Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tar det så lång tid - eller hängt?


Siss

Rekommendera Poster

Startade upp min nya iMac 24" och körde igång den kvart i 7 för en snabb och smidig installation med hjälp av TimeCapsule och TimeMachine.

 

När jag nådde steget med att föra över med TimeCapsule körde den en schemalagd kopiering med min gamla burk (20an), så jag fick felmeddelande att det inte fanns någon säkerhetskopia i TimeMachine. Jag avbröt kopieringen på 20an och gick tillbaka ett par steg och fram igen i installeraren. Samma besked om att det inte fanns någon säkerhetskopia att läsa, men jag dubbelklickade på TC-disken, och då började den "Kontrollera TimeMachine-säkerhetskopia" och TCn började skrappla på vanligt sätt (som den låter när den kör).

 

Efter ett tag drog 20an igång ett nytt försök som jag genast avbröt, men den hann slänga upp ett meddelande om att kopieringen misslyckades för att disken var skrivskyddad.

 

24an badbollar och polkagris-stångar fortfarande sitt kontroll-meddelande och TCn skrapplar på som om den läser/skriver för fullt.

 

Nu har det gått 1,5 timme sedan jag började.

 

Ska det ta så lång tid (backupfilen är 198 GB stor, jag kopplade en ethernetkabel mellan TC och 24an), eller tror ni det hängt sej, och jag får starta om?

 

Det verkar inte finnas något avbryt-alternativ i installationen, så jag drar mej för en omstart, som nog får bli typ sladd-ryck. Men då pajar jag kanske både 24an och TC-burken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan dröja relativt många timmar...

 

Glöm inte att se till att datorn har ett namn under "System preferences"/"sharing". Är ett känt fel att TC inte funkar om man inte namngett sin dator först (kan inte skapa nån backupfil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller alltså på att installera en ny dator med hjälp av en TM-säkerhetskopia från gamla iMacen. Den säger fortfarande (efter bad och fredagsmys) att den bara kontrollerar säkerhetskopian.

Det har inte varit något steg att döpa den nya Macen.

 

Att göra den första säkerhetskopian tog en hel natt, det känner jag till.

Att kopiera över grejerna från säkerhetskopian borde rimligtvis också ta många timmar, men den borde väl säga att den läser säkerhetskopian eller något istället för kontrollerar? TCn knattrar på, så det verkar ju hända något, eller det försöker hända något iallafall..

 

Den får stå på inatt, så får jag se om det hänt något imorgon då.

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har den kontrollerat klart, så det var bra att jag var tålmodig! Snart har den badbollat klart så jag kan fortsätta installationen.

 

Hoppas min lilla tråd kan vara till nytta för andra i samma situation, som undrar om det verkligen ska ta sån tid att bara kontrollera säkerhetskopian. :)

 

ha en skön fortsatt fredagkväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den kontrollerar klart tog det 4 timmar att lägga över allt (80Gb) :galetglad: från säkerhetskopian. Sedan var det bara att köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...