Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vid redigering i Lightroom & Aperture


Dia2

Rekommendera Poster

Hej

 

Har alla mina bilder samlade i iPhoto, och använder antingen Lightroom eller Aperture för redigering. Vill att den bild jag redigerar i Lightroom/Aperture automatiskt ändras i iPhoto biblioteket också eftersom jag importerar bilderna därifrån. Vet dock inte hur man gör, någon som har lite mer erfarenhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Hum... Inget säkert svar men du kan ju ställa in i både Aperture och LR att man redigerar och sparar bilderna i samma folder som man hämtar dom ifrån. Men ta backupp om du ska mecka med sånt (speciellt om du jobbar med Aperture), jag har själv lyckats radera mitt iphoto bibliotek när jag var inne och pillade fel i Apertures inställningar, inte kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett problem. Varken LR eller Aperture ändrar något i originalbilden. "Non destructive" är deras religion och så länge de kör med det så kommer bara originalbilderna synas i iPhoto. Drömmen vore ju om det fanns en plugg till iPhoto som visade det redigerade bilden istället för "master"-bilden men vad jag vet så gör det inte det.

 

Självklart kan du exportera alla dina färdigredigerade bilder till iphoto med det är väl inte det du är ute efter? Att skapa en ny fil som är den färdiga bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett problem. Varken LR eller Aperture ändrar något i originalbilden. "Non destructive" är deras religion och så länge de kör med det så kommer bara originalbilderna synas i iPhoto. Drömmen vore ju om det fanns en plugg till iPhoto som visade det redigerade bilden istället för "master"-bilden men vad jag vet så gör det inte det.

 

Självklart kan du exportera alla dina färdigredigerade bilder till iphoto med det är väl inte det du är ute efter? Att skapa en ny fil som är den färdiga bilden?

 

Tackar för det svar det förklarade mycket. Trist bara att man inte kunde göra det jag ville men det är kanske bra att behålla både originalet och den redigerade versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svar det förklarade mycket. Trist bara att man inte kunde göra det jag ville men det är kanske bra att behålla både originalet och den redigerade versionen.

 

Kan bara hålla med. Jag skulle också vilja ha det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man kör PS som extern redigerare? har gjort det på en bild och gjort vissa förändringar, dessa dyker inte upp i Iphoto och då gick jag på redigera igen och hamnade i PS med den nya bilden.. Det är för mig liktydigt med att den enda bilden är förändrad men att eventuell Tumnagel en är uppdaterad? Hur gör man för att uppdatera dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...