Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CoolBook ett måste för Air ägare


"Zebbe"

Rekommendera Poster

B/2 gör att jag får 798MHz Sebbe, Inte 600MHz men jag har en 2a generations MBA precis som alifarzin83

Kan det va det som gör det? Att du inte har den nyaste generationen 1.86MHz?

 

En temp på mellan 46 - 52 grader är helt perfekt förresten alifarzin. Det händer att den går upp till 100 ibland

om du kör bägge CPU till max i CPU test.

Throttling skall vara ikryssad och ställd på "Low" om du bara kör ett par, på "Medium" om du har 2 - 3par (som

man får om man klickar i "Default") samt "High" om man kör 4 eller fler par

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alifarzin83
B/2 gör att jag får 798MHz Sebbe, Inte 600MHz men jag har en 2a generations MBA precis som alifarzin83

Kan det va det som gör det? Att du inte har den nyaste generationen 1.86MHz?

 

En temp på mellan 46 - 52 grader är helt perfekt förresten alifarzin. Det händer att den går upp till 100 ibland

om du kör bägge CPU till max i CPU test.

Throttling skall vara ikryssad och ställd på "Low" om du bara kör ett par, på "Medium" om du har 2 - 3par (som

man får om man klickar i "Default") samt "High" om man kör 4 eller fler par

 

Tack zn8ke för ett snabbt och utförligt svar. Vad jag förstår det som så räcker det ha köra på default inställningar och ha programmet igång från uppstart för att datorn ska bli en aning svalare och fläkten tystare.

 

B/2 vet jag inte vad det är men det har jag inte kryssat i. Ska det göras möjligtvis om du tittar på mina värden:

 

798 MHz 0,9250 V

1596 MHz 1,0000 V

 

 

Tack återigen för alla svar. Väldigt uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena... Så här gjorde jag (från huvet nu så jag kan inte hjälpa om jag glömmer nåt, sitter inte med macen nu)

 

1, klickade ifrån throttling active (tillfälligt så att "set" går att använda)

2, klickade "clear" och sen "default". Markerade det högsta MHz värdet och klickade "add"

3, ändrade i dropdownmenyen till höger så att voltantalet på det paret blev 0,925V (1862MHz - 0,925V)

4, Klickade på "Set" (detta paret skall då ramla in under "information" nere till vänster)

5, klickade i Throttling active samt LOW (då jag bara har ett par behövs inte mer throttling)

6, klickade save (samt "NO" på frågan om du vill testa)

7, körde CPU testet i 10 min med "huge" inställt (samt nåt annat som jag kan fylla i) för att kolla om detta par va stabilt

 

När du sen (med bara ett par) kör på batteri och vill spara lite på batteriet så öppnar jag coolbook och kryssar för B/2

Du kör då på halva bussfrekvensen (eller vare heter)

 

1862MHz - 0,925V är inte att Underklocka men det är "Undervolta" vilket skall spara batteri samt hålla macen cool :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

när ja har gjort mina inställningar å aktiverar det så fryser datorn efter en stund.. å då måste ja starta den i säkert läge..

 

är en iar gen2 2.1ghz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när ja har gjort mina inställningar å aktiverar det så fryser datorn efter en stund.. å då måste ja starta den i säkert läge..

 

är en iar gen2 2.1ghz

 

Jag läste någonstans att efter SMC 1.2-uppdateringen ska man inte köra coolbook eller andra program som mixtrar med CPUn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att efter SMC 1.2-uppdateringen ska man inte köra coolbook eller andra program som mixtrar med CPUn?

 

 

SMC 1.2? jag e helt ny på mac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En BIOS-uppdatering. Antingen har din maskin SMC 1.2 vid leverans eller så finns det att ladda hem under programuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En BIOS-uppdatering. Antingen har din maskin SMC 1.2 vid leverans eller så finns det att ladda hem under programuppdateringar.

 

 

oki ska man ta bort den uppdateringen eller va ska man göra nu. Betalade endå för ett program som ja trodde skulle funka.

 

har skickat till support på cooolbook men inte fått ngt svar på över en vecka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...