Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TYCK TILL: Vad tycker du är sämst med Macen?


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag saknar HI-end interna ljudkort med mjukvara för avspelning av musik och filmljud (5.1 7.1).

Samt Blu-Ray stöd.

 

salakalle saknar!Ha det så bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider lite av musarm, tycker de skulle fixa tankeavläsning så man slipper röra varken mus el tangentbord. Det är väl vad jag kan komma på.

Sen så skulle den ju kunna baka semlor oxå förstås, det vore smidigt, men tja det är kanske att gå lite för långt, det får bli ett tillägg, inte alla som gillar semlor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Att de gjort Mac Mini så jäkla knölig när det gäller att utöka RAM-minne och byta hårddisk, kunde de löst smidigare.

 

Nöjd med det mesta annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en stor nackdel är företag vägrar utveckla sina tjänster för mac tex. sf-anytime osv. men det är ju inte riktigt macens fel....snarare windows-maffian.

 

förövrigt tror jag nog att fler macanvändare skulle använda sig av en hyrafilm-tjänst än vad windows-geeks gör. de använder ju datorn till att spela spel.

 

 

eller excell-tabeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Idiot-brandväggen i Leopard!

 

Väldigt svårt att komma på brister annars, jag är nöjd med nästan allt; från den lysande designen, priset och alla inbakade helhetslösningar och standarder (UNIX, USB, firewire mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att det inte finns någon vettig dator mellan mac mini och mac pro för dom som vill ha datorn och skärmen isär.

En mac mini täcker inte alla mina behov och en mac pro är overkill så det skriker om det.

 

Sen är finder väldigt efter resterande mjukvara.

 

Annars så känns nästan allt med macen frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna radera ordentligt från USB-minnen.

 

Att filen först försvinner från USB-minnet till sin egna papperskorg som är samma papperskorg som Macens och att man måste tömma den sen.

 

Riktigt bökigt att det inte är ordentligt gjort. Här vinner Windows shift+delete som tar bort allt utan omvägar.

 

Annars är det nog bara bra med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Att inte kunna radera ordentligt från USB-minnen.

 

Att filen först försvinner från USB-minnet till sin egna papperskorg som är samma papperskorg som Macens och att man måste tömma den sen.

 

Riktigt bökigt att det inte är ordentligt gjort. Här vinner Windows shift+delete som tar bort allt utan omvägar.

 

Annars är det nog bara bra med Mac.

Kan lösas genom att göra

rm -ra /Volumes/[USB-minne]/
där: [USB-minne] är namnet på din enhet

i terminalen :)

ED: Genom att använda flaggan 'a' blir man av med precis allt omedelbart, vilket johnsj verkade vara ute efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset, och att de inte har FireWire på MacBooken, what's up with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Priset, och att de inte har FireWire på MacBooken, what's up with that?

 

 

Då där två går liksom hand i hand så att säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den allra största nackdelen är att man har så lite möjligheter som användare att detaljstyra systemet. Apple har gjort det hela lite för färdigtuggat. OS X har en hel del idiotiska saker för sig som kraftigt påverkar användarvänligheten och användbarheten, men som man som användare inte kan komma undan, i alla fall inte med mindre än att man på allvar ger sig in och hackar systemet.

 

Några exempel:

 

1. Nått idiotskript körs med ojämna mellanrum, och verkar söka igenom alla hårddiskar. Hela processen tar lång tid (5-10 min) och under tiden är datorn inte användbar till mer än att slösurfa. Tyngre program än så får liksom inte kraft nog när datorn får ett sånt här tokryck.

 

2. Sökfunktionen som fanns i 10.3 var nära fulländning, men i 10.4 gick man över till ett system med mycket mindre kontroll och mycket mer jobb för att göra nästan samma sak som i 10.3. Helt i onödan. Från att ha haft ett system där jag mycket enkelt kunde detaljsöka efter specifika filer med bara ett par musklick, måste jag nu lägga många minuter på att "konfigurera" det korkade sökverktyget för att, i bästa fall, hitta lika bra.

 

3. Systemet har för många saker integrerade i sig. Safari var ytterst stabil i en tidigare version, men när man uppdaterar systemet, så ryker den tidigare version man har. Gör Safari till ett fullständigt fristående program, så vi själva kan få bestämma vilken version som är bäst. Man ska inte behöva behålla ett äldre system för att ha en välfungerande webbläsare.

 

4. Utveckla och skicka med ett välfungerande och säkert defragmenteringsprogram och sluta låtsas att ett sånt inte behövs. Alla hårddiskar behöver defragmenteras med jämna mellanrum, med undantag för hårddiskar som innehållet aldrig ändras på, men hur många har såna?

 

5. Fixa en inställningsmodul för filtypshantering, och gör om systemet så att programlänkning till filtyper verkligen fungerar. Som det är nu ligger det på filnivå, inte på systemnivå. Det får det idiotiska resultatet att om man ändrat förstahandsvalet för JPEG till programmet Preview, men sen laddar ner en bildfil som skapats av ett annat program, så blir det ofta så att de nya filerna försöker öppnas med nåt helt annat än Preview. Det här felet har funnits i OS X så länge jag har använt det (10.1 -> nu), och det finns inga tecken på att felet kommer att rättas till. Om det är avsiktligt så för att folk ska kunna välja att öppna olika filer med olika program, så borde det göras till en användarinställning så att vi som avskyr det nuvarande sättet kan välja bort det och ha en global, tvingande programkoppling för varje filtyp.

 

Ok, det var de värsta felen i OS X som jag kom på nu, men det är ofta nåt jag stör mig på, som antingen är grovt ogenomtänkt eller bara onödigt krångligt gjort.

