Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MobileMe vs Google Sync


mefi

Rekommendera Poster

Jag har sett att Google nu släppt en konkurrent till Apples MobileMe, och jag undrar om någon testat denna, och i så fall vad reaktionen har varit?

 

Jag har för närvarande MobileMe, men bara inne på första av två gratis provmånader, och eftersom det ändå kostar 700 kronor per år kan det vara värt att kolla upp gratisversionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara kontakter, mail och kalendern du är ute efter skulle jag aldrig köpa MobileMe, men MobileMe är ju mer än bara dessa saker.

Så det beror helt på vad du är ute efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara kontakter, mail och kalendern du är ute efter skulle jag aldrig köpa MobileMe, men MobileMe är ju mer än bara dessa saker.

Så det beror helt på vad du är ute efter!

Okej, men vad mer än de du nämnde samt online lagring ingår i MobileMe:s tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara kontakter, mail och kalendern du är ute efter skulle jag aldrig köpa MobileMe, men MobileMe är ju mer än bara dessa saker.

Så det beror helt på vad du är ute efter!

Okej, men vad mer än de du nämnde samt online lagring ingår i MobileMe:s tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Kalender, Mail och Adressbok ingår ju i MobileMe; 'Back to my mac', idisk, synkronisering av inställningar bokmärken widgets inställningar nyckelring etc mellan dina datorer.

 

Gäller det bara till iphone och således bara kalender, mail och adressbok så fungerar ju google minst lika bra. Deras webbinterface är ganska överlägset apples dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom Kalender, Mail och Adressbok ingår ju i MobileMe; 'Back to my mac', idisk, synkronisering av inställningar bokmärken widgets inställningar nyckelring etc mellan dina datorer.

 

Gäller det bara till iphone och således bara kalender, mail och adressbok så fungerar ju google minst lika bra. Deras webbinterface är ganska överlägset apples dessutom.

Aha, tack för svar =)

Vad jag skulle sakna med Google dock är ett eget App för Kalender på mac/iPhone...

Det finns väl inte, på iPhonen iaf är det en app för allt som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du synkar ju Google Calendar med din kalender på macen och iphonen så förändringar syns på alla enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och eftersom det ändå kostar 700 kronor per år kan det vara värt att kolla upp gratisversionen :)

 

<tips> Glöm inte att du handlar Mobileme-abonnemang för så lite som halva priset på eBay. Betalar själv aldrig mer än 400kr/år. </tips>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svar!! Och tack för hinten =)

 

Nu har jag kikat lite på Googles tjänster lite nogrannare, och jag gillar hur enkelt Google Calendar är att använda, men saknar applikationer som körs enbart för ändamålet - vill inte behöva avra uppkopplad för att kolla/ändra.

Jo visst, jag kan använda iCal, men, vad jag förstått så synkas inte google kalendern när man ändrar något i iCal - stämmer det?

Om jag ändrar något i iPhonens kalender-app, sker då förändringar i googles kalender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv använder jag nuevasync.com, en tjänst som synkar din iphone-kalender via exchangeprotokollet till google-calendar. Fördelen att använda det istället för googles egna tjänst att synca iphone-google calendar är att nuevasync stödjer flera kalendrar.

 

Har inte prövat googles egna tjänst, men nuevasync funkar verkligen bra. Dessutom är det gratis.

 

och mefi: du behöver inte vara uppkopplad hela tiden för att använda något av dessa alternativ. Det duger gott med att du har ett trådlöst nätverk hemma och/eller åp jobbet tex, så syncar den alldeles av sig själv när du är där.

 

kalendern synkas givevis båda vägarna. principen är att först synka sin google calendar med ical genom att använda googles caldav, enklaste sättet är att ladda ned ett program från google som hjälper dig med detta. Sedan syncar du iphonen till google calendar via antingen nueva sync eller direkt till google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svar!! Och tack för hinten =)

 

Nu har jag kikat lite på Googles tjänster lite nogrannare, och jag gillar hur enkelt Google Calendar är att använda, men saknar applikationer som körs enbart för ändamålet - vill inte behöva avra uppkopplad för att kolla/ändra.

Jo visst, jag kan använda iCal, men, vad jag förstått så synkas inte google kalendern när man ändrar något i iCal - stämmer det?

Om jag ändrar något i iPhonens kalender-app, sker då förändringar i googles kalender?

 

Jodå, sköter du kopplingarna på rätt sätt så kan du ändra vart du vill och det synkar till de andra enheterna

Jag länkar

 

ical <-> gcal

http://code.google.com/p/calaboration/

mer info här

 

gcal <-> iphone

http://www.google.com/sync

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv använder jag nuevasync.com, en tjänst som synkar din iphone-kalender via exchangeprotokollet till google-calendar. Fördelen att använda det istället för googles egna tjänst att synca iphone-google calendar är att nuevasync stödjer flera kalendrar.

 

Har inte prövat googles egna tjänst, men nuevasync funkar verkligen bra. Dessutom är det gratis.

