Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få igång din Fotoinspiration!


Landberg

Rekommendera Poster

En till från mig.

 

Ljus från en blixt som slår in i en vägg bakom mig.

post-6555-1236942488.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Här är en bild jag tog spontant på en elev till mig med min Rolleicord i onsdags.

 

(Hittade inte min 120 filmhållare, var tusan den är, så jag scannade bilderna genom att placera dom direkt i scannern, det var inte så lätt att få dom raka, varav den snea bilden.. Ska omscannas så fort jag umm.. städat här hemma. )

post-9744-1236947406.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jerry:

 

Gillar din bild en skön ögonblicksbild som är taget med en analog kamera (respekt till det) Jag blir varm i kroppen när jag ser att det fortfarande finns folk som kör analogt! =)

 

Kör hårt och håll fast vid filmen.!

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landberg:

Ett fint och intressant porträtt , som jag personligen skulle vilja se med mera kontrast.Jag antar att du själv valt att göra den kontrastlös?!

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar tråden så för att hålla den vid liv så lägger jag upp en ny bild.

Den kommer från samma tillfälle som den andra bilden jag lagt upp i tråden.

 

f= 2.0

1/160

iso= 800

b= 50mm

post-20526-1237027110.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50mm

f/1,4

 

lite lek i Nikon Capture NX

 

 

post-19354-1237027611.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landberg:

Ett fint och intressant porträtt , som jag personligen skulle vilja se med mera kontrast.Jag antar att du själv valt att göra den kontrastlös?!

 

/Danne

 

Yes, helt medvetet val!

 

Din bild var nice!

 

Leo, jag är inget fan av att blanda svartvit och färg, skulle gärna vilja se den bara i svartvit...

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V.12 | linjer

 

Tja!

 

Då var det dags för nästa läxa. Temat är linjer. Denna gången får ni tolka det mera fritt då bilder som bygger på linjer ofta är mer åt konsthållet än mycket annan fotografi. Fotot får innehålla levande ting men det ska finnas ett tydligt drag av linjer!

 

Att tänka på:

 

Tänk på gyllene snittet (tredjedelar). Men tänk också på att inga fotoregler är ett måste!

 

Här har ni ett exempel från mig.

 

port-14.jpg

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild jag tog i sommras på Oslos nya opera hus.Det finns ju en del linjer i bilden.

 

 

/Danne

post-20526-1237226945.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt som fan!;) Tanken är dock att vi ska ta nya foton till varje uppgift, Mina bilder är bara exempel. Men galet fin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev visst lite sent det här :blushing:

Men jag vågar mig på en ansikts-postning ändå :crossfingers:

 

post-15359-1237236933.jpg

 

f=3.5

1/10

iso 400

 

Ovan nämnda bild av min far, ljusade upp ansiktet något och lade på en vinjettering i Lightroom.

Gillar ansiktsdragen, det sotigt skitiga och den starka kontrasten men som sagt är ju bakgrunden ganska plottrig...

 

Bilden nedan blev jag riktigt nöjd med. Frits tog en paus i kriget mot pappersbiten utanför bild :borstatanderna:

 

post-15359-1237237602.jpg

 

f=2.0

1/15

iso 400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i första inlägget, man får när som helst göra en gammal uppgift! Gillade gubber massor! Katten kändes lite underexponerad..

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i första inlägget, man får när som helst göra en gammal uppgift! Gillade gubber massor! Katten kändes lite underexponerad..

 

Haade!

 

Tack för kritiken! Håller inte med om katten dock, gillar när det är lite underexponerat och småmystiskt, men alla har vi våra preferenser :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ingen annan skriver passar jag på att posta vidare!

Gillar din senaste bild LEXrasta, ja dom andra med men särskilt den sista.

För tankarna till omslaget av Absolution med Muse. Skumt, oändligt och frihetsklingande ^_^

 

 

Postar också en bild på veckans tema:

 

post-15359-1237322373.jpg

 

f: 4.5

s: 1/1000

iso: 80

 

Några tankar kring denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linjer,långa perspektiv,ödesmättat. Då vill jag ha stor rymd någon stackars ensam liten mänska.

