Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac till TV


megaishi

Rekommendera Poster

Jag har köpt en kabel för att koppla ihop dator och TV. Det verkar fungera fint, förutom färgen. Av någon anledning blir bilden svart/vit. Känns detta problem igen? Vad kan jag göra för att lösa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använd PAL, inte NTSC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Använd PAL och kör du s-video mot scart, se till att scartkontakten du ansluter mot faktiskt tar emot s-video. Om inte kör med den gula kontakten.

 

(Flyttar till forumdelen där frågan känns igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om jag kör PAL eller NTSC? Är inte PAL standardformat i Europa? Jag använder en s-videokabel som går i TVns scartutgång (och som går genom Apples Mini-DVI-Videoadapter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du ska kunna välja mellan PAL och NTSC i Systeminställningar -> Bildskärm.

 

PAL är standard i Sverige och stora delar av Europa. Fransmännen håller inte med som vanligt... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Nu har jag försökt ställa om till PAL på alla sätt jag kunnat, men inget händer. Fortfarande ingen färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då så, kolla i handboken hur du får s-video att fungera med teven. Hittar du inget svar, gå över till kompositvideo som är den gula kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har en vanlig CTR-TV "glasburk" och endast SCART-in/utgång av diskussionen karaktär. Din TV klarar med stor sannolikhet inte av S-videosignal. Om din TV inte hade klarat av NTSC så hade den flimrat. Om den klarar av NTSC så brukar man få använda en "full kopplad SCART" för att det ska fungera dvs en RGB-signal. Det finns ett annat läge som ger svart/vit bild på en PAL-TV och det är SECAM det franska TV-systemet. Men en sådan signal från Mac verkar osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...