Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

få sitecom router och telias bredband att fungera


Grodan2

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är en ny macanvändare och försöker göra mig hemmastadd med den.. Den andra datorn vi har är en PC där vi har Telias bredband. Jag har nu köpt en Sitecom router WL-600. På set-up Wizard har jag installerat "Dynamisk Ip-adress" för det har telia. Hostname: (stod där från början) Stecomwl600 och på mac nr har jag skrivit i PC:ns nummer. Det är det det enda det står att man ska behöva fylla i. På systeminställningar på TCP/IP har jag valt DHCP i Konfigurera Ip4. Enligt manualen ska detta räcka och jag ska kunna komma ut på internet. Men så enkelt verkar det inte bli. Har ringt telia men de har ingen support till routrar. Det enda tjejen jag snackade med sade var att om man skulle använda telia skulle man installera så det var enet/encap routing vp8/vc35 (ubr). Kan det vara detta som gör att det inte funkar? För i nätverksdiagnosen står det att det endast är internet och servern som är misslyckat. Och på DNS-server har den andra datorns IP-nummer nu kommit fram. Var ställer jag in detta enet/encap..? Jag vill verkligen att det ska funka att använda routern! Jag är inte alls någon teknisk datorkunnig person i övrigt heller - så snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast måste ju att vara att stoppa kabeln ifrån telias modem i WAN-porten på routern och låta den sköta utdelningen till både din mac och pc.

 

Koppla in modemet och kör setup igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...