Använder helst vidvinkel. Dunkel färg eller kall ljus miljö.

Här dessa kamera-parametrar: 1/4s f5,6 FL 17mm ISO 200 * 1/100s f3,5 FL32mm ISO400

1/40s f3,5 FL 28mm ISO400.

 

Hälsar salakalle. :crossfingers: Ha det så gott.

post-35780-1237333645.jpg

post-35780-1237333667.jpg

post-35780-1237333693.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt adde och salaskalle!

 

Jag försökte mig på nått mera enkelt..

post-6555-1237334558.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på gyllene snittet (tredjedelar).

Haade

 

Tredjedelar?

(1+sqrt(5))/2 har vad med tredjedelar att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild på tunneln som kommer om man går från Hötorget mot Östermalm.

 

ISO 500

f/5

1/50 s

 

(5*10^n is the shit!)

post-25564-1237371637.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tredjedelar?

(1+sqrt(5))/2 har vad med tredjedelar att göra?

 

Hängde inte riktigt med:P

Hittade nån bild på nätet som förklarar..

tredjedelar.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängde inte riktigt med:P

 

Hittade nån bild på nätet som förklarar..

tredjedelar.jpg

 

(1+sqrt(5))/2 = gyllene snittet

 

Man har helt enkelt delat in bilden i "gyllene rektanglar", men det har ju inget med 1/3 att göra. Om man nu tror på gyllene-snittets magi borde det ju inte spela roll hur många gyllene rektanglar det är man delar in den i?

 

Wiki - Gyllene Snittet

 

Gyllene snittet är överskattat inom mycket! (inte naturen dock....)

 

a+b/a = gyllene snittet

post-25564-1237372704_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nästan enkelt förklarat är en tredjedel. Japps, jag använder mig nästan aldrig av det.. Nej vet att det inte är exakt 3e-delar. Men alla fotolärare jag haft pratar om att runda av det till tredjedelar, lika så om du tittar i alla redigeringsprogram så tar den fram tredjedelar.. Men du har helt rätt vispen!

 

Har inte sagt att jag är nån lärare! Ger bara ut övningar med lite tips!:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet bidrag i all enkelhet.

 

post-5415-1238069596.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1+sqrt(5))/2 = gyllene snittet

 

Man har helt enkelt delat in bilden i "gyllene rektanglar", men det har ju inget med 1/3 att göra. Om man nu tror på gyllene-snittets magi borde det ju inte spela roll hur många gyllene rektanglar det är man delar in den i?

 

Wiki - Gyllene Snittet

 

Gyllene snittet är överskattat inom mycket! (inte naturen dock....)

 

a+b/a = gyllene snittet

 

Fast poängen inom just foto är att man delar in bilden i tre vertikala och tre horisontella fält. Att det skulle falla inom ramen för gyllene snittet stämmer inte ens om det ursprungliga bildutsnittet håller det gyllene snittet. "The rule of thirds" brukas även med alla bildformat även fyrkantiga och wide-bilder. Jag tror att gyllene snittet är en sak och att "The rule of thirds" är något helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I trust in the power within Sinatora!

 

Nu har jag ingen aning om vad det är för läxa vi är på men jag tror mig komma ihåg att det är ok att posta en gammal läxa.

 

Jag har länge varit ett fan av High-Key bilder men aldrig någonsin lyckats få till någon vettig överhuvudtaget... Nu är jag närmare än någonsin (vilket iof säger väldigt lite) och vill ha lite kritik på detta.

 

F/2.8

ISO 400

1/30 s

post-25564-1238331851.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har länge varit ett fan av High-Key bilder men aldrig någonsin lyckats få till någon vettig överhuvudtaget... Nu är jag närmare än någonsin (vilket iof säger väldigt lite) och vill ha lite kritik på detta.

 

F/2.8

ISO 400

1/30 s

 

Jag har aldrig pysslat med High-Key bilder så jag är inte riktigt rätt person att kritisera den aspekten av bilden. Ögonen är skarpa, kanske lite väl skarpa, en smaksak kanske, men det ser ut som att du har lagt väldigt mycket skärpa på just ögonen. Jag skulle lägga lite mer skärpa på munnen för att väga upp ögonen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...