Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk som gör andra hårddiskar osynliga!?


swogg

Rekommendera Poster

Hej, har en gammal hårddisk från en PM 6100 på standard 250mb som innehåller en del program och dokument. När jag nu försöker överföra dessa data från denna till min 7300/166 som har plats för två hårddiskar, tar den över och bootar på denna, os 7.55, och min vanliga, på 8 gigg syns inte alls, varken för montering eller som alternativ startdisk. Jag har provat att byta plats med andra hårdisken och cd anslutningen, men samma "osynlighet". Jag har även provat att boota med en cd innehållande os 8.5, men med samma resultat, dvs bara den 250mb hårdisken syns. Den tycks med andra ord utesluta andra hårdiskars inblandning men tillåta diskett och cd. Jag har kört denna dator med en annan härddisk, dvs min vanliga på 8g och den andra på 3gigg utan problem så problemet ligger inte där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du anslutit disken, kan det vara så att du byglat den fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte 6100:an scssi-hårddisk? I så fall kanske du har någon annan scssi-enhet med samma id-nr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en vettig förklaring. Hur ändrar man id't?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Vet inte omjag uppfattade problemet rätt, men...

Den ena ska väl byglas som master och den andra som slave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte omjag uppfattade problemet rätt, men...

Den ena ska väl byglas som master och den andra som slave.

Hur göra det? Ska kasta in en ide-disk i min PM G4 och har bara originalet.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, problemet är löst. Under hårddisksläden fann jag en jumper, liten mycket liten men ändå närvarande. Jag flyttade den ett par gånger och nu syns hårddisken men datorn startar på den stora disken. Jag var lite klantig, men lärde mig nåt. Tack alla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Vet inte omjag uppfattade problemet rätt, men...

Den ena ska väl byglas som master och den andra som slave.

Hur göra det? Ska kasta in en ide-disk i min PM G4 och har bara originalet.... :)

Det brukar sitta ett litet klistermärke någonstans på disken, det visar hur byglarna ska sitta för de olika alternativen.

Alternativt kan man kolla på tillverkarens hemsida.

 

Hej och tack, problemet är löst. Under hårddisksläden fann jag en jumper, liten mycket liten men ändå närvarande. Jag flyttade den ett par gånger och nu syns hårddisken men datorn startar på den stora disken. Jag var lite klantig, men lärde mig nåt. Tack alla...

Bra, då var det "bygel-fix" som gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl det :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Byglar och jumprar är samma sak om någon skulle undra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pullover är något annat ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en HD med Os 7.5.5 har HFS std som inte kan

se en HD med HFS+.

Os 8.5 ser både HFS std och HFS+

Altså har båda HD HFS std?

 

Where have all my files gone?

 

Angus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...