Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Microsoft har ju valt att hålla sig ifrån standarder"


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Helt rätt tänkt. Jag tycker att det är viktigt att skattepengar används på ett vettigt sätt och det kan aldrig vara bra långsiktigt att bygga sig in i ett fast system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dels så finns det fortfarande en massa äldre Macar kvar, och dels så hjälper det ju inte Linux-användarna. Men framför allt så kommer vi ju inte åt den snedvridna konkurrensfördelen som vi med offentliga medel ger åt Microsoft."

 

Ja för Apple följde ju väldigt många standarder innan MacOS X...

 

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad artikeln vill säga, men jag antar det är som allt annat politiskt det görs bara en massa idiotiska uttalanden.

Jag antar killen vill att stockholm byter från Windows till en annan platform, vad jag vet finns det ingen "platformsoberoende platform" förutom Java, och sitter han med JavaOS ett tag så lär han nog ångra att han drog upp frågan.

 

Och vad det gäller Windows, det finns inget hinder att man skaffar tredjepartsverktyg för att jobba mot platformsoberoende format, tex openoffice finns för Windows (och en mängd andra system)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad artikeln vill säga, men jag antar det är som allt annat politiskt det görs bara en massa idiotiska uttalanden.

Jag antar killen vill att stockholm byter från Windows till en annan platform, vad jag vet finns det ingen "platformsoberoende platform" förutom Java, och sitter han med JavaOS ett tag så lär han nog ångra att han drog upp frågan.

Han vill att allt material och program på servrarna ska fungera oavsett vilket OS användaren har. Sen om det är Windows, Linux eller någon annan typ av server spelar ingen roll bara det går att koppla upp och köra med olika operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han vill att allt material och program på servrarna ska fungera oavsett vilket OS användaren har. Sen om det är Windows, Linux eller någon annan typ av server spelar ingen roll bara det går att koppla upp och köra med olika operativsystem.

 

Det kan ju bli svårt då alla program inte är tillgängliga för alla platformar, och i mångafall är dom open source alternativ som finns väldigt begränsade funktionsmässigt.

Och jag antar det inte rör excel, word, powerpoint osv efter som dessa går att öppna utmärkt med tex open office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dels så finns det fortfarande en massa äldre Macar kvar, och dels så hjälper det ju inte Linux-användarna. Men framför allt så kommer vi ju inte åt den snedvridna konkurrensfördelen som vi med offentliga medel ger åt Microsoft."

 

Ja för Apple följde ju väldigt många standarder innan MacOS X...

 

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad artikeln vill säga, men jag antar det är som allt annat politiskt det görs bara en massa idiotiska uttalanden.

Jag antar killen vill att stockholm byter från Windows till en annan platform, vad jag vet finns det ingen "platformsoberoende platform" förutom Java, och sitter han med JavaOS ett tag så lär han nog ångra att han drog upp frågan.

 

Och vad det gäller Windows, det finns inget hinder att man skaffar tredjepartsverktyg för att jobba mot platformsoberoende format, tex openoffice finns för Windows (och en mängd andra system)

 

Oj vad aggresiv du är. Har du läst artikeln så hade du förstått att hans poäng är det som Hagman skrev nedan.

 

Jag ser inte heller nån fördel om licenspengar går till Apple istället för Microsoft. Men det är inte det som artikeln behandlar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad aggresiv du är. Har du läst artikeln så hade du förstått att hans poäng är det som Hagman skrev nedan.

 

Jag ser inte heller nån fördel om licenspengar går till Apple istället för Microsoft. Men det är inte det som artikeln behandlar

 

Jag har läst hela artikeln, och jag ser inte poängen överhuvudtaget. Om han kunde helt enkelt säga att jag vill att Stockholm ska köra linux för att minska licensavgifterna så hade artikeln varit 2-4 rader lång, det gör han inte istället drar han på absurda exempel istil med 'bristen på standarder gör det svårt för mac och linux användare'

 

Jag vet inte om jag är speciellt aggressiv heller, utan mer ifrågasättande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl fullt möjligt att göra webbaserad lösning i intranätet? Dvs, som Google Documents eller liknande försöker göra på webben, men göra det internt i det egna företagets nätverk - som körs via webbläsaren. Då kan klientdatorn sitta med Mac, Linux eller Windows, och ändå köra samma program och hantera samma dokument.

 

Det tror jag är framtiden för myndigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...