Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Testa Linux. Vilken version ska man ta?


mps

Rekommendera Poster

Har fått för mig att jag vill testa Linux.

Och planen var då att skaffa en billig begagnad dator och sen slänga in någon kul Linux version samt XP(kanske 7).

Har lite Windows program jag vill köra, och vill inte ha det på Macbooken.

 

Beryl ser intressant ut.

Men vad är minumumkraven för det?

Hittar olika spec på olika sidor.

 

Vill ha en så liten dator som möjligt.

Gärna något i Shuttle väg.

Och billigt skall det vara...haha

 

Vad för någon är minimum för att köra dubbla OS enligt ovan?

Vilket Linux är rekomenderat till nybörjare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i Windows.

 

Jag rekommenderar starkt Ubuntu! PClinuxOS är också rätt fint. Men Ubuntu är nog bäst för en nybörjare.

 

Om du nu tänker fördärva en dator genom att installera Windows, gör då det först. Ubuntu är mycket bättre på det här med att dela upp diskutrymmet till vardera system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu brukar funka för dom flesta. :)

Jag kör det just nu på min Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i Windows.

 

Jag rekommenderar starkt Ubuntu! PClinuxOS är också rätt fint. Men Ubuntu är nog bäst för en nybörjare.

 

Om du nu tänker fördärva en dator genom att installera Windows, gör då det först. Ubuntu är mycket bättre på det här med att dela upp diskutrymmet till vardera system.

 

Två svar med samma rekommendation. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu brukar funka för dom flesta. :)

Jag kör det just nu på min Macbook.

 

Hur? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubumtu it is!

 

Så vad för spec behövs för att föra det stabilt och flytande?

Kan man köra det på en Asus One?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat Ubuntu, men upptäckte att det var problem att få det att fungera under Parallels. Fick köra en äldre version.

Open Suse, däremot, har fungerat fantastiskt fint. Det är ett bra och kompetent system och fulladdat med mjukvara.

 

På en dator med enkel hårdvara kan man köra Damn Small Linux, TinyMe Linux eller Puppy Linux - av dessa är nog Puppy det mest grafiskt snygga och enkla.

http://www.puppylinux.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Ubuntu 8.10, Kubuntu 9.04, openSUSE 11.1 och Fedora 10 på två olika PC med AMD-processorer på 1,6 resp. 1,75 GHz. Alla fyra är riktigt bra, men skiljer sig åt en aning.

 

Ubuntu använder Gnome som fönsterhanteringssystem. Jag gillar KDE så jag gick raskt vidare till Kubuntu.

Kubuntu 9.04 är ännu så länge en beta-version med KDE 4.2. Den är enkel att installera och hittade själv mitt Geforce-kort och drivrutiner till det.

 

Men jag gick ändå vidare till openSUSE 11.1 eftersom jag inte fick den analoga ljudporten att fungera på min PC. Den digitala ljudutgången prioriterades hela tiden. openSUSE 11.1 har stöd för det mesta i hårdvaruväg. Tyvärr hjälpte det inte för mig så jag bytte dator med annat moderkort, processor och grafikkort (ett lite bättre ATI).

 

Sen installerade jag Fedora 10 med KDE 4.2. Den är min favorit hittills. Snabb och stabil. Den behåller jag tills vidare på min ena PC. Fedora 10 med KDE 4.2 påminner en hel del om Mac OS X. Den har även en del snygga effekter som varken Windows eller Leoparden har. Open Office 3.0 följer med gratis och den svenska översättningen är utmärkt genomförd. Som webbläsare föredrar jag Firefox. Det jag saknar är iTunes, men det finns en del andra musikspelare att välja mellan. Amarok är default musikspelare i Fedora 10 med KDE 4.2.

 

Jag har även testat Linpus Lite som är en mindre distro anpassad för enklare datorer. Den levererades tidigare med Acer Aspire One. Linpus Lite är inte alls dum om man vill modernisera en gammal dator. Gränssnittet är riktigt fräscht med knappar hämtade/snodda från Apples Agua. Jag testade den på en riktigt gammal PC med Pentium II på 400 MHz. Det mesta fungerade utmärkt, men vissa tunga sidor på nätet gjorde att webbläsaren kraschade. Inte så konstigt kanske.

 

Ska jag ge betyg så ger jag 10 poäng till Fedora 10,

9 poäng till openSUSE 11.1 och 8 poäng till Ubuntu och Kubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...