Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobileme-alternativen


Ulf_Lundh

Rekommendera Poster

Detta har väl ältats i förbannelse sedan Google sync kom, men;

Mitt Mobileme konto går ut efter sommaren och jag funderar på om jag verkligen vill ha / behöver kontot.

Det har varit strålande att backupa till samt synka adressbok och kalender men det är också det enda jag använt det till. Nu har jag precis testat dropbox som var OTROLIGT mycket snabbare och smidigare än iDisk och google sync verkar ju smidigt, även om jag inte ännu vågat ta steget över. Anledningen är att jag inbilar mig att Google Sync fortfarande är nytt och lider av barnsjudomar, vad tycker ni som använder det? Push-funktionen är otroligt viktig för mig, iaf när det gäller kalendern.

 

 

Jag vill också höra lite åsikter om dropbox (betalversionen) vs iDisk, gärna från er som gått över från iDisk till dropbox.

Finns det bättre alternativ till dropbox? Jag har förmodligen behov av 30-40GB utrymme.

 

Tack för alla åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Google Sync för min kalender och kontakter, och det fungerar alldeles utmärkt. Inga problem alls med Push. Det man lägger till i iPhone skickas direkt till servern och tvärtom.

 

Om du undrar vilka "barnsjukdomar" Google Sync har kan du kolla in här:

http://www.google.com/support/mobile/bin/a...amp;topic=14252

 

Läs mer om Google Sync för iPhone: http://www.google.com/mobile/apple/sync.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synkar min kalender med Google Sync och det fungerar riktigt bra. Sedan kan man ju också ladda ner program så att Google-kalendern synkar med iCal-kalendern på datorn, vilket också är riktigt bra.

 

Kontakterna synkar jag inte längre då Google inte har ett eget fält för postnummer. Det kanske är en liten detalj men jag tycker det ser fult ut med adresserna på det sätt Google formaterar dem. Det och att man bara kan synka tre emailadresser till varje kontakt är minus som gör att jag synkar kontakterna på det vanliga sättet.

 

Nu får vi hoppas att Google fixar sync till Gmail också så har man riktig push-email.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Google Sync och Dropbox

 

Har gjort en bloggpost om alternativ till mobilme här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synkar min kalender med Google Sync och det fungerar riktigt bra. Sedan kan man ju också ladda ner program så att Google-kalendern synkar med iCal-kalendern på datorn, vilket också är riktigt bra.

 

Kontakterna synkar jag inte längre då Google inte har ett eget fält för postnummer. Det kanske är en liten detalj men jag tycker det ser fult ut med adresserna på det sätt Google formaterar dem. Det och att man bara kan synka tre emailadresser till varje kontakt är minus som gör att jag synkar kontakterna på det vanliga sättet.

 

Nu får vi hoppas att Google fixar sync till Gmail också så har man riktig push-email.

Men du säger alltså att det enda som inte synkas med google och kontakter, r postnumret? Jag får endast namnen att synkas, resten dyker aldrig upp på min telefon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Google Sync och Dropbox

 

Har gjort en bloggpost om alternativ till mobilme här

 

WOW! Tackar för ett riktigt bra blogginlägg om precis det jag funderar över! :pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW! Tackar för ett riktigt bra blogginlägg om precis det jag funderar över! :pusspadig:

 

Tack själv för att du gillar det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du säger alltså att det enda som inte synkas med google och kontakter, r postnumret? Jag får endast namnen att synkas, resten dyker aldrig upp på min telefon!

 

Postnumret synkas men läggs till efter gatuadressen och har alltså inget eget fält. Detta uppstår i alla fall när jag synkar datorns adressbok med Gmail-kontakterna och sedan Gmail-kontakterna med iPhonen.

 

Om postnumret skulle få ett eget fält skulle alltså inte detta vara ett problem. Det uppstår ju för att Gmail inte har någonstans att lägga postumret och därför bara "klämmer in det" efter gatuadressen.

 

Varför bara namnen för dina kontakter synkas vet jag inte. Det låter underligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I utvärderingssyfte har jag nu köpt Spanning Sync (som tvåvägssynkar ical och Adressboken till google) samt Dropbox 50Gb utrymme. Mobileme är avstängt helt för att undersöka ifall jag verkligen klarar mig utan tjänsten. Hittils saknar jag inte mycket förutom att jobbets Exchange-konto inte fungerar längre. Får läsa den mailen enbart i E71:an men det funkar väl.

Dropbox funkar OTROLIGT mycket bättre än iDisk och är supersnabbt! Var orolig för push-funktionaliteten på Google-tjänsterna men de funkar fint. Dock har jag fel färger i kalendrarna, går det att fixa till ? Samma färger i iCal som i google men helt fel på iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går färgerna i iphonen inte efter de på datorn om man kör synk denna väg utan de kommer in i en ordning som börjar med orange, rött osv. (tror det är blått, lila, grönt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag fel färger i kalendrarna, går det att fixa till ? Samma färger i iCal som i google men helt fel på iPhonen.

 

Jag har inte hittat något sätt att ändra färgerna i iPhonens kalendrar. Så jag ändrade istället färgen i Google-kalendern och iCal-kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Får inte heller rätt färger i iphone hur jag än försöker i googles kalender. Hur gör man? Har en färg i datorn o en färg i iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också Dropbox och tycker det fungerar strålande, speciellt då jag har en Windows-burk på jobbet och kör Mac hemma. Att dela filer har aldrig varit enklare. Nu väntar jag bara på en iPhone-klient!

 

Syncar även kalendern med Google, och tycker det fungerar strålande! Kör även sync till Thunderbird på jobbet och iCal hemma. Har dock inte vågat lägga in kontakter än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...