Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB keyboard i Cubase SX


Matador2003

Rekommendera Poster

Matador2003

Hjälper en polare med att komma i gång med Cubase SX. Själv kör jag fortfarande 5.1 i classic vilket verkar vara mycket enklare att komma i gång i :)

 

Ett problem: Han kör USB keyboard till sitt Cubase. Problemet är att den inte styr Cubase via midi. JAg har kollat eventuella drivisar till midibrädan, där säger man att det inte behövs för os x. I Cubase finns bara en meny som heter Devices, där kan man browsra fram olika synthar men ej midi brädor. Hur ska man tala om för Cubase att det skall använda just en USB bräda? SKa det inte gå avsig självt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske måste gå via den softsynth (eller apples inbyggda ljudförråd GM)

du / han använder..

Cubase kan antagligen inte hitta bara en klaviatur som inte säger ngt :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

Har provat Apples egna inställningar i utilities men får inte till det. Det finns jju inget i dessa inställningar som talar om för systemet at3 man ska köra på en USB keyboard. Hjääälp! :) Hur ska man göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Om du pluggar in midibordet och startar Ljud-/midi-inställningar i Verktygsprogram ska ju midiinterfacet dyka upp som en enhet i fönstret. Gör den det ?

I så fall ska det ju finnas sen som alternativ för midi inputs för resp kanal i Cubase.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Cubase kan antagligen inte hitta bara en klaviatur som inte säger ngt  :huh:

Cubase ska ju i första hand hitta midiinterfacet som sitter i keybordet. Om sen keybordet är kopplat till en synth eller inte spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

Om jag säger så här, Midiprogget hittar inte alls USB keyboarden. SKumt som sjutton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Låter skumt...kolla följande:

 

1) Är keybordet pluggat till en inbyggd usb-port ? Har för mig att usb-kort inte stöds.

2) Om du startar Cubase och lägger till en midikanal. Vad finns då att välja under midi-in på kanalfliken ? Ingenting eller vad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

1. Vad jag vet så är det inte ett USB kort som sitter i PowerBooken.

 

 

2. Under Midi in står bara ett val och det är ""All midi inputs".

 

 

:( :( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Ja, då vet jag inte riktigt. Trasig usb-kabel ? Keyboardet trasigt ?

Har du testat keyboardet på nån annan dator, där du vet säkert att midi redan fungerar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hallå Du måste gå in i Device setup/midi i Cubase och göra keyboarden aktiv sen hittar den det!!! mvh Drumhead :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har kollat eventuella drivisar till midibrädan, där säger man att det inte behövs för os x.

 

Jag behöver drivisar till mitt midiman-keyboard. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...