Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB "alltid på"?


Binky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har USB-förlängningar på jobbet (send/receive-boxar med Cat5 förlängning) men har stora problem med att få det att fungera. Kontakten bryts med jämna mellanrum vilket kräver att man rycker Cat5 kablen och sätter i den igen. Vår tekniska leverantör/support har skickat drivor med olika fabrikat på boxar (både USB 1 och 2), de fungerar olika bra men ingen tillfredsställande.

 

Nu har vi kommit till punkten då de säger att det inte är ett problem med hårdvaran, utan snarare en inställningsfråga på våra datorer. Teorin är att vi behöver ställa in så att USB:n på datorerna alltid "är på", dvs konstant håller sig aktiv även om ingen data skickas över USB-bussen (visste inte att USB:n fungerar så, men det stämmer med hur vi upplever problemen så det låter tänkbart). Vidare säger supporten att "det är en avancerad systeminställning, men hade ni suttit på PC så hade vi vetat hur man fixar det. På Mac vet vi inte hur man gör."

 

Så jag slänger ut frågan till alla Mac-genier här: Någon som vet hur (om?) man kan ställa in motsvarande funktion på en Mac?

 

Stort tack på förhand!

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"det är en avancerad systeminställning, men hade ni suttit på PC så hade vi vetat hur man fixar det. På Mac vet vi inte hur man gör."

 

Fråga dom hur man gör på PC och posta det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sätt någonting i andra änden. Något menlöst som inte används men som håller förbindelsen aktiv. En mus eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt någonting i andra änden. Något menlöst som inte används men som håller förbindelsen aktiv. En mus eller nåt.

Ett alexanderhugg i det lilla formatet! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt någonting i andra änden. Något menlöst som inte används men som håller förbindelsen aktiv. En mus eller nåt.

tänkte presis vända tillbaka till forumet och posta samma tanke som ytterberg redan han posta.

 

 

vet inte hur det är med usb2 men förut när jag hade ett teaterprojekt där jag projicerade video från en usb kamera kunda jag inte koppla in kameran för många gånger eftervarandra. det gick bara att hottswappa eller vad det heter när man kopllar in och ur usb sladdar ett antal gånger. sedan fick det slut på adresser eller hur det nu var.

vad är det du ansluter via usb i dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt någonting i andra änden. Något menlöst som inte används men som håller förbindelsen aktiv. En mus eller nåt.

 

Med "andra änden", menar du då datoränden? Datorerna står i ett maskinrum, och USB:n förlängs till respektive arbetsstation där de går in i en Cinema Display och förser tangentbord, mus och i teorin även ett midi-klaviatur med USB (det sistnämda funkar dock otroligt dåligt, så den brukar inte vara inkopplad). Så i den änden finns ju redan en mus.

 

I datoränden sitter dessutom redan en USB-hub inkopplad som hyser diverse licensnycklar, men de kanske inte håller en förbindelse aktiv? De har dock en statusdiod som alltid lyser, så det känns som att de borde göra samma sak som en mus i och för sig.

 

Men jag provar självklart, har inget att förlora. Ska även kolla om supporten kan förklara PC-strategin som du var inne på Koplimi.

 

Tack för tipsen!

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tror i detta läge mer på att kolla hur pc-strategin fungerar. Med så mycket pryttlar påhakade borde förbindelsen hålla sig aktiv.

 

Jag skulle slänga ett getöga åt att dubbelkolla den cat5-kabel som används också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så här säger supporten om lösningen för PC:

 

"Gå till enhetshanteraren, maskinvara, dubbelklicka på den USB-port eller mojäng som du vill ändra på. Gå in under fliken energisparfunktioner, klicka ur tillåt att datorn stänger av denna för att spara ström."

 

Gör det någon av er klokare?

 

Thomas, eftersom det är samma symptom på två oberoende arbetsstationer så väljer jag att hoppas att man inte har sådan otur att det skulle vara en defekt Cat5 på båda ställena. Men som en sista utväg kan jag naturligtvis kolla upp det!

 

Tack igen för hjälpen!

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det behöver inte handla om defekt kabel. Det kan vara otillräcklig kvalitet på den kabelsort som används och därför misslyckas det på båda. Så kolla upp till exempel kabeldragningen. De kanske går förbi en oskärmad transformatorlåda eller liknande. Avbrottet kanske kommer när läskkylen rasslar igång eller när Bosse fuzzar loss på sin elbas. :)

 

Annars vore det "enkla" sättet att få svar att ersätta en av Macarna med en pc som ni vet fungerar på rätt sätt. Fungerar det utan avbrott så har ni svaret att det är hos Macen felet ligger. Kommer samma avbrott i alla fall är det i förbindelsen.

 

Annars, pröva med att sätta usb-förlängningen direkt i Macen och via usb-hubben. Om ni inte redan har testat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...