 

och mefi: du behöver inte vara uppkopplad hela tiden för att använda något av dessa alternativ. Det duger gott med att du har ett trådlöst nätverk hemma och/eller åp jobbet tex, så syncar den alldeles av sig själv när du är där.

 

kalendern synkas givevis båda vägarna. principen är att först synka sin google calendar med ical genom att använda googles caldav, enklaste sättet är att ladda ned ett program från google som hjälper dig med detta. Sedan syncar du iphonen till google calendar via antingen nueva sync eller direkt till google.

 

Jag använde Nuevasync förut och som du säger fungerar det grymt. Men Google Sync är faktiskt ännu bättre. Push såklart + att kalendrarna får olika färger i telefonen och du kan lägga till i valfri kalender när du lägger till saker i din iphone. Nuevasync behövs inte längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Men jag hag har google sync redan, men jag tror inte den synkar ical -> google, utan bara tvärt om, right?

Hur synkar jag andra hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga: Ett problem med båda dessa lösningar är att reminders bara verkar syncas åt ena hållet (från ical==> gcal). Jag kör somsagt med caldav mot ical, konfigurerat via calaboration. Eller vet någon hur man kommer förbi detta?

 

slowmove: bytte till google sync nu från nuevasync. Verkar funka fint såhär långt. Har dock samma problem som med nuevasync: huvudkalenderns färg är trist mörkröd.... nån som vet hur man trixar med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga: Ett problem med båda dessa lösningar är att reminders bara verkar syncas åt ena hållet (från ical==> gcal). Jag kör somsagt med caldav mot ical, konfigurerat via calaboration. Eller vet någon hur man kommer förbi detta?

 

slowmove: bytte till google sync nu från nuevasync. Verkar funka fint såhär långt. Har dock samma problem som med nuevasync: huvudkalenderns färg är trist mörkröd.... nån som vet hur man trixar med detta?

 

Samma "problem" tråk-röd och tråk-orange. Kollar runt lite på Google om jag hittar något.

 

Edit: "Calendar on the iPhone will assign colors in a certain order for your first five calendars: red, orange, blue, green, and purple." Alltså kan man lösa det genom att lägga in ett flertal tomma kalendrar emellan.

Har du jailbreakat kan du även ändra i en fil, vilken ordning färgerna ska komma.

 

mefi Har du gjort rätt syncas ical och gcal tvåvägs med varandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag dubbelkollade allting, och hittade felet - nu fungerar det!

Jag ska köra på detta tills mina krav blir andra.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena grabbar/tjejer...

 

Jag har problem med att välja vilka kalendrar jag ska synca mot min iphone, loggar jag in på m.google.com/sync så klagar sidan på att enheten inte syns. Som det är nu synkas enbart min huvudkalender på google kalender och det är inte riktigt så jag vill ha det.

 

Någon som har en lösning?

 

/Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena grabbar/tjejer...

 

Jag har problem med att välja vilka kalendrar jag ska synca mot min iphone, loggar jag in på m.google.com/sync så klagar sidan på att enheten inte syns. Som det är nu synkas enbart min huvudkalender på google kalender och det är inte riktigt så jag vill ha det.

 

Någon som har en lösning?

 

/Gustaf

 

När du går in på m.google.com/sync från iphonen så välj "ändra språk" så väljer du engelska (us) då ska det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som får en svart "plupp" i månadsvyn i iphonen efter sync med google, även om dagen inte innehåller något inlägg? Lite irriterande att inte se direkt om en dag är tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att synca ical med google calender använder jag spanning sync, vilket är suveränt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nån vajsing på synkningen av kontakter.. Jag har alla mina kontakter i listan, men flera av dem saknar telefonnummer på min iPhone, men i kontakter på google finns deras nummer också... Men de synkas ju uppenbarligen inte!

 

Har testat lite.. Ändrar jag i iCal ändras posten också på googles kontaktlista, men det ändras alltså INTE på telefonens "Kontakter"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara oförskämd, jag har skrivit om hur man kan ersätta MobileMe med gratistjänster Här

 

Tycker f.ö. det fungerar riktigt bra med ical <-(CalDAV)->gcal<-(Google Sync)->iphone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev fel tidigare - detta handlar inte om iCal och kalendrarna, utan om kontakterna..

Ändrar jag en post i Adressboken synkas ändringen till Google, men inte till min iPhone..

Jag har satt upp gsync och colaboration...

 

och btw - ska man skriva @gmail.com eller @googlemail.com (som i alla exempel) om man har gmail.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör med det du använder (oftast gmail).

Googlemail används främst i vissa länder där gmail inte fick användas av olika anledningar, men jag tror båda fungerar till alla konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Så nu har jag gått igenom guiden igen, och gjort om allt från scratch.

Innan synkningen aktiveras under "E-post, kontakter, kalendrar" så finns all info på en viss kontakt, men efteråt försvinner allt förutom namnet på kontakten.. Mycket märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...