Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kan en 80 Gb hårddisk bli till 54 efter installation av leopard?


ibookg4

Rekommendera Poster

hej! Jag har precis fått min hårddisk utbytt av apple. Den skulle vara på 80 Gb och när jag fick tillbaka den, med Tiger installerat visar den bara 61 GB tillgängligt. Jag har nu installerat Leopard och då är det bara ca 54 Gb tillgängligt.

 

Ska det vara så här? Tar operativsystemet verkligen 26 GB utrymme? Skulle isåfall gärna vetat detta innan. Det betyder ju i praktiken att jag bara kan fylla min dator med typ 40 gb. Det blir ju inte så mycket musik som jag hoppats...

 

Tacksam för svar, så jag vet om jag ska gå tillbaka till affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä låter konstigt. Leopard ska inte ta mer än runt 11gb om jag minns rätt. Kör en om-installation (radera/installera) och sen innan du börjar installera så klicka "anpassa" och tabort alla språkfiler (förutom det språket du använder såklart) och sen alla skrivar drivrutiner som du bara kan dra hem från ditt märkes hemsida till den du har istället. Det ger dig runt 4-5gb mer plats. Sen som sagt gör en ren installtion så du inte uppgraderar från Tiger->Leopard. Om problemet kvarstår efter det så gå med den till serviceställe tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var bra tips, jag har funderat på ominstallation. Dock: när jag fick tillbaka datorn från macforum så var bara 61 Gb tillgängligt. Så min uppgradering till Leopard har "bara" tagit 7 Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä låter konstigt. Leopard ska inte ta mer än runt 11gb om jag minns rätt. Kör en om-installation (radera/installera) och sen innan du börjar installera så klicka "anpassa" och tabort alla språkfiler (förutom det språket du använder såklart) och sen alla skrivar drivrutiner som du bara kan dra hem från ditt märkes hemsida till den du har istället. Det ger dig runt 4-5gb mer plats. Sen som sagt gör en ren installtion så du inte uppgraderar från Tiger->Leopard. Om problemet kvarstår efter det så gå med den till serviceställe tycker jag.

Vad jag hört ska man inte ta bort engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet. och inte andra språk man kan tänkas använda lite då o då. Ringer macforum imorgon, oroar mig för att det ska ta två vekcor igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört ska man inte ta bort engelska.

Vad jag hört _kan_ du inte ta bort engelska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä låter konstigt. Leopard ska inte ta mer än runt 11gb om jag minns rätt.

 

Låt mig gissa.. en 80Gb-hårddisk på ca 73 "riktiga" Gb (min 250Gb står som 232,89Gb i Systeminfo)

- 11+Gb för en full install (är den från samma skiva jag fick till min MacBook är där iLife + trial iWorks med) = ca 62 Gb kvar. Inga större mysterier m.a.o.

EDIT: Nej, engelska är en dålig idé att ta bort, det går inte heller om jag inte minns fel från min Leopard-installation då Engelska var "gråat". Alla andra språk var bara att bocka bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Vet inte om jag är glad: två veckors byte av hårddisk eller leva med 54 Gb? grr känner mig lite lurad. Nåja jag får väll själv ta o installera en större hårddisk i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört _kan_ du inte ta bort engelska...

Ah, det vore ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O, det finns mycket plats att vinna om man vill (eller - som i mitt fall - måste)

 

1. Språkfilerna tar några GB (kan man avlägsna med programmet 'Monolingual')

2. Miljarders-miljoners skrivardrivrutiner kan man bara ta bort (fast då får man räkna med att ladda ner nya när man ansluter till en ny skrivare - som Tonårsjesus skriver)

3. Leopard har en defaultfunktion där den skriver ner hela internminnet på en fil på hårddisken (kallad 'sleepimage'), detta för att man ska kunna starta igen efter sleep-mode och 'batteritorsk'. Funktionen kallas 'hibernate mode' och kan stängas av med Terminalkommando. Någonstans på din hårddisk ligger alltså en fil stor som internminnet, i mitt fall 2 GB - i ditt kanske ännu större.

(4. Glöm inte att - som Jarting säger - kasta mappen 'Previous System' också)

 

Allt det här har minskat min hårddiskanvändning med upp till 10 GB.

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Vet inte om jag är glad: två veckors byte av hårddisk eller leva med 54 Gb? grr känner mig lite lurad. Nåja jag får väll själv ta o installera en större hårddisk i framtiden.

Din förra hårddisk rymde inte mer den (om det var en 80 GB), det du kan spara in på är språkfiler, skrivardrivrutiner, previous system etc. I övrigt beror det på den ständiga förvirringen mellan bits och bytes. Eller hur det nu var, jag har aldrig brytt mig om att lära mig detta, bara förstått att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika för mig min 320gb disk blev en 298gb disk, lite snopet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika för mig min 320gb disk blev en 298gb disk, lite snopet :(

Ännu värre... 297,77 GiB :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu värre... 297,77 GiB :P

 

 

Hur kunde du veta att jag avrundade till 8 ? :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

320 * 10^9 = 298 * 2^30.

 

Min 320GB-disk är faktiskt 297,97 GiB, så rätt nära 298 GiB.

 

Värre är det med terabyte-disken. "Bara" 931,39 GiB får man ut där, så nästan 70 gig har "försvunnit". Fast egentligen är det ju inget som försvinner; man bara räknar på två olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag pratat med macforum. de säger också att det är normalt och rekomenderar radera o installera. sedan ska jag slänga mapen "previous system" Tackar för alla tips. Nu ska jag testa. Jag återkommer med info om hur mycket Gb jag sparat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 320GB-disk är faktiskt 297,97 GiB, så rätt nära 298 GiB.

Det är min 320GB också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

320 * 10^9 = 298 * 2^30.

 

Min 320GB-disk är faktiskt 297,97 GiB, så rätt nära 298 GiB.

 

Värre är det med terabyte-disken. "Bara" 931,39 GiB får man ut där, så nästan 70 gig har "försvunnit". Fast egentligen är det ju inget som försvinner; man bara räknar på två olika sätt.

 

Vänta nu, varför är din disk större än min...?

Vad kör du för filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, varför är din disk större än min...?

Vad kör du för filsystem?

Så här ser min ut, PPC.

post-180-1235404669_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

schysst! Nu har jag 63 Gb efter radera/ installera, tagit bort språkfiler och skrivar drivrutiner. Detta kan jag leva med!

Tack för tips o ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vänta nu, varför är din disk större än min...?

Vad kör du för filsystem?

 

Vanlig HFS+ (journaled). Fast det skiljer ju bara 20 MB mot din.

 

Min hårddisk är en barracuda 7200.10. Kan tänka mig att de skiljer marginellt mellan olika tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig HFS+ (journaled). Fast det skiljer ju bara 20 MB mot din.

 

Min hårddisk är en barracuda 7200.10. Kan tänka mig att de skiljer marginellt mellan olika tillverkare.

Men vänta nu :chockadskeptisk:

 

jag har bara kapacitet på 215 gb i min imac som också är på 320 gb.

 

post-39314-1235410615_thumb.png

 

Eller juste jag har ju en windowspartion på 80 gb :P

 

post-39314-1235410681_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojdå. upptäckte att ilife inte kom med på installationen. Vad gör jag nu? Kan jag installera tiger verisionen från min externa hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig HFS+ (journaled). Fast det skiljer ju bara 20 MB mot din.

 

Min hårddisk är en barracuda 7200.10. Kan tänka mig att de skiljer marginellt mellan olika tillverkare.

Jag känner mig snuvad... att jag skulle få en Toshiba :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...