Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Å Ä Ö blir ? i webläsaren


Rickard.v

Rekommendera Poster

Vet inte om det är rätt forum men här måste det finns kunskap om det hoppas jag.

 

Har fixat lite droppdown menyer på 2websajter. På den första funkade det utan problem men den jag gjorde förra veckan så blir å ä ö bara en symbol med frågetecken.

 

Har provat att lägga in kodsnutten som ska ersätta rena bokstäverna men då visas de bokstäverna istället för å ä ö.

 

Det är javascript ifall ni undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kollat att du har rätt teckenformatering i koden på sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh jag har funderat på något sådant, hur kollar jag det?? Står det i huvudet?? eller var

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör <META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> i headen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör <META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> i headen.

 

Det är ofta inte så lyckat på Mac, för Macen vill gärna ha UTF-8 Unicode och inte ISO.

ISO Latin 1 är ju den gamla standarden från '80-talet... UTF-8 är den som gäller sen mitten på 90-talet.

Många kör dock ISO eftersom Windows har varit seg på att anamma UTF-8.

Safaris utgångsinställning är UTF-8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den klarar fortfarande åäö.

 

(min safari står i latin-1 som standard såg jag när jag kollade efter)

 

 

vad man än vill köra för teckenkodning så görs det i headen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min safari står också i iso latin1 som förval. (leopard med alla uppdateringar)

 

Tack för tipsen. Nu har jag läst av inställningerna i Headen.

 

På sajten som funkar står det iso-8859-1 och på sajten som inte funkar står det UTF-8.

När jag testar i Win Xp med internet explorer så står den i UTF läge på kodningen. när jag ändrar till iso visas å ä ö.

 

Vad säger du om det Raphael? Det är ju tvärtemot vad du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att meta-taggen matchar den teckenkodning man faktiskt använde för att spara HTML-dokument och eventuella externa JavaScript.

Om man inte talar om för webbläsaren (till exempel med en meta-tagg) vilken kodning som ska användas, så kan det hända att programmet måste gissa. Om webbläsaren gissar på UTF-8 och man har använt ISO Latin 1 så blir det förstås fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat till iso i meta taggen och nu visas det rätt i alla webläsare jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...