Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur öppna låsta hårddiskar?


Per Vortoj

Rekommendera Poster

Har installerat Leopard i min G5 Power Mac och lyckades skapa två extra användare utan att jag förstod att jag gjorde det. Flyttade några filer från hårddisken där jag har Tiger och måste ha fått med något som jag inte skulle flytta. Lät datorn stå i vila under dagen. När jag kom hem (troligen har Eye-TV varit igång - eller försökt) var skärmen svart med följande text:

 

Darwin/BSD(G5.lan)(console)

Login:

 

Det vet jag inte vad jag ska ha till, men det återkom efter omstart och jag kom inte vidare, så jag installerade om Leopard. Då var alla hårddiskar låsta, förutom de två med operativsystem. När jag försöker öppna en låst hårddisk får jag beskedet att jag inte har tillräcklig behörighet. I info-fönstret (under delning och behörighet) står det att jag har anpassad åtkomst. Detta kan jag inte ändra (borde vara "Läsa och skriva"). "Bortse från ägarskap" hjälper inte heller.

Någon som har en lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Över 100 besök och helt 'tyst'. Jag har förstått på dem jag talat med (inkl. tekniker) att det är ett ovanligt problem. De ser ut som frågetecken när jag beskriver problemet. Nu har jag ändå lyckats lösa problemet till en del. Bara en hårddisk som fortfarande trilskas. Sannolikheten för att detta slags problem ska uppstå är uppenbarligen väldigt liten, men så här löste i alla fall jag problemet (kan ju vara bra att veta): Genom att kopiera den låsta hårddisken till en mapp på en annan hårddisk blev det möjligt att öppna den. Då uppenbarade sig nämligen en kryssa-i-ruta under kryssa-i-rutan "Delad mapp" i Info/Allmänt (under "Märkning"). Den hade att göra med att låsa eller inte låsa hårddisken. Genom att avmarkera den, öppnades disken. Efter att ha kollat innehållet och sedan raderat den ursprungliga hårddisken, kunde innehållet från kopian läggas tillbaka. Och allt var frid och fröjd - med just det problemet ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...