Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finss det nån som har koll på css här ?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Gäst iMatte

Jag gilar den logiska delen av websideutveckling, helst med hjälp av php. Men när det kommer till design börjar det krypa i kroppen på mig. De enkaste saker blir otroligt krångliga och svårstyrda. Jag använder stylesheet för att formge mina sidor, men får aldrig riktigt kläm på hur det fungerar. Till exempel har jag problem med att få kläm på utformningen av länkar. Jo, jag känner till klassen A, A:hover etc. Men om man nu behöver ha olika utformningar på länkar på en site, hur i helsike gör man då ? Det måste ju finnas en lösning, men jag hittar inget i mina böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skaffa CCSEdit!

2. Nåt i den här stilen?

Enkelt exempel på två olika stilar på länkar

1. I stylesheetet:
a	{ color: #000; text-decoration: underline; }
a:active	{ color: #000; text-decoration: underline; }
a:hover	{ color: #3c4; text-decoration: underline; }
a:visited	{ color: #000; text-decoration: underline; }
a:visited:hover	{ color: #3c4; text-decoration: underline; }

1. I webbsidan:
<a href=""></a>

2. I stylesheetet:
.gron	{ color: #0F0; text-decoration: none; }
a.gron:active	{ color: #0F0; text-decoration: none; }
a.gron:hover	{ color: #3c4; text-decoration: none; }
a.gron:visited	{ color: #0F0; text-decoration: none; }
a.gron:visited:hover	{ color: #3c4; text-decoration: none; }

2. I webbsidan:
<a href="" class="gron"></a>

3. Skaffa CCSEdit!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. du verkar har missat det jag tycker är bäst med hela CSS-konceptet.. nämligen klass-indelningen eller vad man skulle kunna kalla det (class?). Istället för att definiera utseendet för olika taggar så gör man några olika stilar, döper dom och använder dom var helst man vill i html-dokumentet. Jag brukar köra ett par stilar och sen bara definiera en egen stil för <p>-taggen.. font-taggen använder jag aldrig längre.

 

Känner mig mindre pedagogisk idag.. men du kanske kan utröna vad jag menar ur lite kod helt enkelt!? :)

 

<style type="text/css">

<!--

.nv { font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; font-weight: bold; color: #333333; text-decoration: underline}

-->

</style>

 

Sen kan det ju till exempel se ut så här i html-koden;

<span class="nv">

<p class="nv">

<a href... class="nv">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Hmm.. du verkar har missat det jag tycker är bäst med hela CSS-konceptet.. nämligen klass-indelningen eller vad man skulle kunna kalla det (class?).

Nejdå, ni missförstår mig. Jag använder css precis så. Mitt problem är bara just klassen för textlänkar. Om jag skriver så här:

 

A {
font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
color: #000066;
font-weight:bold;
}

A:HOVER {
   text-decoration: underline;
   color: #990000;
}

så har jag inga problem. Men om jag nu vill ha en annan utformning på en enda länk på sidan skapar jag en klass för den och anger den klassen i A-taggen.

Problemet är att flera webläsare (kolla Explorer 5.2) ignorerar den nya klassen och visar länken med utformingen för A-klassen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra med:

 

.namn a:link, .namn a:visited { }

.namn a:hover {}

.namn a:focus {}

 

Sen lägger du det på länken som en inline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...