Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

C++


Ptr_w

Rekommendera Poster

Jag håller p åatt lära mej C++ och vill göra lite övningar... kan jag använda Xcode till det??

isof vilken av dom olika alternativen ska jag ta när jag skapar nu fil...

och vad ska jag göra med a.out??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ska gå bra. Du tycks ha kommit en bit då du undrar om vad du ska göra med a.out?

 

Jag sitter inte vid datorn nu, och pysslar inte till vardags med Xcode. Men prova köra a.out från terminalen, alternativt tror jag Xcode ska ha en möjlighet att köra std-out program direkt. Finns inte "kompilera och kör" i menyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men det är ju bara övningar... och jag blev lite less att använda vi och g++ .

 

jag lyckas inte köra dom från terminalen.... och när jag ska göra nån övning i Xcode så har man ju massa alternativ, man ska ju först välja mella carbon och cocoa och sen massa andra saker som jag inte har en aning om vad det är...

 

sen när jag har skrivit ner det i Xcode så har det inte gått att vällja compile från menyn utan den har varit skuggad... vad är det för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Xcode så skulle jag tro att du vill använda "Tool: C++ Tool", den inkluderar länkning mot libstdc++ för vanliga C++ klasser och en exemple fil(main.cpp) med en "hello world" funktion, som kompilera och kör utan problem.

 

Om du kör från command line så kan du behöva skriva ./a.out (om du inte döpt om binären till något annat), "./" anger att binären finns i den loka mappen, alternativt om du vill slippa detta så kan du lägga till "." i din PATH variable (kolla bash och .bashrc).

 

 

ps: "echo $SHELL" kan du använda för att kolla vilket shell du använder tex bash

"echo $PATH" kan du använda för att kolla vilka sökvägar som finns i PATH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...