Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hittar Google Flashsajter?


Matador2003

Rekommendera Poster

En fråga till alla er som utvecklar i Flash eller har allmän kunskap kring Flash och sökmotorer.

 

 

Frågan jag ställer mig är hur hittat Google alla sidor som är enbart gjorda i Flash? För jag ser massor av dessa ändå sägs det att Google inte kan indexera Flash? Eller har jag missat något det sista året, har detta ändrats? Kan man numera bygga Flash på ett annat sätt så att Google hittar dessa?

 

Uppenbarligen så blir ju alla flashsajter på ngt sätt indexerade eftersom jag hittar dem via Google? Någon som har ett tips/kunskap om detta? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat den del med flash och har gjort en sida helt i flash.

Jag är inte helt säker på att Google indexerar flashfilen, dock indexeras HTML-sidan som flashfilen visas på.

Så man kan men hjälp av META-taggar själv lägga in sökord som Google går på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

google indexerar .swf-filen men kan inte läsa innehållet. Om du vill se hur google läser innehållet i en sida, kan du skaffa dig en textbaserad webbläsare.

 

Därför är det viktigt att ha en alternativ version av sin webbsida för de som inte har flash installerat eller om man vill att google ska få så mycket information som möjligt om just din sida.

 

läs mer här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha sök-optimerad sida med bra resultat i Google så är Flash bara att glömma. (Flash-sidor kan vara bra som kul "leksaker" med en massa effekter men knappast något för en seriös sida.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså problematiken vet jag redan, det jag som sagt undrar över är snarare hur dom löser detta. Ofta när jag googlar så kommer ju Flash kampanjsajter upp i google, alltså sajter som är 100% i Flash men ändå så finns dom indexerade. Jag undrar om dom lägger in osynlig text i html docket som håller flashen eller ngt. För hur annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså problematiken vet jag redan, det jag som sagt undrar över är snarare hur dom löser detta. Ofta när jag googlar så kommer ju Flash kampanjsajter upp i google, alltså sajter som är 100% i Flash men ändå så finns dom indexerade. Jag undrar om dom lägger in osynlig text i html docket som håller flashen eller ngt. För hur annars?

 

precis, det ligger (förmodligen, men kanske inte enbart) i html-dokumentet. Ligger i sidhuvudet och syns inte för den som läser sidan med webläsare.

 

<head>

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<META name="keywords" lang="en" content="sökord, separerade, med, komma, kan, vara, flera ord mellan kommatecknen, för att indikera, en specifik söksträng">

 

<META name="description" content="Löptext som kan vara hur lång som helst. I denna text kan ju googlaren träffa på sökningar på hela meningar">

 

</head>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill minnas att jag gjorde en sitemap i xml eller nått sånt som jag la upp i samma folder som swf:en, så indexerade google xml filen som berättade om vad swf:en innehöll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en till sak som jag iofs inte är så hemma på men det finns en panel som heter Accessibility i Flash som bl a gör det möjligt för mjukvara som läser upp texter på skärmen för blinda att läsa upp texterna i flashmaterial, det som angetts i det här Accessibility, dock har jag för mig fast jag kan inte hitta det nu att denna funktion oxå gör det möjligt oxå för sökrobotar att se texter i flashdokument men jag vill dock höja en stor varningsflagga att jag kan ha blandat ihop nåt och alltså ha fel i detta, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha sök-optimerad sida med bra resultat i Google så är Flash bara att glömma. (Flash-sidor kan vara bra som kul "leksaker" med en massa effekter men knappast något för en seriös sida.)

 

Vad menar du med knappast något för en seriös sida? Jag skulle säga tvärtom, dom effektivaste marknadsförande sidorna på nätet som tex IKEA, VOLVO, SAAB etc etc använder idag Flash eftersom den interagerar användaren på unika sätt med en specifik produkt. Som interaktivt verktyg är Flash oslagbart. Flash har helt klart tagit webben mot nya nivåer. Sedan att reklambanners är irriterande är en annan sak. Ett bra verktyg kan lätt missbrukas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...