Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur drar jag markerade filer?!


kappy

Rekommendera Poster

Är i ett jävla rage nu, OSX jävlas med mig och det är förmodligen något enkelt jävla skit som jag inte lyckas med.

 

När jag på senaste tid jobbat mycket i SketchUp, har jag dragit många bildfiler in i ett pages dokument (Jag gör en tutorial bland annat).

 

När jag då skall markera dessa bilder i finder, så när jag skall markera dem trycker jag först på den första bilden, håller in shift, klickar på nästa. Släpper sedan shift, och trycker och håller in för att dra filerna.

 

Ta mig då fan att den inte flyttar dem, utan då markerar den bara filerna igen.

 

Hur fan ska jag bära mig åt för att dra dessa filer in i mitt dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Jag har också förargat mig ett antal gånger på att man markerar ett antal filer i Finder och ska sedan "ta tag" i en av dem för att dra dem någonstans och vips så är bara den filen markerad och inte de 20 andra. Bara att börja om från början. Vet inte om det är en bug i OS X, men jäkligt irriterande är det. Tur att det inte händer så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läst någonstans att det beror på var man klickar när man skall dra. Kommer i hastigheten inte ihåg 'tricket' dock... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill inte förta din frustration, det är säkert någon jaha-upplevelse som väntar. Men jag tonade ned språket i rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också förargat mig ett antal gånger på att man markerar ett antal filer i Finder och ska sedan "ta tag" i en av dem för att dra dem någonstans och vips så är bara den filen markerad och inte de 20 andra. Bara att börja om från början. Vet inte om det är en bug i OS X, men jäkligt irriterande är det. Tur att det inte händer så ofta.

 

Jo, det var något sådant här. Jag märkte när jag provade att om man när man skulle dra klickade i ändringsdatum kollummen fungerade det bättre ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte förta din frustration, det är säkert någon jaha-upplevelse som väntar. Men jag tonade ned språket i rubriken.

 

haha, jag var lite väl irriterad när jag skrev. Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra i någon av de markerade bilderna (gäller generellt alla filtyper), dvs markören ska peka på något av det markerade när du ska dra, inte bredvid eller mellan.

Det är hela hemligheten (uppenbarad) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Det enda jag vet är att det bara är i visningsalternativet lista som detta händer. Om man väljer att visa symboler i stället så händer det inte. Men då kan man inte använda shift för att markera ett antal filer, utan måste markera en och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symboler kan markeras med hjälp av apple (command) + klick på symboler (filer) eller genom att man med markören drar ("mutar in") filer som ligger inom området. Man börjar markera bredvid någon fil, inte på en. Det blir snart en vana, helt logiskt.

 

Det är riktigt att användning av listvyn ger möjlighet att shift-markera, vilket knappast vore praktiskt genomförbart i symbolvyn, iaf inte utan att kunna utesluta alternativ till feldrag (symbolerna ligger ofta lite huller-om-buller, om man inte dessförinnan har sorterat dem, vilket i sig innebär mer jobb/fler moment än att bara klicka på alternativet listvy).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att summera och ev komplettera:

apple-klick inte bara markerar, utan givetvis även avmarkerar. Tillsammans med shift-klick, i list- och kolumnvy, fungerar det oerhört enkelt och smidigt, när man väl har "automatiserat" tänket.

 

Symbolvy är trevlig att jobba i men behöver lite mer jobb för att att mapparna ska hållas rena och välstädade. Jag kanske är mac-van och "hemmablind" men jag saknar inga fler sorteringsalternativ (har aldrig gjort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...