Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mini DisplayPort -> HDMI


mefi

Rekommendera Poster

Nu är jag inte insatt i HDMI och om man kan köra ljud via HDMI IN på tv. Om det går så har kanske denna adapter ljud in, så du får koppla ifrån ljudutgången på din mac. Svårt att veta eftersom det ej finns beskrivning eller bild om produkten.

 

Annars så får du köra separat ljudkabel mellan dator och TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte insatt i HDMI och om man kan köra ljud via HDMI IN på tv. Om det går så har kanske denna adapter ljud in, så du får koppla ifrån ljudutgången på din mac. Svårt att veta eftersom det ej finns beskrivning eller bild om produkten.

 

Annars så får du köra separat ljudkabel mellan dator och TV.

HDMI klarar att överföra 7.1 surround ljud, och detsamma gäller DisplayPort, men vad jag förstått är det oklart om Mini DisplayPort klarar detta. DP gör ju det, och jag tror att tekniken för att MDP ska göra det finns, men vet inte om det är integrerat i MacBookarna som finns uten idag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mini Displayport är bara en annan layout på själva kontakten och inte en egen signalstandard. Så ljud borde fungera då det bakas in i dataströmmen tillsammans med bilden. :)

 

Men...

 

Den stora frågan ligger snarare huruvida Apple har lagt till funktion för att just skicka ljud genom vad som egentligen är grafikkortet. Hos Apple Cinema LED Display (som använder Mini display port) använder Apple usb för ljudet. Det är skärmen som dyker upp i ljudinställningarna, inte Mini Displayport. ACLD är trots Displayport i praktiken ett externt usb-ljudkort. Jag tvivlar starkt på att Apple lagt till ljudmöjlighet via grafikkort/Displayport utan de betraktar det som en ren bildanslutning.

 

Observera att när man kopplar en adapter till displayport så är det ett rent genomsläpp av signalen. Displayport är i det läget tillsammans med adaptern egentligen inte mer än en annorlunda kontaktlösning. Det är grafikkortet som växlar över till att skicka rgbhv (för vga) eller tdms-data (för hdmi/dvi). Samma sak med ljudet. Ljudet måste komma någonstans ifrån och det är grafikkortet som måste baka in det i tdms-dataströmmen. Så för att få hdmi-ljud ut ur en Mac måste grafikkortet från början i praktiken vara ett hdmi-grafikkort med ljudmöjligheter. Och det är det ju knappast.

 

Problemet är alltså inte sladdarna och kontakterna. Tyvärr, glöm att få ljud via hdmi från Macen. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini Displayport är bara en annan layout på själva kontakten och inte en egen signalstandard. Så ljud borde fungera då det bakas in i dataströmmen tillsammans med bilden. :)

 

Men...

 

Den stora frågan ligger snarare huruvida Apple har lagt till funktion för att just skicka ljud genom vad som egentligen är grafikkortet. Hos Apple Cinema LED Display (som använder Mini display port) använder Apple usb för ljudet. Det är skärmen som dyker upp i ljudinställningarna, inte Mini Displayport. ACLD är trots Displayport i praktiken ett externt usb-ljudkort. Jag tvivlar starkt på att Apple lagt till ljudmöjlighet via grafikkort/Displayport utan de betraktar det som en ren bildanslutning.

 

Observera att när man kopplar en adapter till displayport så är det ett rent genomsläpp av signalen. Displayport är i det läget tillsammans med adaptern egentligen inte mer än en annorlunda kontaktlösning. Det är grafikkortet som växlar över till att skicka rgbhv (för vga) eller tdms-data (för hdmi/dvi). Samma sak med ljudet. Ljudet måste komma någonstans ifrån och det är grafikkortet som måste baka in det i tdms-dataströmmen. Så för att få hdmi-ljud ut ur en Mac måste grafikkortet från början i praktiken vara ett hdmi-grafikkort med ljudmöjligheter. Och det är det ju knappast.

 

Problemet är alltså inte sladdarna och kontakterna. Tyvärr, glöm att få ljud via hdmi från Macen. :mellow:

Jaha är det så det ligger till :/ Tack så jättemycket för det utförliga svaret!

Det är ju minst sagt synd, men tur de i alla fall lyckades bygga in surroundljud i 3.5mm utgången då :) jag menar, man klarar sig, även om det innebär två sladdar istället för en ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pratade precis med Apple Store och den mini displayporten på den nya Mac Mini:n som lanseras precis nyss kommer enbart skicka bild och inte ljud. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke. Apples nya skärmar anpassade för de bärbara har ju högtalare inbyggt. De enda kontakterna som man kopplar är ju MD och USB. Frågan är ju om ljuden körs via USB eller MD till skärmen då de högtalarna blir en egen enhet i ljudinställningarna.

 

Skumt att de inte kör ljuden vi MD om det nu går för att göra det enklare. Trodde att apple stod för enkelhet och att "det bara funkar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nya ALCD kör ljudet via usb.

 

Förmodligen är det teknisk svårt (dvs dyrt) att lösa via grafikkortet. Det kräver ju att Nivdias 9400/9600-kretsar också är ljudkort och det kräver förmodligen också nya och exotiska kretsar i skärmen för att plocka ut ljudet ur en displayport.

 

Usb-sladden behövs ändå för skärmens hub, så då ligger ljudfunktionen på köpet. Och ljud via usb är gammalt, beprövat och billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...