 

Sen finns det ju fel på hårdvarusidan. Blanka skärmar på de bärbara? Vem i helvete kom på nåt så idiotiskt? Naturligtvis handlar det om att man kan få en kass skärm att se lite bättre ut när kontrasten "fuskhöjs" med den blanka skärmytan, men den blir ju ett helvete att arbeta med om man inte är i ett mörkt rum! MATT yta ska det vara!

 

FW ska självklart vara med i varje datormodell. Allt annat är vansinne. Jag är glad att nya Minin fick det, trots rykten om motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

När jag skriver över en fil med en annan version, får jag inte se när de här filerna är senast sparade. När olyckan är framme, kan man av misstag råka byta ut en nyare version mot en äldre. Det borde gå att ta fram till nästa version av Mac OS. Eftersom jag switchade 2003 och har använt PC med Windows på jobbet fram till förra året, vet jag att det här fungerar i Windows och har gjort så i många år. Det kan vara bra att kunna se hur gamla filerna är, särskilt när man vill rensa bort dubbletter av dem.

 

En sak till som jag också önskar mig: när man råkar ta bort ett program som följer med vid systeminstallationen och vill ha tillbaka det, finns det ingen chans att få det. Härom dagen tog jag bort Mail, men det finns inget sätt att få det på plats igen utan att installera om systemet med Arkiv/Installera. I stället för Mail blev jag tvungen att installera Opera som har en e-postklient som kan hantera IMAP-servrar, precis som Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på ännu en gigantisk miss.

 

Man kan inte navigera bland dialogrutors knappar med tab eller piltangenter. Det är faktiskt riktigt användbart, och funkar utmärkt i Windows. I OS X måste man använda mus till så förbannat mycket. Störande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på ännu en gigantisk miss.

 

Man kan inte navigera bland dialogrutors knappar med tab eller piltangenter. Det är faktiskt riktigt användbart, och funkar utmärkt i Windows. I OS X måste man använda mus till så förbannat mycket. Störande!

 

 

jora det (tab) går alldeles utmärkt.

 

kanske ska kolla igenom dina inställningar innan det sätts igång o klaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, ja tabba går, men när jag sen trycker enter, så blir det lik förbannat det alternativ som är blåmarkerat, dvs inte det som är blå halo runt (det som tab flyttar på).

Tab är med andra ord bara kosmetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
5. Fixa en inställningsmodul för filtypshantering, och gör om systemet så att programlänkning till filtyper verkligen fungerar. Som det är nu ligger det på filnivå, inte på systemnivå. Det får det idiotiska resultatet att om man ändrat förstahandsvalet för JPEG till programmet Preview, men sen laddar ner en bildfil som skapats av ett annat program, så blir det ofta så att de nya filerna försöker öppnas med nåt helt annat än Preview. Det här felet har funnits i OS X så länge jag har använt det (10.1 -> nu), och det finns inga tecken på att felet kommer att rättas till. Om det är avsiktligt så för att folk ska kunna välja att öppna olika filer med olika program, så borde det göras till en användarinställning så att vi som avskyr det nuvarande sättet kan välja bort det och ha en global, tvingande programkoppling för varje filtyp.

Håller fullkomligt med, detta är superirriterande (och en anledning för mig att ha Previwe i Dockan)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Heh, ja tabba går, men när jag sen trycker enter, så blir det lik förbannat det alternativ som är blåmarkerat, dvs inte det som är blå halo runt (det som tab flyttar på).

Tab är med andra ord bara kosmetiskt.

Tryck space så funkar det -korkat men sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Heh, ja tabba går, men när jag sen trycker enter, så blir det lik förbannat det alternativ som är blåmarkerat, dvs inte det som är blå halo runt (det som tab flyttar på).

Tab är med andra ord bara kosmetiskt.

Tryck space så funkar det -korkat men sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Hm, jag kom på en grej till som är störig -avsaknaden av blå laddningslist i Safari 4 :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpspriset, särskilt nu med den dåliga kronkursen, och att vissa program och tjänster inte finns eller funkar med Mac, t ex Sopcast för att se på Live-fotboll. Inte allt som är Apples fel, men det är detta som är sämst med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tab är med andra ord bara kosmetiskt.

 

 

mm precis...för att det ska se snyggt ut....endast.

 

skit bakom spakarna som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag kom på en grej till som är störig -avsaknaden av blå laddningslist i Safari 4 :blushing:

Den ser man inte för det går så snabbt att ladda sidan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att apple borde köpa upp pathfinder och ha det istället för dagens finder. Många smarta lösningar där. T ex flikarna, fältet där man kan lägga filer man inte riktigt vet direkt vad man ska göra av, att man kommer åt alla sina program från fältet högst upp till vänster mm...

Det vore mumma och iaf jag skulle vara nästan 100 % nöjd då mot dagens 96,7 % :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt svår fråga...

1. Jag vill ha bättre grafikkort, men jag vill inte att ljudnivån går upp samt att batteritiden går neråt... Så då är väl Apples riktlinje den optimala för mig på den punkten.

 

2. Datorerna är lite väl dyra, å andra sidan så är de otroligt vackra, helt integrerade med mjukvaran och man får otroligt mycket för pengarna, så det betalar jag gärna extra för!

 

3. Datorn har alldeles för få portar och video utgångar liksom 2 USB bara, men jag har å andra sidan aldrig använt mer än 1-2 USB i batteridrift och om jag sitter stationärt med min Macbook så har jag en USB hub och det ser väldigt rent ut när det är färre portar...

 

Äsch det här var för svårt, jag är helnöjd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...