op=mo...pod-accessories ) OBS att detta är både pilligt och kan störa annan radiotrafik.

 

6) antennen är lite kort i iTripen, antennens längd ska vara en funktion av våglängden för optimal funktion, detta märks inte minst när man håller iTripen i handen och signalen ökar.

 

OK, hoppas nåt av detta funkar. om inte annat finns det en del på nätet under Google: iTrip boosting signal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sen.... (naturligtvis endast i utbildningssyfte, inte busa med radio för mycket) så finns det ju fler stationer att ladda ner.

--- med andra stationer ökar chansen att hitta en ledig fläck på FM-kartan. Här finns programmen, både för att söka reda på en ledig fläck och för att få iTripen att sända på andra frekvenser.

 

http://www.griffintechnology.com/software/...ware_itrip.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...